vrije keuze

• Arjen

Er wordt vaak gesproken over de vrije keuze van patienten over hoe ze zich willen laten behandelen. Men vindt dus dat de patient de vrijheid heeft om te kiezen maar hoe zit het met diegene die anderen (patienten) een keuze aanbieden. Heeft de aanbieder van behandelmethodes ook de vrijheid om keuzes aan te bieden?

Arjen

• Judith

Vrijheid bestaat niet, zeker niet op de prikborden.

Dit is slechts een test om te kijken of ik hier kan prikken, Johan blijkt hier gebanned te worden namelijk.

• Klaasje

Ik begrijp je vraag niet helemaal, wil je t me uitleggen wat je bedoelt?

• Nico

Voor zover ik weet staat in de wet-BIG vermeld dat EEN IEDER HET RECHT VAN VRIJE KEUZE VAN BEHANDELAAR heeft.

Dat betekend dus impliciet dat een behandelaar niet mag aanbieden.

In principe betekend dat dus ook dat een behandelaar dus GEEN reclame mag maken.

Het wordt nog steeds toegestaan maar of dat nog lang zo blijft.

Eigenlijk een maffe situatie: Een ieder is vrij te kiezen maar doordat de ebhandelaar niet mag aanbieden WEET niemand WIE of WAT hij kan/mag kiezen.

Dat is net zo iets als vertellen dat het je vrij staat overal je aardappelen te gaan kopen maar niet vertellen waar ze gekocht mogen worden en de verkopers verbieden het te vertellen.

Is de wereld gek of ben ik het. Ik zou bijna gaan hopen dat ik het ben.

• Arjen

Nico schreef:

>

> Voor zover ik weet staat in de wet-BIG vermeld dat EEN IEDER

> HET RECHT VAN VRIJE KEUZE VAN BEHANDELAAR heeft.

> Dat betekend dus impliciet dat een behandelaar niet mag

> aanbieden.

> In principe betekend dat dus ook dat een behandelaar dus GEEN

> reclame mag maken.

> Het wordt nog steeds toegestaan maar of dat nog lang zo blijft.

>

> Eigenlijk een maffe situatie: Een ieder is vrij te kiezen

> maar doordat de ebhandelaar niet mag aanbieden WEET niemand

> WIE of WAT hij kan/mag kiezen.

> Dat is net zo iets als vertellen dat het je vrij staat overal

> je aardappelen te gaan kopen maar niet vertellen waar ze

> gekocht mogen worden en de verkopers verbieden het te

> vertellen.

>

> Is de wereld gek of ben ik het. Ik zou bijna gaan hopen dat

> ik het ben.

Het is alleen gek als je gezondheidszorg als een handelsproduct ziet.

Arjen

• Arjen

De achtergrond van de vraag is onderandere de zaak Sylvia Millican en Jomanda. Het argument “zij (Sylvia) was vrij om te kiezen” viel erg vaak. Maar de uiteindelijke vraag bij de kritici was: “was Jomanda vrij om die behandeling aan te bieden?”. Dus, moet iemand zomaar de vrijheid hebben om andere mensen een behandelkeuze voor een ziekte aan te bieden?

Arjen

• Frans

Beste Arjen,

Gezondheidszorg is een van de grootste handelsproducten die er bestaan, doch je dient er een certificaat voor te hebben. (Een diploma net als een bakker en een beenhouwer).

De farmaceutische industrie (geneesmiddelen voor het terug gezond maken van de mens?????) mag met al haar producten reclame maken, alleen de detailHANDEL (dokters en apotheker) mag dat niet.

U vraagt: “Men vindt dus dat de patient de vrijheid heeft om te kiezen maar hoe zit het met diegene die anderen (patienten) een keuze aanbieden. Heeft de aanbieder van behandelmethodes ook de vrijheid om keuzes aan te bieden”?

Elke dokter biedt, met het geven van een voorschrift, een keuze aan, het aan te nemen of het te weigeren.

Alleen al door het feit dat er dingen bestaan, worden automatisch al keuzes aangeboden.

En Sylvia Millican was vrij te kiezen wat zij wenste.

U vraagt: “Was Jomanda vrij om die behandeling aan te bieden?”. Dus, moet iemand zomaar de vrijheid hebben om andere mensen een behandelkeuze voor een ziekte aan te bieden".

Hierop zou je antwoord waarschijnlijk zijn: “Neen”.

Een dokter is ook “IEMAND”. Uw vraag luidt dus ook: “Moet een dokter zomaar de vrijheid hebben om andere mensen een behandeling voor een ziekte aan te bieden”?

Hierop zou je antwoord waarschijnlijk zijn: “Ja”.

Men mag geen diagnose stellen wanneer men geen dokter is. Doch wanneer de persoon zelf zegt dat hij, dit of dat heeft, kan iemand zeggen: “Ga naar de dokter maar daarnaast kun je ook dit of dat doen”. (Aan U de keuze)

Frans

• Arjen

Frans schreef:

> Een dokter is ook “IEMAND”. Uw vraag luidt dus ook: "Moet

> een dokter zomaar de vrijheid hebben om andere mensen een

> behandeling voor een ziekte aan te bieden"?

>

> Hierop zou je antwoord waarschijnlijk zijn: “Ja”.

Ligt aan de behandeling natuurlijk. Wat zou jouw antwoord zijn dan?

> Men mag geen diagnose stellen wanneer men geen dokter is.

> Doch wanneer de persoon zelf zegt dat hij, dit of dat heeft,

> kan iemand zeggen: "Ga naar de dokter maar daarnaast kun je

> ook dit of dat doen". (Aan U de keuze)

>

> Frans

Wat nu als “dit of dat” gedaan wordt door iemand, als iemand een behandelmethode beoefend creeerd diegene daarmee automatisch een keuze, mag dat? Mag ik bijvoorbeeld gedroogde spinazie verkruimelen en met yoghurt mixen en beweren dat dit goed is voor huidaandoeningen of weet ik wat? En als ik er zelf nu heel erg in geloof?

Arjen

• Frans

Beste Arjen,

Wanneer het eerlijkheid betreft, (waar het eigenlijk dient om te gaan) mag men het aanbieden op voorwaarde dat men weet dat het werkt bij meerdere mensen.

Frans

• Arjen

Beste Frans,

Frans schreef:

>

> Beste Arjen,

>

> Wanneer het eerlijkheid betreft, (waar het eigenlijk dient om

> te gaan) mag men het aanbieden op voorwaarde dat men weet dat

> het werkt bij meerdere mensen.

Kortom dubbelblind proeven dus.

> Frans