Verbazing

• Amelie

Beste mensen,

toen ik dit prikbord opensloeg dacht ik wat leuke uitwisseling te vinden over mensen die proberen op een integere/nieuwe/andere manier bezig te zijn met hun gezondheid. Mensen die willen leren over wat alternatieve methoden mogelijk te bieden hebben. Mensen die hebben ontdekt dat de regulieren echt niet alles weten.

Een pittige discussie daarbij is altijd goed. Er is veel zin en onzin buiten de grenzen van het reguliere (maar ook daarbinnen).

Maar wat hier gebeurt snap ik niets van.

Wat heeft het voor zin zo ongenuanceerd op elkaar in te hakken?

Wat brengt een anti-kwakzalver ertoe om zo tekeer te gaan hier?

Ik heb zelf een degelijke academische opleiding, dus ik weet dat iedere wetenschapper weet dat er aan de andere kant van de grens van ons weten ook kennis te onthullen valt. Sterker nog, dat is de wezenlijke drive van de wetenschapper. Iedere wetenschapper weet dat zijn hypotheses, of het paradigma waarin hij werkt, ook zijn grenzen heeft. Iedere verstandige wetenschapper heeft zich verdiept in de historische ontwikkeling van de wetenschap en kan zodoende leren inzien dat het begrip “wetenschappelijke kennis” sterk aan verandering onderhevig is geweest.

En verder heren en dames medici: u wilt niet weten wat voor bizarre uitspraken er gedaan worden door hoge cambridge/oxford geleerden aangaande nieuwe inzichten in de fysica. Je weet maar nooit wat voor malle wendingen dat nog eens gaat geven in de geneeskunde.

Zeker mag je alternatieven kritisch en met nuchterheid tegemoet treden. Dat lijkt mij uiterst gezond. Maar met al het gefoeter en geroep om wetenschappelijk bewijs (op basis van de huidige reguliere criteria) is in feite nogal ongenuanceerd.

Leuker zou zijn open te staan voor het gedachtengoed en de aanpak van “de alternatieven”, want ongetwijfeld zitten er parels bij, en ongetwijfeld kan er tot gezamelijke inzichten aangaande ethische aspecten te komen zijn.

Groeten

Amelie

• yvon

dank je Amelie,

Voor deze geweldige uiteenzetting. Duidelijker kan het toch niet gezegd worden, dacht ik zo.

Ook ik was een en al verbazing bij het lezen van dit prikbord en hoopte in goeie discussie te vinden waar je wijzer van zou worden maar alles wordt tot nog toe zo'n beetje afgekapt of belachelijk gemaakt. Jammer…

Ik ga de reacties op jou verhaal met interessen volgen.

groetjes Yvon

• peet

Ik geef je volkomen gelijk,notabene zijn er nog meer van deze prikbordpagina's waar een hoop onzin besproken wordt wat totaal niets met het betreffende bord te maken heeft.Wel jammer,maar goed ik kijk af en toe en bevalt het niet verdwijn ik maar weer.Wat op dit moment nog wel intressant is en waar ze de mensen ook nog in hun waarde laten is op de psychologie pag.misschien dat je daar meer kunt vinden.

• yvon

Peet bedankt voor de tip. Groetjes Yvon

• Joke.

Hoi Amelie.

Je hebt helemaal gelijk.

Vandaar dat de meeste die wel serieus met alternatieve levens- en genees wijze bezig zijn maar niet meer reageerden.

Want we kunnen best van mening verschillen en daar ook voor uit komen.

Maar de wijze waarop , was niet meer prettig.

Dus………kijk ik af en toe of het al weer wat genuanceerder wordt.

En zo niet, ga ik weer verder.

Groetjes, Joke.

• astrid

“Ik heb zelf een degelijke academische opleiding… …Maar met al het gefoeter en geroep om wetenschappelijk bewijs (op basis van de huidige reguliere criteria) is in feite nogal ongenuanceerd.”

Academici die geen behoefte hebben aan wetenschappelijk bewijs?

Dit zegt meer over de academicus dan over het wetenschappelijk bewijs…

• Math

Ik ben het met Amelie eens. Ik ben van nature een kritisch ingesteld mens. Ik zal, ondanks dat mijn vrouw in het alternatieve circuit werkzaam is, eerder naar een reguliere arts toestappen dan naar een “alternatieveling”. Maar op het moment dat ik merk dat ik ook baat heb bij de alternatieveling zal ik bij mijn huisarts echt geen pot pillen gaan halen. Waarom zou ik? Omdat die pillen wetenschappelijk gezien een goedkeurstempel hebben gekregen, dat je daar misschien beter van wordt, terwijl het de haaruitval bevordert, je potentie met 40% doet afnemen, hartkloppingen krijgt en last but not least vooral niet in je auto moet stappen omdat je bij het eerste stoplicht accuut in slaap kunt vallen waardoor je vervolgens door je vrouw wakker gekust moet worden?

Maaaaaaaaaaaaar…. het is wel wetenschappelijk verantwoord! Lees de verpakkingen eens op de bijsluiters. Wat een bullshit! Je hebt gelijk Astrid. Het zinnetje dat je eruit haalt geeft aan dat je helemaal gelijk hebt. Het gehele betoog heb je volgens mij niet goed begrepen. Er zijn genoeg academici die naast de reguliere geneeskunst ook het alternatieve pad bij tijd en wijle bewandelen. Naast chemische produkten kun je in toenemende mate ook alternatieve kruidenaftreksels krijgen die ook werken. In plaats van een overvolle wachtkamer van een huisarts is het een verademing eens met een alternatieve therapeut te kunnen praten die persoonlijke aandacht en medeleven aan jou betoont. Daar is m.i. helemaal niets mis mee. Jij gooit gemakshalve alles op een grote hoop haalt er vervolgens een zinssnede uit, en kraait heel verheugd de victory.

Ik lees hier ook wel eens verhalen waar mij de tenen van krommen. Het staat eenieder vrij daarover te denken zoals hij of zij dat wil. Anderen hebben er wellicht baat bij, waarom ook niet.

De arrogantie die sommige wetenschappers ten toon spreiden gaat vaak ook alle perken te boven. Je bent daar geen patient. Je bent een geval, een object om hun kunsten op uit te voeren. Tenslotte als het achter de rug is, mag je ook de (niet malse) rekening betalen. Laat alternattief en regulier elkaar eens wat meer tot elkaar toe naderen. Dat zou voor iedereen goed zijn. Voor de patienten of clienten zo men wil, voor de heren wetenschappers en voor de alternatievelingen.

Gefeliciteerd meid, slaap maar rustig verder.

Math

• Hans.

Volkomen met de schrijvers eens

• eva

waar haal je al die woorden vandaan? ben jij journalist?

• Amelie

zeg je dat tegen mij of tegen math?

:-)