Wat te doen bij aften

• Scot Bike

Ik heb gronisch last van aften.

Aften zijn pijnlijke zweertjes aan de binnenkant van de lippen en onder de tong. Ik heb hier al jaren last van en ik word er nu gek van!

Ik heb een tijdje extra vitamene C gebruikt, maar dit helpt niet. Ook heb ik het homeopatische middel Hepar Sulphur geprobeerd, maar ook dit helpt niet.

Ik heb een kantoorbaan maar maak geen overuren. Ik sport twee keer per week, eet bewust, rook niet en drink weinig.

Ik wil graag van die aften af.

Wie weet raad?

Man, 31 jaar

• Ayesha

Hi,

Je kunt het proberen met echinea force en/of Tea Tree-olie.

Echinea neem je in en tea tree smeer je er op of gorgel je mee ( 2-3 druppels in een half glas water, kan evt doorgeslikt worden).

Veel succes, Ayesha

• xenastro

algemeen advies: geen zuur voedsel en/ of specerijen eten. Gebit goed schoonhouden en mond spoelen met kamillethee.

Borax pentarkan ( bij normale aften.)

Hepar sulphur D6 tabletten ( als de aften snel bloeden en pijnlijk zijn )

Mercurius solubilis D 6 tabletten ( bij aften met veel speeksel en wit uitgeslagen tong.)

Dit zijn allemaal homeopathische middelen.Misschien zit er iets voor je bij. Succes

• Scot Bike

Hallo Xenastro,

Bedankt voor je tip. Je zegt geen zuur voedsel en of specerijen eten. Is dit een tip om aften te voorkomen of om de pijn te vermijden als je een aft hebt?

Mijn aften zijn wit met slechts een vaag rood randje en ze bloeden niet. Mijn mond wordt droog, maar geen witte tong.

De aften zijn wel heel pijnlijk. Een kopje warme thee, sap van fruit, broodkruimels doet allemaal zeer veel pijn. Vaak heb ik ook pijn als ik niets eet of drink. Na vijf dagen is de pijn grotendeels over en dan verdwijnen de aften na een paar dagen. Maarrrr, na een of twee weken komen ze weer terug! Grrrr! Gek wordt ik ervan.

De homeopatische middelen die jij voorstelt, zijn die zo in de winkel te koop of moet ik daar een recept voor hebben?

Wat doen deze middelen:

- aften voorkomen of

- aften snel genezen of

- de pijn bestrijden?

Ik heb gelezen dat aften ook kunnen komen door stress of slaapgebrek. Stress heb ik eigenlijk niet veel, maar misschien slaap ik wel te weinig. Ik ben van plan om eens bij te gaan houden hoe veel uur per nacht ik slaap en of ik een correlatie kan ontdekken tussen de aften en het aantal uren nachtrust.

Heb jij nog ideeën over het een en ander?

Bedankt,

scotbike

• xenastro

hallo scott.

De homeopathische middelen kun je bij de apotheek of bij een drogist krijgen. Daar hoef je geen recept voor te hebben. Wel kan het zijn dat ze niet in voorraad zijn en dus besteld moeten worden. Dan duurt het enkele dagen voordat je de middelen in huis hebt. Het zijn genezende zowel als voorkomende medicijnen.

Je kunt zelf veel aan het voorkomen van aften doen door goed op je voeding te letten. Zachte, weinig gekruide voeding en veel vitaminen is prima.

Kijk ook eens naar de toestand van je gebit. Indien je een kunstgebit hebt, zit het dan wel goed? Niet te los of juist te strak?

Elke dag je mond spoelen met kamillethee werkt verzachtend.

Verder is rust ,beweging en ontspanning ideaal voor een optimale gezondheid.

Ik raad je aan eens bij te houden wat je precies eet. Dan kom je er ook achter of je het juiste voedingspatroon hebt en genoeg vitaminen binnen krijgt.

Hoe komt het dat je zo weinig slaapt???

Veel succes verder.

• ernst

Beste deelnemers (totnutoe Scot , Ayesha en Xenastro)

Ik ben een man van 45 jaar en heb al meer dan 245 jaar ontzettend veel last van aften.

Alle genoemde middeltjes zijn bij mij bekend en ook door mij geprobeerd, echter zonder enig resultaat.

Prof. Dr. van der Waal uit het VU-ziekenhuis in Amsterdam (afdeling tandheelkunde) verteld zijn leerlingen (onze tandartsen en mondhygienisten) altijd dat er helemaal NIETS aan te doen is………..

Voorlopig krijgt hij gelijk, alleen blijf ik wel doorzoeken ook om zijn ongelijk te kunnen bewijzen……..

Zijn er nog meer oplossingen die ik nog niet ken, dan hoor ik dat graag.

ERNST

• dries

Ernst, wat denk je van POSITIEF denken???

De beste heelmeester ben jijzelf, maar daar moet je wel in geloven.

Ik ken iemand die zijn mond elke ochtend ochtend schoonmaakte met dat spul dat baby's krijgen als de tandjes doorkomen. Het hielp.

Elke alternatieve therapeut zal beamen dat jij jezelf kunt genezen, maar niet als je er al van uit gaat dat toch niets helpt.

Blijf dus zoeken.

• ankie

Beste Allemaal.

Ik heb jaren lang last van aften gehad, maar door elke dag op te schrijven wat ik gegeten had kwam ik er achter dat ik niet tegen citrusvruchten kan. dus een sinaasappeltje is er niet meer bij. probeer ook eens een dag boek bij wat je zoal eet misschien zit het in je eetpatroon. succes.

Ankie

• Scot Bike

Hoi Ankie

Ik heb ook een vermoede dat bij mij citrusvruchten een probleem kunnen zijn ivm aften. Citrusvruchten zijn natuurlijk er zuur en doen daarom pijn als je een aft op dat moment HEBT. Of ze bij mij ook aften VEROORZAKEN weet ik nog niet. Ik heb er wel een beetje opgelet, maar ik ben nog niet zeker.

Hoe direct is het verband bij jou? Merk je binnen een dag na het eten van een citrusvrucht dat je een aft gaat krijgen? Of duurt het langer? Een week misschien?

Groetjes van

scot bike

• Scot Bike

Een paar jaar geleden heb ik acupunctuur gehad voor de behandeling van steenpuisten. Dit is een succes geweest, want sinds de behandeling heb ik geen steenpuisten meer.

Wie heeft er ervaring met acupunctuur voor de behandeling/voorkoming van aften?

scotbike