trage maagperistaltiek,kan dat?

• marjan

een vriendin van mij is veel te dik en (net als ik trouwens) altijd bezig met afvallen. waar repenkuren, brooddagen en wat er al niet is bij mij wel helpt, helpt het bij haar totaal niet. van een dieet wat door een dietiste werd samengesteld voor haar kwam ze zelfs aan. nu wil ze het HCG-dieet gaan volgen, is iets met drie weken lang injecties met iets van hormonen erin met een vrij streng dieet ernaast. ik heb haar gevraagd om dit AJB NIET te doen, lijkt me dood eng! maar wat nu? zij heeft zich ooit laten onderzoeken; schildklier, bloed etc. waren o.k. alleen haar maag en darmen functioneren niet krachtig genoeg of te traag en dit heeft als gevolg dat ze maar eens in de week ontlasting heeft, volgens mij ligt hier (een deel van) het probleem en ik stelde voor dat ze misschien beter een natuurgeneeskundig arts of homeopaat zou kunnen bezoeken, grote vraag is nu natuurlijk, naar wat voor soort arts zou zij het beste kunnen gaan? weet iemand hier iets over mischien? vast bedankt voor tips en adviezen, marjan

• Yohan

Hallo marjan,

Een collega van me heeft goede ervaringen met Modifast. Dit is gewoon verkrijgbaar bij de drogist. De drankjes en repen zijn natuurlijk niet zo lekker, maar het resultaat is goed. Het is natuurlijk wel zo, dat je eigenlijk nooit kunt stoppen met een dieet, omdat als je weer teruggat naar je oude eetaptroon, de kilo's er vaak weer snel bijkomen….

Het verband tussen een trage maag/darmperistaltiek en dik worden is erg onwaarschijnlijk. De vetten, waar je dik van wordt, worden opgenomen in de dunne darm, niet in de maag. In de dunne darm zorgt gal ervoor dat het vet gemakkelijk kan worden opgenomen, het is niet zo dat er meer vet wordt opgenomen naarmate het voedsel langer in de darm zit. Zou dat wel zo zijn, dan zouden mensen met een meer regelmatige stoelgang dus vettige ontlasting hebben en dat is niet het geval (alleen bij galblaasproblemen komt dit voor).

Veel succes!

Yohan

• Judith

Trage maagperistaltiek bestaat zeker. Maar mensen die dit hebben, hebben juist vaak last van een snel opkomend vol gevoel en opgezette buik, waardoor ze veel minder gaan eten. Trage maagperistaltiek als oorzaak voor vetzucht is dus niet erg waarschijnlijk.

• Ton Hoeksma

Hallo Marjan,

De werking van de spijsvertering en van de daarmee gerelateerde organen is van groot belang. Je schrijft dat je vriendin maar 1x per week ontlasting heeft. Dat is wel wat weinig. De ontlasting blijft veel te lang in de darm en dit zal ongetwijfeld effecten hebben op de vorm van de buik. Dit fenomeen is al vastgesteld door de Oostenrijkse arts F.X. Mayr, die er een studie en behandelwijze voor bedacht. Wonderlijk genoeg: na de behandeling ben je enkele kilo's kwijt en je heb geleerd om door je manier van eten (goed kauwen, veel drinken, maar niet tijdens het eten en te letten op wat en wanneer je eet) de spijsvertering te optimaliseren.

Als ze iemand zoekt die haar kan begeleiden, laat ze eens kijken op:

www.nwp-natuurgeneeskunde.nl onder ‘leden’. Kan ze zien wie er bij haar in

de buurt praktijk houdt.

Succes,

Ton Hoeksma