help...allergiën!

• Chantal

Hallo,

Ik heb al enige jaren last van allergiën. Ik ben allergisch voor honden, katten en stof (huisstofmijt). In het begin had ik daar medicijnen voor (Terfenadine) die echt helemaal perfect waren. Helaas waren deze niet zo erg veilig in combinatie met sommige andere medicijnen dus zijn ze uit de handel genomen. Sindsdien heb ik al diverse medicijnen gehad maar niets helpt. Ik heb te pas en te onpas verschrikkelijke niesbuien en een verstopte neus; vooral 's nachts. Hierdoor heb ik veel hoofdpijn en kom ik slaap tekort. We hebben thuis 3 katten en die gaan voor geen goud de deur uit. Maar toch wil ik wel graag van die heftige overgevoeligheids reacties af. Weet iemand een oplossing voor dit probleem? De doktersassistente zei dat ik maar eens van die neusspray moest proberen (zoals Otrivin) maar dat is zulke slechte troep; daar begin ik niet eens aan. Als iemand een homeopatisch middel weet dat goed werkt tegen allergische reacties hoor ik het graag!

• Marijcke

Vervelend om te horen maar het enige wat echt goed helpt is het voorkomen van de allergische reactie: de katten de deur uit. Ik heb zelf ook een kat en ik kan me goed voorstellen dat je dat geen optie vind.

Ik weet natuurlijk niet welke je allemaal al geprobeerd hebt maar er zijn allerlei (reguliere) medicijnen met een werking vergelijkbaar aan Terfenadine, maar wellicht heb je ze inderdaad allemaal al gehad.

Otrivin is geen goede oplossing voor dit probleem. Omdat de oorzaak van de klachten niet wordt weggenomen blijf je de Otrivin nodig hebben en van Otrivin kan je op de lange duur afhankelijk worden, niet doen dus. Ga nog een keer naar de huisarts zelf (niet de assistente) om te overleggen of er nog medicijnen zijn die jou hulp kunnen bieden. Heb je bijvoorbeeld al wel eens flixonase gehad? Dat is een neusspray waar veel mensen enthousiast over zijn.

Over homeopatische middelen weet ik weinig, dus daar zal ik het niet over hebben, misschien heeft iemand anders nog tips.

• Judith

Ik denk inderdaad, dat je huisarts met neusspray niet Otrivin bedoelt, maar Flixonase, zoals Marijcke zegt. Flixonase is echt iets heel anders dan Otrivin. Het bevat corticosteroiden, die omdat ze lokaal (alleen in je neus) worden toegepast, NIET schadelijk zijn voor je gezondheid, ook bij gebruik op de lange termijn. Ik heb het zelf ook een tijd gebruikt, toen ik nog bij mijn ouders woonde en ik allergisch was geworden voor de katten. Met Flixonase had ik nergens meer last van. Heerlijk. Nu gebruik ik het niet meer, omdat ik op mezelf woon en geen katten heb. Wel moet je erop rekenen, dat als je net met Flixonase (of b.v. met broertje Beconase) begint, je neus iets meer verstopt kan gaan zitten dan voorheen. Dit duurt ongeveer een weekje en daarna gaat het veel beter.

Sterkte!

• Sarah

Wat doet een aanbeveling van een middel met cortosteroiden op de alternatieve geneeswijzenpag.?

Zelf heb ik jarenlang last van allerlei allergieen gehad, oa. voor katten, maar ook op voedingsgebied (o.a. koemelkallergie). Door een ander voedingspatroon en daarbij ook op geestelijk gebied aan mezelf te werken ben ik van een hoop klachten afgekomen. Ik ben er in de loop der jaren van overtuigd geraakt dat bepaalde fysieke klachten met elkaar in verband staan, maar ook je geestelijk wel(of liever onwel)bevinden ermee te maken hebben. Zo'n neusspray werkt m.i. alleen maar symptomatisch en ik het lijkt mij in ieder geval toch niet zo gezond op den duur, al zou het alleen al de neusslijmvliezen aantasten. Maar goed, een ieder is daarin vrij om te kiezen. Misschien is het boekje NLP en allergie van Paul Liekens wat voor je. Je kunt hiermee wat meer inzicht krijgen in het waarom van je allergie.

Als je werkelijk een oplossing wilt op alternatief gebied is het even een zoektocht en zul je geduld moeten hebben. Heb je dat niet en vind je het alleen maar lastig en wil je zo snel mogelijk van de verschijnselen van je allergie af, dan rest er denk ik niets anders dan een neusspray.

Het beste ermee!

• Marijcke

Waarom een advies voor een middel met corticosteroiden op een alternatief prikbord?

Iemand vraagt om een alternatief middel omdat ze Otrivin niet ziet zitten en geen andere mogelijkheden kent. Dan geven wij toch een alternatief aan voor Otrivin dat wel kan werken in dit geval.

Het zou mooi zijn als ze ook nog reacties krijgt over homeopatische middelen, ondertussen lijkt mij er niets op tegen als Judith en ik een advies geven voor een regulier middel. Het zou zonde zijn als Chantal blijft doortobben terwijl er misschien nog een andere oplossing is.

Laten we niet weer de hele discussie over wie hier wel en niet mogen posten weer aanwakkeren! We hebben allemaal het beste met de vraagstellers voor, toch?

• Chantal

…ik ga a.s. maandag toch maar even met de huisarts praten. Ik wil namelijk zo'n immuun therapie proberen om de kwaal aan te pakken i.p.v. de symptomen. De vrouw van mijn huisarts is zelf ook arts en heeft een tijdje geleden homeopathie gestudeerd. Misschien weet zij in de tussentijd een oplossing die wat vriendelijker is dan al die chemische zooi die vervolgens toch niet werkt. Zeker nu het najaar is en alle ramen en deuren weer stijf dicht zitten heb ik de hele dag jeukende ogen en niesbuien. In ieder geval alvast gedankt voor de tips. Ik hoop dat er nog een homeopatische tip komt, maar dit heeft in ieder geval al geholpen.

• Nance

Zo'on immum therapie werkt alleen als je niet wordt blootgesteld aan de allergiestoffen (katten)

Tenminste dat is mij toen verteld (4 jaar geleden), ik heb toendertijd wel mijn katten de deur uit moeten doen omdat ik 2 a 3 dagen in de week er zo beroerd van werd dat ik niets meer kon doen, ja het doet pijn zoiets, maar wat is je liever je gezondheid of je katten??? Die keuze ligt bij jezelf uiteraard en kan alleen jij maken maar ik kan je verzekeren dat je leven er een heel groot stuk op vooruit gaat, tsja het onbegrijpelijk dat tegenwoordig de medici van alles en nog wat kunnen maar en simpel allergietje niet kunnen genezen (voor mij dan)

Ik wens je in ieder geval veel succes

Groetjes van Nance

• Chantal

Als mijn katten de deur uit moeten, gaat mijn leven daar alleen maar op achteruit. Bovendien zijn het daarbij ook nog de katten van mijn moeder en ik kan noch van mezelf, noch van haar zo'n offer vragen. Dan maar snipverkouden de hele week. Ik ga gewoon aan de huisarts vragen of die therapie wat is en zo niet, nou dan maar medicijnen blijven proberen.

• mirjam

als ik je moeder was zou ik je zeer nadrukkelijk zeggen de katten direct de deur uit te doen. je kan niet van je moeder vragen je eigen leven op te offeren voor haar katten en ik weet zeker dat ze dat nooit zou willen. er zijn heel veel andere mensen die met veel liefde voor je katten willen zorgen hoeveel pijn dat ook zou doen voor jou. katten wennen op den duur weer aan een nieuwe situatie. leven is loslaten en afscheid nemen. en na een rouwperiode zal je vast weer kunnen genieten van dingen. je gaat wel heel ver jezelf te willen blijven vergiftigen. of je steeds rot te voelen door de allergie. je doet je lijf geweld aan, wees zuinig!

groet,

mirjam

• Chantal

Beste Mirjam,

Heb je enig idee hoeveel die katten voor mij betekenen? Nee, dat dacht ik al niet. Ik heb geen vrienden- of kennissenkring en leef een behoorlijk solitair leven. Daar heb ik geen moeite mee, maar een leven zonder katten is voor mij geen leven. En ik laat me door niemand vertellen wat ik moet doen. Ik wil van mijn allergie af; niet van mijn dieren. Bovendien wennen ze echt zo snel niet meer aan een nieuwe eigenaar; ze zijn 13, 10 en 6. Ik ben 24 en heel goed in staat te beslissen wat ik wil. Mijn huisdieren opgeven is niet iets waar ik behoefte aan heb. Ik zou je dan ook aan willen raden niet te makkelijk over andermans emoties te oordelen. Zolang ik geen zware gezondheidsproblemen heb, is afscheid nemen geen optie. Ik hou namelijk van die katten. En ik blijf ze trouw voor het leven (of tot ik mijn eigen stekkie heb).