claustrofobie en nu?

• louise

Ik ben 29 jaar en worstel al jaren met mijn angsten. En het lijkt wel of ik steeds minder durf. Er is iets wat ik echt niet meer doe en er zijn een aantal dingen die ik uit de weg ga, maar als het niet anders kan, ga ik er wel doorheen.

Wat doe ik echt niet?

Ik ga nooit met de lift. Ik zoek wel een trap en het interesseert me dan niet of ik naar de 15de moet lopen.

Wat doe ik soms nog wel maar onder protest?

Door electrische draaideuren ( helaas komen bij de meeste ziekenhuizen en grote warenhuizen deze krengen steeds vaker voor)

Door electrische schuifdeuren (als er 2 achter elkaar zitten en eerst de 1 moet sluiten voordat de ander opengaat)

Naar de wc gaan op vreemde wc's (ik ben altijd zo blij als het een wc is die je met een haakje op slot moet doen, maar meestal zorg ik dat er iemand met me meegaat om voor de deur te blijven staan, zodat ik hem niet op slot hoef te doen)

Slapen in een hotelkamers met een draaiknop ipv een gewone deurklink

Door een traliesdeur ( ik weet niet hoe die precies heet) zo'n deur vind je vaak bij een pretpark en kan maar 1 kan op draaien.

Ik merk steeds vaker dat als ik naar nieuwe dingen toe ga, ik dan van te voren al angst voel over hoe de situatie daar zal zijn..

Ik wil er graag vanaf, maar zou niet weten hoe. Ik ben zo bang dat als ik een of andere therapie zal gaan volgen, ik dingen moet doen waar ik zo'n angst voor heb.

Zijn er mensen die dezelfde angsten als ik hadden en een goed werkende therapie hebben gevolgd? Kunnen die mij precies vertellen wat je wel en niet moet doen dan?

• Judith

Volgens mij zit je op het verkeerde prikbord (ga naar het prikbord van de psychologie.pagina.nl of naar het prikbord van de gezondheids.pagina.nl (alleen te vinden via www.startpagina.nl via het item “dochters van startpagina”)).

Het klinkt inderdaad als een vrij uitgebreide fobie, die je hebt ontwikkeld. Hier zijn prima cognitieve en gedragstherapeutische therapieen voor. Praat erover met je huisarts en laat je verwijzen, voordat je wereld zo klein wordt, dat je helemaal geen leven meer hebt.

Sterkte!!!

• Joan

Hallo Louise.

Je zit hier ook op de goede pagina.Voor mij is al weer 15 jaar geleden,ik had de zelfde fobie ontwikkeld.

Wat mij toen erg goed heeft geholpen is eerst opnieuw leren adem halen vanuit mijn buik gewoon bij fisiotherapie.

Dat op zich is al een klus.Stapje voor stapje de medicijnen afgebouwd,en stapje voor stapje de angsten tegemoet getreden.

Bijv de lift in en uit wel elke dag,toen dat ging de deuren dicht laten gaan elke dag,steeds een stapje verder het was een lange weg maar wel de moeite waard.

Je overwint het alleen door het tegemoet te treden,hoe of wanneer het is ontstaan is dan niet relefant meer,je hebt het jezelf onbewust aangeleerd en dus kan je het je zelf ook afleren.

Maar het is een lange weg.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes ermee.louise schreef:

>

> Ik ben 29 jaar en worstel al jaren met mijn angsten. En het

> lijkt wel of ik steeds minder durf. Er is iets wat ik echt

> niet meer doe en er zijn een aantal dingen die ik uit de weg

> ga, maar als het niet anders kan, ga ik er wel doorheen.

>

> Wat doe ik echt niet?

>

> Ik ga nooit met de lift. Ik zoek wel een trap en het

> interesseert me dan niet of ik naar de 15de moet lopen.

>

> Wat doe ik soms nog wel maar onder protest?

>

> Door electrische draaideuren ( helaas komen bij de meeste

> ziekenhuizen en grote warenhuizen deze krengen steeds vaker

> voor)

> Door electrische schuifdeuren (als er 2 achter elkaar zitten

> en eerst de 1 moet sluiten voordat de ander opengaat)

> Naar de wc gaan op vreemde wc's (ik ben altijd zo blij als

> het een wc is die je met een haakje op slot moet doen, maar

> meestal zorg ik dat er iemand met me meegaat om voor de deur

> te blijven staan, zodat ik hem niet op slot hoef te doen)

> Slapen in een hotelkamers met een draaiknop ipv een gewone

> deurklink

> Door een traliesdeur ( ik weet niet hoe die precies heet)

> zo'n deur vind je vaak bij een pretpark en kan maar 1 kan op

> draaien.

>

> Ik merk steeds vaker dat als ik naar nieuwe dingen toe ga, ik

> dan van te voren al angst voel over hoe de situatie daar zal

> zijn..

>

> Ik wil er graag vanaf, maar zou niet weten hoe. Ik ben zo

> bang dat als ik een of andere therapie zal gaan volgen, ik

> dingen moet doen waar ik zo'n angst voor heb.

>

> Zijn er mensen die dezelfde angsten als ik hadden en een goed

> werkende therapie hebben gevolgd? Kunnen die mij precies

> vertellen wat je wel en niet moet doen dan?

• zeven sneeuwwitjes

beste louise,

er is een fobie vereniging. en daar begrijpen ze jou heel goed. daar kun je met gelijkgestemden praten over je angsten en therapieen.

ik weet niet de scoringscijfers van de therapieen maar ik meen me te herinnreren dat het scoringspercentage (kans op sukses) best groot is.

je moet hoe dan ook kontakt opnemen met die fobievereniging. echt doen, hoor. als je wilt, kan ik het adres wel voor je opsporen.

kijk, angsten behoren bij het leven. dat moeten we gewoon aanvaarden. maar een fobie is een uit de hand gelopen angst. en zo'n angst moeten we weer zien in te tomen.

uiteraard mag je van mij paratherapietjes volgen. maar om heel duidelijk te zijn, para is onzin. maar ook al ga jij iets para-achtigs doen, neem dan toch kontakt op met die fobievereniging.

ik wens je heel veel sterkte, beste louise,

de 7

:)

• zeven sneeuwwitjes

prima, judith,

een vriendelijk en nuchter advies.

de huisarts weet vast wel het adres ook van die fobievereniging,

de 7

• zeven sneeuwwitjes

beste joan,

zo te horen heb jij jezelf genezen. heel goed. maar sommige mensen kunnen dat niet maar hebben steun nodig van een goede therapeut. en in feite doet zo'n therapeut in grote lijnen wat jij met jezelf hebt gedaan. heel goed dat jij je bericht hier hebt geplaatst. dan ziet louise dat er echt genezing mogelijk is,

de 7

• louise

Beste Judith,

Ik ben op deze pagina gekomen door www.fobie.startpagina.nl..

Zag later eerlijk gezegd dat dit alleen over alternatieve geneeswijzen gaat. Ik zal eens verder op zoek gaan naar een forum voor claustrofobie ( als deze bestaat)

groetjes louise

• Joan

Beste Sneewitje.

Natuurlijk heb je begeleiding nodig,ik gaf alleen maar een begin.Ik ben me er goed van bewust dat niet iedereen het op eigengelegenheid kan,ook ik heb om advies gevraagd en ben er (gewoon) aan begonnen.

En inderdaad wilde ik haar hoop geven.zeven sneeuwwitjes schreef:

>

> beste joan,

>

> zo te horen heb jij jezelf genezen. heel goed. maar sommige

> mensen kunnen dat niet maar hebben steun nodig van een goede

> therapeut. en in feite doet zo'n therapeut in grote lijnen

> wat jij met jezelf hebt gedaan. heel goed dat jij je bericht

> hier hebt geplaatst. dan ziet louise dat er echt genezing

> mogelijk is,

>

> de 7

> :)

• Judith

Hallo R. Lier,

Niet dat het wat uitmaakt hoor, ik sta ook achter het advies en mogelijk weet je het wel, maar voor het geval dat je het niet weet en dus ter verduidelijking,

het advies is geschreven door een andere Judith, dus niet door mij :)

Liefs,

Judith

• R. Lier

Judith de eerste,

i know. Ik weet het verschil tussen de echte en de “valse” Judith. Sorry, andere Judith voor dat “valse”. Ik bedoel niets gemeens, hoor. Integendeel. Nogmaal, je advies is heel goed en hartelijk,

Regu L.