Hallo Leny.
Ik heb je brief net gelezen, ik denk dat het ook heel erg moelijk is om contakt te maken, maar blijf het proberen heel zacht zodra je zo’n iemand een eticet opplakt steken ze hun antennes uit en klappen dicht het gesprek stokt. Als je de tijd hebt ga dan eens naast haar zitten, en vraag danof ze op die andere moeders wil letten gewoon kijken en verder niks zeggen alleen opserveren, en vraag daarna of ze ziet wat er opvalt bij die andere moeders en hoe ze bepaalde dingen zou doen, je zegt zelf dat ze niet aanspreekbaar is, laat het dan zo zijn , je kan ook vragen of je even bij haar mag zitten zoals ik hier boven zei, ga rustig bij haar zitten en kijk alleen maar. Probeer haar vertrouwen te winnen, laat jou gevoel vertrouwen uitstralen en als je dat hebt gedaan kan je vragen of ze iets vertellen wil van haar eigen leven b.v. mooie gebeurtenissen maar ook minder mooie, het is een kunst Leny om heel goed te luisteren niet in de reden vallen, als je geduld hebt zal ze op den duur smelten en en beter inzicht krijgen over haar eigen handelen i.v.b. met haar kindje en ook in haar zelf, ik wens je sterkte met deze moeilijke taak.
Je vroeg ook om een andere mogelijkheid, die weet ik niet als die moeder bij een psychiator terecht komt wordt het nog moeilijker, wat in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn, zolang ze nog bij het kind blijft en zolang jij het nog aan kan om tot haar door te dringen en een geprek kan hebben over het opvoeden en schoon houden van kinderen, dat een kind ook wel eens een smerig toetje mag hebben of vuile handen dan begin je al aardig op weg te komen om het onderwerp aan te snijden wat betreft smetvrees en aanverwante artikelen.
Dat Leny is wat ik je aanraden kan, probeer het, het is de moeite waart, het hoeft niet proversoneel gewoon van vrouw tot vrouw of moeder tot moeder ik wens je sterkte heel veel sterkte voel je niet schuldig als het niet lukt.
Hartelijke groeten Hans,