groeiend hart

• Edwin

Bij een kennis van mij Vrouw van 62 is een groeiend hart

geconstateerd. Wie heeft er weleens van gehoord? en eventuele

gevolgen?

Edwin

• Joke.

Hoi Edwin.

Dat klinkt ongezond.

Want waardoor is dat hart gaan groeien?

Kanker?

Of is het dat het hart slapper wordt en daardoor lijkt dat het groeit?

Als het blijft groeien, dan zal het hart in de verdrukking komen en de longen.

En krijgt de patiënt het benauwd, tot erger.

Ik heb er nooit van gehoord.

Joke.

• lichamelijke activiteit?

Ik heb gehoord dat een vergroot hart bij bijv. profwielrenners een enkele keer voorkomt; is er misschien een relatie te leggen tussen lichamelijke activiteit en een vergroot hart?

Sjors

• Joke.

Wat doet deze dame dan voor topsport. :)

• Judith

Hoi Edwin,

Misschien wordt er een vergroot hart bedoeld. Door verschillende oorzaken kan een hart langzaam groter worden. Een vergroot hart kun je op een rontgenfoto zien. Vaak hebben deze mensen last van verminderde inspanningstolerantie, kortademigheid bij inspanning en bij platliggen, nachtelijk plassen, vocht in de benen, etc. Vaak is een vergroot hart prima te behandelen met reguliere medicijnen (hangt ook van de oorzaak af). Oorzaken kunnen zijn:

* B.v. als de hartkleppen niet goed meer sluiten en het hart dus niet al het bloed in 1x bij elke slag weg kan pompen, maar telkens een gedeelte van het slagvolume achterblijft. Het hart krijgt dan steeds meer bloed vooruit te pompen bij elke slag. Dit kan 'ie niet aan en daarom rekken de kamers uit en lijkt het harter groter op een foto.

* Als een hartklep daarentegen juist versmald is (vernauwd), dan moet het hart extra hard pompen om er toch wat uit te krijgen. Dan wordt de hartspier zelf steeds dikker, vergelijkbaar met een bodybuilder wiens spieren groter worden omdat hij/zij ze traint.

* Soms is de hartspier zelf aangetast (bij allerlei stapelingsziekten of stofwisselingsstoornissen) en verslapt langzaamaan en rekt uit.

* Ook als iemand jarenlang b.v. hoge bloeddruk heeft, raakt het hart vaak “getraind” en wordt dus groter en groter (omdat het hart immers tegen een hoge bloeddruk aan heeft moeten pompen.

* Als gevolg van b.v. een hartinfarct kan een deel van de hartspier veranderen in slap littekenweefsel, wat ook oprekt in de loop van de jaren. Hierdoor lijkt het hart ook groter.

* Een enkele maal komt kanker van het hart voor (myxoom of sarcoom), waardoor (een deel van) het hart groter wordt. Soms kan kanker zich uitzaaien in het hartzakje en dan krijg je vocht in het hartzakje. Het hart lijkt dan groter op een foto. Door de hoeveelheid vocht in het hartzakje kan het hart niet goed meer pompen.

* Bij sporters wordt het hart groter omdat er tijdens sport een groter slagvolume nodig is, om te voldoen aan de toegenomen zuurstofbehoefte van het lichaam te voldoen.

Wat er precies aan de hand is bij de door jou genoemde vrouw, is niet duidelijk aan de hand van je verhaal.

• Joke.

Hoi Edwin.

Ik denk dat judith gelijk heeft, je bedoelt vergroot hart.

Niets alarmerend eigelijk. :)

En goed te behandelen. :D

Groetjes, Joke.

• george

Beste Judith,

Zéér leerrijk wat u daar neerschreef en zelf kende ik

iemand welke door stofwisselingsstoornissen –cuumulatieve factoren–

'n vergroot hart had /heeft.

Het moet één van de door jou genoemde oorzaken zijn ,want stomtoevallig

heb ikzelf 'n echt sporthart doordat ik aan afstandslopen doe en mijn

ochtendpols-record bedraagt momenteel 38 slagen/min…

Heb dus het slagvolume van 'n subtopper , helaas is mijn VO-2 max aan

de magere kant : VO-2 =46 en dit neemt elk jaar dan nogeens af met

0,9 % …! Dit is op twee decennia zomaar even 18 % minder aan zuurstof-opname vemogen ! En VO-2max is moeilijk trainbaar nu , als goed getrainde.

Waar is de goede oude tijd ,nu 20jaar geleden dat ik de 5km kon lopen

in 18' 33'' …en op de 20km van Brussel 1u 42' neerzette…

Ik loop nu veel LSD = “Long Slow Distance” en dat geeft 'n enorm

sterk hart dat erg groot is en vooral zéér regelmatig klopt ,plus 'n biezonder

snelle recuperatiesnelheid…heeft ,en vooral deze laatste twee indicatoren

zijn toonaangevend en niet zozéér de hartslag of de grootte van het hart .

Dit was weer 'n poging om mensen te bekeren tot hardlopen *D

Beste groetjes

• sjors

De vraag was gewoon of er een aantoonbare relatie bestaat tussen het groter worden van het hart en sport; deze vraag is ondertussen door Judith beantwoord.

sjors

• Judith

Nou, “niets alarmerends” zou ik niet zo maar durven zeggen. Een vergroot hart kan wel degelijk op iets ernstigs wijzen en kan vaak, maar NIET ALTIJD goed worden behandeld.

Dat hangt dus van de oorzaak van de vergroting van het hart af, de leeftijd van de patient en de eventuele andere bijkomende ziekten waar de patient wel of niet aan lijdt (vaak hebben patienten b.v. al jarenlang ook hoge bloeddruk of suikerziekte of hoog cholesterol om maar wat voorbeelden te geven).

Geen idee, hoe dat bij deze dame zit.

• Judith

Waarom staat dit bericht uberhaupt op het prikbord van de alternatieve geneeswijzen? Ik zou er eerlijk gezegd zeker mijn leven niet voor willen riskeren door bij een vergroot hart te grijpen naar alternatieve geneeswijzen.

Dat moest ik even kwijt. Sorry, jongens.