Ischias

• Gerda

Omdat ik al ca. 1 maand last heb van Ischias en de door de arts voorgeschreven medicijnen niet wil gebruiken (ivm de vele bijwerkingen) ben ik zelf een en ander gaan zoeken op het net.

Zo heb ik gelezen dat osteopathie mij wellicht goed kan doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een alternatieve geneeskunst?

Graag uw mening.

• Hans

Gerda schreef:

>

> Omdat ik al ca. 1 maand last heb van Ischias en de door de

> arts voorgeschreven medicijnen niet wil gebruiken (ivm de

> vele bijwerkingen)

Vertel je dat je arts dan ook?

Misschien heeft ie wel een alternatief met minder (of andere) bijwerkingen.

Hier staat meer informatie (“Rugklachten, hernia en ischias”):

http://www.ziekenhuis.nl/ziektebeelden/148.html

o.a.: “ In 80 % van deze gevallen is de rugklacht na 2 tot 6 weken weer over, of er nu wel of niet een behandeling heeft plaats gevonden.”

> ben ik zelf een en ander gaan zoeken op

> het net.

> Zo heb ik gelezen dat osteopathie mij wellicht goed kan doen.

> Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een alternatieve

> geneeskunst?

Vast wel: quackwatch heeft er een pagina over:

http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/QA/osteo.html

> Graag uw mening.

Geen wetenschappelijk bewijs voor het idee van Andrew Taylor Still, MD (1828-1917), dus ik zou het niet doen, zeker als er een goede kans is, dat de kwaal vanzelf over gaat.

Hans

• Gerda

Beste Hans,

Helaas is mijn arts met pensioen en heeft de plaatsverv. arts het te druk. Gelukkig wist zijn assistente raad…

Ik zal de links doornemen maar neem jouw advies zeker ter harte en sowieso nog een paar weken afwachten.

Heel veel dank voor je bijdrage.

H. gr.

Gerda

• Jeannette

Een chronische klacht is ooit ergens begonnen. Natuurlijk kun je wachten tot iets vanzelf overgaat, maar je kunt ook verantwoordelijkheid nemen vooor je gezondheid en kijken wat je er aan kunt doen. Ik heb jarenlang last gehad van ischias, maar werd steeds door de huisdokter met een kluitje in het riet gestuurd. Uiteindelijk ben ik in het alternatieve circuit terecht gekomen, oa. chiropractie en acupuntuur en massages. Behalve dat de behandelingen me goed gedaan hebben, ben ik op het goede spoor gezet om beter voor mezelf te zorgen qua voeding, geestelijke en lichamelijke houding. Natuurlijke praat elke therapeut vanuit zijn eigen visie, maar ik ben veel gaan lezen over allerlei zaken en heb uiteindelijk zo bepaald wat goed voor mij is. De visie vanuit de chinese geneeswijze spreekt mij erg aan, nl. dat je beter kunt voorkomen dan genezen. Je moet dus proberen je gezondheid zo optimaal mogelijk te houden en als dat af en toe gebeurt met behulp van een therapeut die je lichaam weer een een “goede doorsmeerbeurt”geeft, so what? In het geval van ischias moet je nl. regelmatig je wervelkolom (en verdere lichaamshouding) onderhouden. Door allerlei oorzaken krijg je spierspanningen in je rug en deze trekken op hun beurt weer aan de wervels waardoor er een zenuw bekneld kan raken. Dat dit verhaal in de ogen van Hans en Tom niet wetenschappelijk is bewezen zal me een worst wezen. Ik ga af op mijn eigen ervaringen en luister naar mensen die goede ervaringen ergens anders hebben opgedaan.

Jeannette

• Pil

Chronisch al na één maand?

Moet jij echt helemaal naar China om er achter te komen dat je verstandig moet omgaan met je lichaam en je voeding?

• Jenny

Ook ik heb een ichias gehad in april 2002.

Door goede fysiotherapie ben ik er in 3 maanden een heel eind mee verder gekomen. Ik werk weer 12 uur in de thuiszorg, mijn oude contract.

Zoek wel een fysiotherapie op manuele basis.

Misschien heb je er iets aan?

• het homeopathische boek

Fytotherapeutische middelen om het te voorkomen en te genezen:

Duivelsklauw,Bamboe,Moerasspirea,Goudpapaver,Salisprin,

• Gerda

Jeannette en Jenny,

Hartelijk dank voor de genomen moeite om te reageren op mijn oproepje.

Inmiddels is de klacht bijna verdwenen, zoals Hans al beweerde. Het ging inderdaad vanzelf beter, goddank.

Wel zal ik jullie adviezen tav houding e.d. opvolgen en mij weer eens wat dicipline opleggen aangaande een regelmatig leefpatroon.

Groeten,

Gerda

• Hans

Gerda schreef:

>

> Jeannette en Jenny,

>

> Hartelijk dank voor de genomen moeite om te reageren op mijn

> oproepje.

> Inmiddels is de klacht bijna verdwenen, zoals Hans al

> beweerde. Het ging inderdaad vanzelf beter, goddank.

Als je een niet-werkzaam middel had genomen, had je het verdwijnen van de klachten zeer waarschijnlijk daar aan toegeschreven. Dat is precies de redenen voor dubbel-blind gerandomiseerd onderzoek bij de beoordeling van geneesmiddelen of behandelingen.

> Wel zal ik jullie adviezen tav houding e.d. opvolgen en mij

> weer eens wat dicipline opleggen aangaande een regelmatig

> leefpatroon.

Ik ben ooit eens bij een (vervangende) huisarts geweest vanwege behoorlijke pijn naast mijn stuitje. (Aangezien ik daar ooit eens erg hard op gevallen ben, vertrouwde ik het niet helemaal.) Blijkt, dat daar een klein gewrichtje zit dat

waarschijnlijk een beetje ontstoken was. Hij raadde me aan om voorzichtig wat te bewegen en zodra het minder pijnlijk wordt, de spieren er om heen meer te oefenen. Het voordeel van sterkere spieren rond gewrichten is, dat die gewrichten het makkelijker krijgen.

Hans