verbieden

• pat

wanneer verbieden ze deze kwakzalverij nou eens een keer

• Joke.

Niet en nooit.

Gelukkig.

:)

• Jan

De kwakzalverij is uitgeput en zal spoedig in de WAO belanden.

Over pakweg honderd jaar zal men dit verschijnsel als volkomen krankzinnig aanduiden. De opstand is nu immers al zeer in opmars.

• math

Wat een onzin! Je scheert gemakshalve alles over 1 en dezelfde kam. Er zijn nu eenmaal zaken waar ook de wetenschap met alle middelen die zij heeft ook geen verklaring voor kan geven. Misschien dat zij de verklaring over 100 jaar wel kan geven. Iedereen die zich met onverklaarbare zaken bezig houdt, wordt dan geschaard onder het kastje of laadje “kwakzalver”.

Ik persoonlijk denk dat het alternatieve circuit en de reguliere geneeswijze steeds meer naar elkaar toeschuiven. Je ziet ook in de reguliere geneeskunde artsen steeds meer homeopathische middelen voorschrijven, je ziet ook dat artsen mensen doorverwijzen naar alternatieve therapeuten in plaats van de RIAGG.

Je vergeet gemakshalve dat ook Jomanda, ondanks haar omstredenheid op dit moment, een groot aantal volgelingen heeft gehad en nog heeft. En waarom? Zij geeft hoop, waar anderen slechts kille statistieken kunnen tonen.

Waar zij de fout ingaat is dat zij op de kruk van een geneesheer gaat zitten of dat zij als plaatsvervangster van hemelse krachten als God of Maria de mensen aan zich tracht te binden met haar uitspraken. Zij tracht een bepaalde mate van alwetendheid uit te stralen (!!) die volledig misplaatst is. Dat is een zeer kwalijke zaak.

Ik denk dat zolang mensen ergens in willen geloven, je dat niet kunt uitroeien. Niet met verbieden en ook niet met argumenten.

Je kunt het ook niet verbieden. 80 jaar atheisme in de voormalige SU hebben niet kunnen verhinderen dat de Kerk en de Islam in al die Sovjet republieken nog altijd een vooraanstaande plaats innemen.

Met argumenten kun je het ook niet uitroeien want daarmee is de regulkiere wetenschap al honderden jaren bezig, overigens ook zonder resultaat.

Wat dat betreft is het onzin dat je uitkraamt. Onzin, die nergens op gebaseerd is en die verder door jou ook niet onderbouwd wordt.

De geschiedenis bewijst het tegendeel.

Groeten

Math

• uil

Lieve Pat.

Wat heerlijk dat je weer een steen in het hoenderhok gooit,alleen begint het een beetje erg afgezaagt te worden.Ga er maar vanuit dat er nooit een einde komt aan het alternatieve omdat zoveel mensen goede ervaringen hebben.

Hoe vervelend dat het vaak voor een groepje mensen is,en deze zich zullen blijven verzetten.pat schreef:

>

> wanneer verbieden ze deze kwakzalverij nou eens een keer

• Jan

Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van de reguliere geneeswijze, doch gaat mijn respect meer uit naar mensen die blijven onderzoeken, dan naar mensen die zomaar wat uitkramen zonder het grondig onderzocht te hebben.

• math

Natuurlijk is het goed dat mensen een steen in het hoenderhok durven te gooien. Als dat niet het geval was zou je nooit ergens een discussie over kunnen voeren. Ik vind wel dat als je ergens over wilt discussieren je ook argumenten moet aandragen waarom je ergens voor of in dit geval tegen bent.

Ik ben niet direkt voor alternatieve geneeswijzen ik ben er ook niet tegen. Tegen ben ik alleen als ik op onduidelijke gronden iets moet doen of laten, of dat ik dingen over mij heen moet laten gaan die kant noch wal raken. Als iemand een steen om zijn nek wil dragen omdat hij daar bepaalde ziektes mee kan voorkomen of ziektes mee kan bestrijden, dan mag dat voor mij. Ik geloof er niet in.

Als je er van overtuigd bent dat je zo'n steen zal helpen dan doet hij dat ook. Maar dat is meer het bekende placebo effect dat je ook aantreft bij een voorgeschreven pil van de dokter, die uiteindelijk alleen maar een paar gram suiker bevat en waar verder niets inzit. Veel ziektes zitten immers tussen de oren en uiten zich vaak in onduidelijke lichamelijke klachten.

Tegen ben ik, begrijp mij goed, alleen voor mij zelf. Wat anderen doen of laten, zal mij uiteindelijk worst wezen. Daar ben ik per slot van rekening ook niet verantwoordelijk voor. Als zaken uit de hand gaan lopen bestaat er nog zo iets als een overheid die aan mistoestanden paal en perk kan stellen.

In Nederland kennen wij een groot goed dat we met zijn allen dienen te beschermen en te respecteren en dat is de vrijheid van meningsuiting. Iedereen moet zijn mening over een bepaald onderwerp kunnen geven zolang je daar anderen niet nodeloos mee grieft of kwetst. Je mag die mening ook uitdragen.

Maar om onduidelijke redenen iemand verbieden iets te beweren waar hij of zij achter staat vind ik persoonlijk veel te ver gaan.

Nogmaals, een discussie voer je altijd op argumenten en niet door mensen bij voor baat al monddood te maken.

Groeten

Math

• math

Jij beweert dat iemand zomaar iets uitkraamt. Waar haal je die wijsheid dan vandaan? Shiatsu is een techniek die al duizenden jaren wordt toegepast en zijn weg inmiddels heeft gevonden in het alternatieve circuit.

Tegenwoordig zie je overal Yoga toegepast worden als therapie voor o.a. burn out. 30 jaar geleden lachtte iedereen daarom.

Bowen techniek is ook zo'n techniek die hier in den lande nauwelijks bekend is en ook weer wordt toegepast in het alternatieve circuit.

Ik kan je zo nog een aantal technieken en therapien opnoemen die in de reguliere geneeswijze nauwelijks voorgeschreven worden maar wel degelijk in opmars zijn, ook in de reguliere geneeskunde.

Waarom zou er niet opgeleid worden in het alternatieve circuit?

Ook daarin maak je een cruciale fout. Er zijn wel degelijk goede opleidingen voor al deze genoemde therapien en technieken. Vele fysiotherapeuten zie je op dit soort opleidingen verschijnen en in hun praktijken wordt het geleerde in de praktijk veelvuldig toegepast.

Mijn vrouw heeft een drukbeklante praktijk als regressie- en reincarnatie-therapeute. Vele mensen heeft zij succesvol kunnen behandelen. Ook zij heeft een jarenlange opleiding moeten doen en doet jaarlijks nog de nodige bijscholingscursussen om in haar vakgebied bij te blijven. Ik garandeer je dat zij evenveel boeken op het gebied van psychologie in haar kast heeft staan dan de gemiddelde psycholoog.

Mensen betalen echt geen honderden of duizenden guldens om een therapie te gaan doen waar ze geen baat bij hebben.

Op deze manier wordt de natuurlijke schifting aangebracht.

Groeten

Math

• pat

goed math…. maar ik blijf mijn twijfels houden bij exstreme vormen zoals (de sommige) uitspraken van jomanda… zij en ook minder bekende losgeslagen mensen brengen toch wel soms veel leed onder de goedgelovige mensen

• doeterniettoe

Er zijn in het verleden al vaker stromingen geweest met hele horden aanhangers; blijkbaar allemaal mensen met hele goede ervaringen met de door hen bejubelde systemen. Helaas waren er ook toen mensen die enigzins kritisch waren maar daar had het systeem wel een passende “oplossing” voor!

Het van zeer nabij meemaken van alternatieve groeperingen en denkwijzen geeft mij nou niet bepaald veel vertrouwen in de tolerantie van die mensen die zich zelf nu juist zo tolerant en open vinden…