uit recente onderzoeken is gebleken dat de ATP produktie van de FMS patient nogal wat te wensen over laat. De energieproductie in je lichaam wordt verzorgd door de mitochondria in de lichaamscellen, dat zijn een soort van energiecentrales. Als brandstof wordt glucose en vetzuren gebruikt die uiteindelijk worden omgezet in ATP (Adenosine TriPhosphate), een bio-energetische stof. Stoornissen in dit ingewikkelde proces kunnen vermoeidheid en slaapproblemen veroorzaken.
De mitochondria in spierencellen verbranden hoofdzakelijk vetzuren en de mitochondria in de hersenencellen alleen glucose, de rest van de cellen gebruikt een combinatie van deze twee stoffen voor de energieproductie. Tekort aan glucose of een sterk wisslende glucose spiegel kunnen psychische klachten veroorzaken. Een tekort aan vetzuren in de mitochondria van spiercellen kan al gauw tot vermoeidheid leiden. Als er in de mitochondria door een stoornis of voedingsprobleem een tekort aan glusose of een tekort aan vetzuren ontstaat wordt er minder ATP geproduceerd
Dit patroon is herkenbaar bij fibromyalgie, ME, maar zeker ook bij PVS en mitochondriale myopathie. De hoeveelheid ATP bij die condities wordt steeds minder en de processen waarbij energie nodig is zullen uiteindelijk sterk verminderd plaatsvinden.
Het is dus duidelijk dat een optimale ATP-synthese van groot belang is bij fibromyalgie. De cellulaire energieproductie-capaciteit van ATP is mede afhankelijk van voedingsstoffen als co-enzym Q10, chroom en carnitine. Als deze stoffen in een onvoldoende mate in het lichaam aanwezig zijn kunnen stoornissen in de ATP productie optreden. Mede hierom heb ik in mijn praktijk gekozen voor een combinatie van APS therapie (verhoogd de ATP produktie met 500-800%) en orthomoleculaire supplementen voor de behandeling van fibromyalgie en ME.
Als je nog meer informatie wil hebben ben je welkom om me te mailen, mailadres staat erbij.
Sandra