Wie kan het bewijs leveren?

  • emmering

    Alternatieve geneeswijzen werken niet. Dat is mijn stelling. Maar ik laat me graag van het tegendeel bewijzen. GEEN persoonlijke ervaringen! GEEN statistiek uit de vakblaadjes! Ken ik al, heb ik al gelezen, niet in geinteresseerd. Geen zin in welles/nietes spelletjes. Waar ik naar op zoek ben is naar een LOGISCHE verklaring voor althans 1 alternatieve therapie. Dat betekent ook dat de uitgangspunten van de redenatie zich nog ergens in de normale mensenwereld bevinden. Veel succes.

  • Alice

    Waarschijnlijk kan er nog geen bewijs worden geleverd. Ik geloof het (op dit moment) ook niet, maar als je bedenkt dat ruimte oneindig (klein) is, dan is het aannemelijk dat er ergens kleiner dan atomen en quarks een deeltje bestaat dat invloed heeft op onze gezondheid.

    *Alice*

  • emmering

    Je aanname dat er deeltjes zijn die kleiner zijn dan atomen is heel schappelijk. Dat zijn bijvoorbeeld de protonen, elektronen en neutronen die vrijkomen als je twee stukken plutonium met enige kracht tegen elkaar aan perst. Het effect daarvan op de gezondheid is inderdaad dramatisch.

  • Wendy

    Kort antwoord: Niemand

    Homeopathie en dergelijke hebben nu een eeuw gehad om dit bewijs te leveren, en jouw vraag (en alle antwoorden die je hebt gekregen) illustreert dit al, het bewijs is er nog steeds niet.

    Het wordt tijd dat we durven afscheid nemen van oplichters en kwakzalvers, waarvan (daar ben ik van overtuigd) sommige het heus wel goed bedoelen.

    Wendy

  • nusia

    alternatieve therapie is vnl. gericht op het in werking stellen van het zelfhelende vermogen van het menselijk lichaam. Net zo min als elk pilletje dat door artsen wordt voorgeschreven de gehoopte of verwachte UITwerking heeft, zijn handelingen door welke alternatieve therapeut dan ook gedaan de oplossing.De praktijk leert me dat de tijd die een therapeut heeft voor de client, het luisterende oor, het spiegelende en daardoor bewustworden stimulerende element in de behandeling, samen met de handeling die men verricht binnen het kader van de therapie een helende werking heeft. De mens wordt gevraagd en soms ook gedwongen stil te blijven staan en in respect en uit respect voor zichzelf naar zichzelf te kijken.

    Artsen zijn broodnodig, met hun specifieke behandelwijzen, hun vermogen om diagnoses te stellen en medicijntherapieen te geven. Maar zeg nou eerlijk: bewijs dat de therapie werkt krijgt zo'n arts ook gewoon maar achteraf.

    Alternatieven werken vaak aan de versterking van de mens in zijn totaliteit (holistisch). Uitgaande van het principe dat je een cent ook maar een keer kunt uitgeven, zo kun je energie ook maar eenmaal gebruiken. Dus ga je werken aan datgene wat hen veel energie kost en blijft er meer energie over voor het lijf.

    Bewijs is zo betrekkelijk. Medicijnen die in het ene geval wel helpen doen in een ander geval helemaal niets. Alternatieven zijn doorgaans ook heel nuchtere mensen, met vaak een goede opleiding en vakkennis. Zweverigheid dient niemand en bewijs is alleen maar een kwestie van perspectief (leef ik en droom ik of droom ik dat ik leef}. Het welbevinden van de mens staat centraal. Therapieen die dogmatisch zijn werken niet meer als therapie, maar zijn gekoppeld aan de “grootheid” van de therapeut.

    Zo dit is een hele verhandeling. Kijk maar of er iets te bediscussieren is.

  • Hans.

    Hallo Emmering.

    Waarom Bewijzen zoeken bij anderen, ze kunnen nooit het bewijs leveren die voor u voldoende is. Wilt echt het bewijs wat u nodig heeft onder vind het dan zelf, ga op zoek naar degene die, die therapie beoefenen en laat je wel of niet overtuigen, het kan nooit geen kwaad. Ik wens je verder sterkte in je onderzoek en de H.G. Hans.