aan: "reikigroet" Tom Yohan en steven

• George Wullems

Re: Verwijzing naar———->

Auteur: George Wullems (—.kabel.telenet.be)

Datum: 29-08-02 01:41

Beste steven ,

Mijn aandacht trekt naar hier door 't openen van mail en meten spring ik over de details van misverstanden naar de kern , dat het hoge tijd wordt

dat ik –of iemand anders(en dat zou normalerwijze IVAR MOL moeten zijn !!) –het bestaan van andere energie ,buiten de erkende uit de “Fysica” ,tracht aan te tonen en…lees goed ….dat is nog géén bewijzen …!!

Ik ben er dus vbolop aan ,an 't werken en wat me nog het meest vanal dwarszit

,is niet jullie “skepsis” maar dat m'n "collega's nu in massa niet thuis blijken te zijn

en daar ben ik razend

Ik ben er dus volop aan ,aan, aan 't werken en wat me nog het meest vanal dwarszit

,is niet jullie “skepsis” maar dat m'n "collega's nu in massa niet thuis blijken te zijn

en daar ben ik razend om , sorry , maar dat moest eruit; heb dus even geduld :?

Verder beste groetjes van George

=========================================

Beste mensen

Reeds 24 u later beantwoordde(indirekt) ? reikigroet mijn oproep met ?n prachtig

artikel van van Anne Geuens waarvoor ik hem ?biezonder? wens te danken

Mijn bijdrage hier is dan ook als aanvulling te zien . Ik tracht eerst ?n door iedereen aanvaard geschiedkundig précedent naar

voor te brengen dat alleszins het bestaan van ?n ?alternatieve (genezings)energie X

in haar bestaan tracht aan te tonen en ik besef, beste Tom ,Yohan en steven dat dit géén bewijs is op zich , maar ..negeren kan je hetnavolgende geenzins en ik hoop op jullie respect voor mijn gefundeerde moeite om Reiki ?n klein beetje dichter de wetenschap te brengen , want géén van beiden heeft het recht de ander uit te sluiten

Dus lees en herlees de volgende links met zorg

en openheid van geest

http://home.planet.nl/~andre.homan/2000/aflevering2/raspoeti.html

Zelfs Skepsis geeft schoorvoetend toe

http://www.skepsis.nl/vrije-energie.html

En om op de oorspronkelijke vraag van Tom beknopt te antwoorden:

• Reiki is een Japans woord en staat voor ?Universele Levensenergie?. Het is een energie, een kracht die iedereen bij de geboorte in zich heeft.

• Reiki zit in al wat leeft dus in mensen, dieren en planten. De ontdekking dat je met die energie jezelf en anderen fysiek en geestelijk kan helen, stamt uit de periode voor Christus. Rond 1900 werd deze methode herontdekt door een Japanse dokter genaamd Mikao Usui

Vandaar dat Reiki ook wel wordt genoemd: The Usui System of Natural Healing.

Iedereen kan een Reiki-behandeling geven, het zit van nature in de mens en wordt doorgegeven door handoplegging. Maar door de jaren heen leren wij in onze westerse maatschappij meer op ons verstand dan op ons gevoel te vertrouwen. Hierdoor kan het zijn dat de Reiki niet goed meer kan stromen waardoor je te maken kan krijgen met innerlijke blokkades. De een zal hier meer last van hebben dan de ander. Om die reden zijn er cursussen te volgen om deze blokkades op te heffen en meer te kunnen profiteren van de kracht van Reiki. Op een cursus leer je onder andere hoe je voorkomen kunt dat je je eigen energie of negatieve energie (bijvoorbeeld wanneer je moe bent) doorgeeft, zodat je na een sessie niet helemaal ‘uitgeput’ bent.

Voor uitleg over de uitgebreide geschiedenis van Reiki, alsmede Reiki sites van Reiki beoefenaars en Masters : http://reiki.startpagina.nl.

Reiki - een spirituele weg

Reiki is niet alleen een handoplegging of behandelmethode. Het omvat een bepaaldelevenshouding die als doel heeft je leven meer inhoud en waarde te geven. Vandaar dat dr. Usui de mensen die hij behandelde ook vijf leefregels leerde:

Vandaag wil ik niet boos worden of iemand kwaad maken

Vandaag maak ik me geen zorgen

Vandaag toon ik liefde en respect voor elk levend wezen

Vandaag wil ik mijn leven eerlijk verdienen

Juist vandaag wil ik dankbaar zijn voor alles wat op mijn pad komt

Tijdens een Reikicursus leer je je zowel lichamelijk als geestelijk te ontspannen. Door die ontspanning wordt het mogelijk je levensbeschouwing en je houding met ander ogen te bekijken.

Veel mensen komen bij het werken met Reiki tot de ontdekking dat spiritualiteit iets heel normaals is dat in ieder mens aanwezig is, en ontwikkelen zich op spiritueel en intuitief gebied.

Je leert dat je tot meer in staat bent dan je dacht, en zo bouw je gaanderweg meer kracht en zelfvertrouwen op.

Reiki I

Bij Reiki I wordt er door de Reiki-Master door middel van de Tibetaanse techniek versterkte energie aan de beginner doorgegeven.

Deze energie opent als het ware je energiekanaal dat iedereen heeft in het topje van zijn kruin, waardoor de kosmische energie(zie later hieronder) kan binnenstromen. Deze energie leer je via je handen door te geven aan anderen en jezelf. Je geeft dus niet je eigen energie door, maar je fungeert als kanaal om kosmische energie door te geven.

Reiki II

Gedurende de Reiki II cursus ontvang je een inwijding, alsmede een drietal symbolen en mantra's (dit zijn heilige woorden waarmee je bepaalde krachten kunt activeren en sturen).

Hiermee kun je je kracht versterken, een behandeling van een uur kun je in 20 minuten geven. Ook kun je op afstand meerdere mensen tegelijk behandelen.

Reiki III

De hoogste graad bij Reiki is Reiki III, wanneer je dat behaalt ben je Reiki Master. Je bent dan in staat anderen in te wijden, maar de titel is

niet ?wetenschappelijk? en slechts ten dele beschermd .

Met de KIRLIAN FOTOGRAFIE werden niet waarneembare energien wetenscappelijk bewezen ,waarmee de door de wetenschap genormeerde ?energie? uit de ?Fisica? ?n buurman

naast zich moet dulden , ook wel de ?fijnstoffelijke of ?esoterische

energie genoemd : take a look at it :

http://www.kleurenpunctuur.nl/kirlian.htm

http://www.kleurenpunctuur.nl/kirart.htm

hieruit volgen de AURA VELDEN ———à

http://www.geocities.com/mahatma_dharma/Aura.htm

En nogeens ?The Kirrlian Research ?

http://www.kirlian.com/

Weliswaar beste Tom vroeg u géén ?links te geven , maar..evengoed

Wetenschappers putten uit de vergaarde kennis van collega?s

En telkenmale het ?wiel ? opnieuw uitvinden en zelf bouwen lijkt me

géén ernstige vraag,niet waar :?

Zo, hopend u allen van dienst en enig nut te zijn geweest

groet ik u overigens met de meeste hoogachting

George Wullems

.

• Tom

Wie is An Geuens Kan je haar definitie van Reiki als wetenschap hier even plaatsen?

Ik zal meteen al de volgende criteria en kenmerken voor wetenschap geven zodat je An Geuens zelf al kan toetsen:

Wat is wetenschap?

* is in essentie een zelfcorrigerend kennissyteem waarvan àlle deeldisciplines elkaar in hun zoektocht naar betrouwbare kennis interactief ondersteunen

* is systematisch, consistent en biedt een samenhangend geheel van verklaringen

* is experimenteel en/of logisch deductief

* onderzoekt kennis die verifieerbaar en falsifieerbaar (weerlegbaar) is

* bedient zich van ondubbelzinnig, helder en operationaliseerbaar taalgebruik

* bedient zich van toetsbare argumenten

* houdt betrouwbare kennis contradictieloos

* uitzonderlijke beweringen of fenomenen op grond van de huidige wetenschappelijke consensus, vragen uitzonderlijk sterke bewijzen of argumenten

George zegt : “Reiki is een Japans woord en staat voor “Universele Levensenergie”. Het is een energie, een kracht die iedereen bij de geboorte in zich heeft.”

Je kunt het misschien gewoon ook levensdrift noemen, George? Een van de biologische kenmerken van een organisme is de ‘tendens om zich in stand te houden’. Bij elk levend wezen kunnen we dat constateren (lees Dawkins e.a.).

Het begrip energie zelf is een typisch westers begrip uit de 19e eeuwse fysica, wat daarbuiten niet bestond. Het wordt te pas en te onpas gebruikt door westerse romantisch-exotische ‘zielen’ die tuk zijn op mystiek.

Dat levende organismen deels een zelfhelende eigenschap hebben - een wonde herstelt zich, de meeste ziekten zijn van voorbijgaande aard - is wetenschappelijk bekend, en heeft niets te maken met Reiki of wat dan ook voor new age-variant.

Zonder reiki blijft dat mechanisme ook werkzaam. Wonden of andere ziekten genezen ook bij mensen die niet met reiki bezig zijn.

Ik wil wel links aanvaarden indien het ter ondersteuning is van je tekst.

• yvon

Beste Tom

Openheid van geest heb je nodig om de visie van Anne Geuens te lezen.

Het is werkelijk een boeiende visie om Reiki te begrijpen en de Kloof tussen wetenschap en Spiritualiteit dichter bij elkaar te brengen.

Maar als je perse wilt toetsen dan moet je dat maar zelf doen. Lees het bericht Verwijzing naar———————–op 30-08-02 11;50 ——-auteur Reikigroet nog maar eens goed door.

En inderdaad het lichaam geneest zich zelf maar dan moet het niet vergiftigd worden. Als alle blokkades zijn schoongemaakt kan het lichaam zelf aan de slag.

Alternatieve helpen met het schpoonmaken dan kan het lichaam net als met een schoon wondje, gewoon genezen.

Dit alles is niet vaag gewoon simpel.

Groetjes Yvon

• Tom

Beste Yvon, je zegt : “Openheid van geest heb je nodig om de visie van Anne Geuens te lezen.”

Ja, maar niet in die mate dat je hersenen eruit vallen.

Groet

tom

• Arjen

De brug over de kloof is er al en die heet het placebo effect. Deze brug wordt helaas door vele alternatieven genegeerd. Het is wel leuk Reiki te “begrijpen” maar als er nog steeds niet is aangetoont dat het meer is dan een placebo effect brengt het je niets verder.

Ik ben trouwens al heel vaak beter geworden zonder alternatieve geneeswijzen.

Arjen

• Judith

Ik vind het gebruik van onderstrepingen en vette letters in deze berichten het lezen absoluut niet gemakkelijker maken.

Zo, dat moest ik even kwijt.

• Tom

Enkel George vindt dat, Judith.

Hij heeft zo zijn eigen opvatting over helder taalgebruik.

• eric

Mocht je zoiets kunnen aantonen, dan valt het toch weer gewoon onder de fysica en is er dus niets geheimzinnigs meer aan. Je mag dus hopen dat je het niet kunt aantonen, anders ondergraaf je je eigen oplichterspraktijken.

• Koen

Eric

Ik ben ook geen grote fan van alternatieve geneeskunde maar onderzoek is nodig om de kwakzalvers van eerlijke methodes te scheiden. Denk maar hoe lang acupunctuur in het verdomhoekje heeft gezeten en er nog niet helemaal uit is alhoewel dit anastesie (het volledig in slaap brengen voor een operatie) voledig overbodig kan maken.

Zelfs als reiki niets anders doet dan door maditatie bewust bloed sturen naar de delen waar je dat zelf nodig acht (en dat eventueel ook te bewerkstelligen bij anderen) om zo een helende werking in gang te zetten dan nog kan dat een positieve invloed hebben op ziektes.

Einstein, toch een van de grootse geleerden uit de moderne geschiedenis, vond het zelfs nodig in de fysica, wat toch een exacte wetenschap is, variabelen te hebben die dingen die we nog niet weten voorstellen. Ik ben volledig akkoord dat indien we alles wat er om ons heen en in ons lichaam gebeurd begrijpen we alles in wiskunde, fysica en chemie zullen kunnen indelen (wat dan zelfs 1 nieuwe wetenschap zal worden) maar zoals de zaken er nu voorstaan roept elke nieuwe ontdekking 10 nieuwe vragen op en zal dat nog wel een paar millennia zo doorgaan.

Van wat ik tot nog toe heb begrepen van reiki is dit een relatief nieuwe vorm van behandeling die nog niet met wetenschappelijke ogen bekeken is.

Een man die met gesloten ogen door het leven gaat, zal nooit iets nieuw ontdekken.

Waarom heb ik steeds het gevoel dat ik aan de kant van de believers sta in plaats van de kant van de skeptischi?

Koen