irritatie in mond

• Greet

Sinds ong een week heb ik heel veel last van ‘blaartjes’ in mijn mond en op mijn lippen. Het is waarschijnlijk begonnen als een herpes virus op de lip waar een reactie op is gekomen. Mijn arts zegt dat het …….. is (een of andere moeilijke latijnse naam). Het zijn witte blaasjes die na een paar dagen opengaan, in de hele mond. Zeer pijnlijk.

Kent iemand dit of weet iemand wat dit veroorzaakt kan hebben.

Hulpmiddelen?

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt.

• Judith

Heb je al vaker last gehad van een koortslip, of zou dit je eerste infectie met het herpesvirus zijn? De eerste herpesinfectie kan vaak gepaard gaan met pijnlijke blaasjes en zweertjes in de gehele mond en op de lippen. Je kunt er zelfs flink ziek bij zijn. Deze primaire infectie wordt ‘stomatitis herpetica’ genoemd.

Hierna raak je het virus nooit meer kwijt. Het bouwt zich als het ware in je cellen in en zal van tijd tot tijd de kop opsteken (b.v. in tijden van stress, bij veel zonlicht, rond de menstruatie) en veroorzaakt dan een koortslip. Bij de een treedt dit vaker op dan bij de ander.

Je kunt er niets tegen doen. Er bestaat geen vaccin en geen antibiotica tegen het herpesvirus. Wel bestaat er koortslipcreme, maar het effect hiervan is vaak maar beperkt, omdat er te laat mee begonnen wordt. Op dit moment helpt vooral paracetamol (als je er veel pijn aan hebt), en misschien helpt spoelen met camillethee of een ander mondspoelmiddel verzachtend. Porbeer wel goed je tanden te poetsen.

Alles wat je wordt aangeraden werkt slechts symptomatisch. De eerste infectie met herpes duurt soms 1 tot 2 weken.

Sterkte!

• Ayesha

Hi Greet,

Het herpesvirus blijft in je lichaam zitten, maar je kunt, door je weerstand te verhogen, er wel voor zorgen dat je er winig last van hebt.

De Aloe Vera produkten van Forever Living Products helpen preventief (als je het drinkt) en de gel helpt je heel snel van de pijn en de blaasjes af als je een aanval hebt.

Als je meer info wilt kun je me mailen: ayesha_nl@yahoo.com

groeten,

Ayesha