Ho ho. Yohan heeft wel degelijk gelijk! Een bekneld zittende zenuw in de hoofd-halsregio (vergelijkbaar met een hernia in de rug) is weliswaar mogelijk, maar zal nooit HOOFD-pijn veroorzaken. De zenuwen die hier uittreden voorzien namelijk de schouder/armregio van gevoel en de mogelijkheid tot bewegen.
In je kaak kan echt geen zenuw bekneld (met een ‘d’ overigens) raken. Je kunt wel hoofdpijn krijgen door:
* nachtelijk kaakklemmen of tandenknarsen. Hierbij heb je naast hoofdpijn ook vaak klachten van pijn of vermoeidheid van de kaken (de tandarts kan aan je tanden zien of je tandenknarst of kaakklemt).
* (chronische) bijholteontsteking,
* spanningshoofdpijn (kan ook veroorzaakt worden door verkeerde zit- en werkhouding; doe je zittend werk?),
* geen/verkeerde bril (dus door visusstoornissen),
* problemen in de oorregio (onwaarschijnlijk, want je loopt er kennelijk al 10 jaar mee rond),
* zeer ernstige hoge bloeddruk (of bloeddruk die plotseling erg hoog wordt); dat was echter natuurlijk allang ontdekt, omdat je bloeddruk ongetwijfeld een paar keer is gemeten in die tijd,
* afwijkingen aan de kiezen (ook onwaarschijnlijk, dat je hier al 10 jaar mee rond zou lopen),
* veel zeldzamer (komt bij ouderen vooral voor) problemen en ontstekingsprocessen van de bloedvaten (jij bent dus te jong, schat ik in voor dit ziektebeeld, hoe oud ben je?).
De meeste van de bovengenoemde mogelijkheden zijn bij jou, sporter, wel of niet waarschijnlijk, op grond van het feit, dat je het al lang hebt en op grond van je leeftijd en bewegingspatroon.
“Je helemaal door een arts laten doorlichten” zal je niet lukken, vrees ik. Dit omdat er gewoon blijkbaar geen verdere aanwijzing lijkt te zijn, waar een arts met een bepaald onderzoek op in kan springen. Je maakt namelijk “niet zomaar even” een MRI of iets dergelijks van het hoofd om er “even achter te komen, of er misschien iets gaande is”. Een arts gaat nooit zomaar in het wilde weg allerlei onderzoeken op iemand loslaten zonder dat hij/zij ook maar de geringste aanwijzing heeft waar hij/zij naar moet zoeken.
Dit heeft te maken met het feit, dat elk onderzoek een kans op al dan niet ernstige complicaties heeft en deze kans altijd tegen de mogelijke opbrengst van een onderzoek afgewogen moet worden; om over de hoge kosten maar te zwijgen. Het feit dat je het al 10 jaar in stabiele mate hebt, pleit er TEGEN dat het echt om iets ernstigs zou gaan. Misschien stelt dat je gerust.
Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet, dat je niets hebt. Je hebt wel degelijk pijn en het beinvloedt je dagelijks leven. Dat is duidelijk uit je bericht. Het is helaas alleen soms gewoon niet mogelijk om een oorzaak ervan te vinden. De huidige medische stand is nog steeds volop in ontwikkeling en we weten nog niet alles. Helaas. Maar er wordt volop onderzoek gedaan naar de oorzaken van ziekten en aandoeningen en er wordt tevens gedegen onderzoek gedaan naar allerlei therapieen voor ziekten, zodat we zeker weten dat onze medicijnen helpen en niet dat we zomaar wat vaags voorschrijven, waarmee we alleen maar patienten valse hoop geven en ze voor de gek houden. Daar is niemand bij gebaat.
Desalniettemin hoop ik voor je dat je iets met de bovengenoemde dingen kunt doen en dat je misschien wat aanwijzingen hebt om verder te bedenken, wat wellicht mogelijk is en wat niet (aan oorzaken voor je hoofdpijn bedoel ik). Je hebt er veel last van, begrijp ik en ik hoop dat je gauw iets vindt dat je helpt.
Sterkte en groetjes van Judith.