Zilverkaars

• Christel

Wie kent “Zilverkaars”, ook bekend als cimicifuga racemosa.En kan daar wat meer over vertellen?

bvd

• Hans

Christel schreef:

>

> Wie kent “Zilverkaars”, ook bekend als cimicifuga racemosa.En

> kan daar wat meer over vertellen?

Even wat referenties op gezocht. Het is een interessante plant, maar het hangt er vanaf waarvoor je 'm gebruikt. De kwaliteit van de positieve onderzoeken was niet geweldig. Ze hebben o.a. niet naar langetermijn (> 6 maanden) effekten gekeken.

Tegen menopauze problemen lijkt het te werken.

http://www.umm.edu/altmed/IMCAccess/ConsHerbs/BlackCohoshch.html

http://www.nzgg.org.nz/library/gl_complete/gynae_hrt/appendix3.cfm

http://www.smgp.ch/bildung/auspro/jtagung/2002/abstract/a1.html

http://crnm.de/cimicifugaen.htm

Contra-indicaties o.a. zwangerschap en borstvoeding.

Hans

• Christel

Afgezien van die Duitse(???)site(is niet mn sterkste kant, Duits).tnxxx,hier had ik wat aan….

Ik gebruik het zelf ipv ad.En het helpt tot nu toe goed.Maar dan moet ik wel af en toe ermee stoppen tussendoor, anders heb je steeds meer nodig om den duur voor hetzelfde effect naar mijn gevoel/idee.Maar vroeg me eigenlijk ook af of er nadelige gevolgen zijn op de langere termijn.

• Hans

Christel schreef:

>

> Afgezien van die Duitse(???)site(is niet mn sterkste kant,

> Duits).tnxxx,hier had ik wat aan….

De meeste onderzoeken zijn in Duitsland gedaan, vandaar.

> Ik gebruik het zelf ipv ad.En het helpt tot nu toe goed.Maar

> dan moet ik wel af en toe ermee stoppen tussendoor, anders

> heb je steeds meer nodig om den duur voor hetzelfde effect

> naar mijn gevoel/idee.Maar vroeg me eigenlijk ook af of er

> nadelige gevolgen zijn op de langere termijn.

Dat is dus eigenlijk nog niet goed onderzocht voorzover ik gevonden heb.

Hans

• Christel

Nee, dat weet ik.Vandaar… ;)

Maar het is geloof ik ook idd eerder iets voor vrouwen die last hebben van overgangsklachten he??Nah ja,daar ben ik nog veeeel te jong voor ga ik van uit.Maar het helpt echt(echt waar Hans!!)

• Hans

Christel schreef:

>

> Nee, dat weet ik.Vandaar… ;)

> Maar het is geloof ik ook idd eerder iets voor vrouwen die

> last hebben van overgangsklachten he??Nah ja,daar ben ik nog

> veeeel te jong voor ga ik van uit.

tegen de tijd dat jij het nodig zou kunnen hebben, zullen ze het wel een keer onderzocht hebben

> Maar het helpt echt(echt waar Hans!!)

Heb ik ooit gezegd, dat ik bezwaar heb tegen middeltjes die goed onderzocht zijn en werkzaam blijken?

Er wordt overigens (uiteraard!) ook onderzocht welke stoffen precies verantwoordelijk zijn voor de werking en het lijkt mij i.h.a. beter die te nemen, dan zo'n plantenextract. Je krijgt daarmee veel andere (mogelijk schadelijke) stoffen uit de plant niet binnen. Maar hiermee zullen de meeste ‘natuurliefhebbers’ het wel weer niet eens zijn.

Hans

• Jeannette

Beste Christel,

Het is met dit soort middelen nooit goed om een hele lange tijd achter elkaar te gebruiken. Het beste is 3 weken gebruiken 1 week stoppen en dan na een tijd (bv. een half jaar) langer dan een week stoppen om te kijken of je klachten werkelijk zijn verbeterd. Dat geldt bv. ook voor een middel al Enchinacea. De reden is dat je systeem anders overprikkeld wordt en je of er helemaal ongevoelig voor wordt of er juist overgevoelig voor wordt en er dan allergisch op gaat reageren.

Groetjes,

Jeannette

• Carlijn

Ga even naar een reformzaak en vraag daar het boekje: De Groene kracht.

Dit boekje mag je gratis meenemen en daar staat (o.a.) een uitgebreid stuk over de Zilverkaars.

• Christel

Hmmz…dat was dus eigenlijk mijn probleem.Maar ik vraag me dan wel af,wat voor allergische reacties want ik ben al voor zoveel dingen allergisch.en op ‘gewone’ medicijnen reageer ik ook al slecht.Zou ik het nog een half jaarje kunnen slikken met ingelaste pauzes van een week??Jeannette schreef:

>

> Beste Christel,

>

> Het is met dit soort middelen nooit goed om een hele lange

> tijd achter elkaar te gebruiken. Het beste is 3 weken

> gebruiken 1 week stoppen en dan na een tijd (bv. een half

> jaar) langer dan een week stoppen om te kijken of je klachten

> werkelijk zijn verbeterd. Dat geldt bv. ook voor een middel

> al Enchinacea. De reden is dat je systeem anders overprikkeld

> wordt en je of er helemaal ongevoelig voor wordt of er juist

> overgevoelig voor wordt en er dan allergisch op gaat reageren.

>

> Groetjes,

> Jeannette

• carlijn

Zilverkaars mag niet langer dan 6 maanden achtereen gebruikt worden, of in overleg met de arts.

Het bevat Cimicifugine,een hormoonachtige stof die het centrale zenuwstelsel beinvloedt en kalmerend werkt. Om die reden wordt Zilverkaars vaak gebruikt tegen zenuwpijn.

Door de combinatie van het ontspannende en het hormonale effect van zilverkaars, kan dit kruid uitstekend worden toegepast ter verlichting van overgangsklachten,zoals opvliegers,overmatig zweten,hoofdpijn etc…

Zilverkaars is daardoor een uitstekende vervanger van de gangbare hormoontherapie.Daarnaast biedt Zilverkaars verlichting tijdens de weeen.

Vanwege de menstruatie-opwekkende werking niet tijdens de zwangerschap gebruiken.

Ik hoop dat je zo genoeg weet…