'MELK VOORKOMT OSTEOPOROSE? " ONZIN!!!!!!!!!
"Ik meende zeker te weten dat melk ontzettend goed was. En ik was dus elke keer ook weer geschokt als ik hoorde van een geval van osteoporose. Wat vreselijk, dacht ik dan, als die mensen meer melk gedronken hadden, dan hadden ze dat kunnen voorkomen. Wat was het toch verschrikkelijk, dacht ik, dat zoiets nog voorkomt in een welvarend land als het onze, waar iedereen melk kan betalen.
Ik dank het aan mijn pleegzoon uit Vietnam dat ik tot het juiste inzicht ben gekomen. Hij had last van lactose-intolerantie. Hij was opgegroeid zonder melk. Pas op zijn 15e kreeg hij bij mij zijn eerste glas. Zijn huid werd meteen rood en hij begon over te geven. Ik gaf hem nog eens melk. Hij werd weer rood en begon opnieuw over te geven. Ik ben er toen maar gauw mee opgehouden en ontdekte dat veel Vietnamezen geen melk kunnen verdragen.
Dan zou er in Vietnam ongetwijfeld heel veel osteoporose voorkomen, dacht ik. Mijn pleegzoon had er nog nooit van gehoord. Maar ja, hij was nog jong toen hij uit Vietnam vertrok en het was heel goed mogelijk dat hij het woord toen gewoon nog niet kende. Ik besloot op onderzoek uit te gaan. Als er een land was waar helemaal geen melk gedronken werd, dan moest osteoporose daar toch wel welig tieren. Als ik zo'n land kon vinden, dan had ik meteen het beste bewijs om tegen de consument te zeggen: we moeten meer melk drinken in Amerika.
Nou, ik vond dat bewuste land. In Afrika. Nul komma nul melkgebruik. Alleen borstvoeding. Maar wat bleek? Helemaal geen osteoporose. Weet je wat botontkalking veroorzaakt? Te veel eiwit in de voeding. Amerikanen krijgen veel meer eiwit binnen dan noodzakelijk en dat onttrekt kalk aan de botten zodat het overschot aan aminozuren kan worden opgeslagen. Ik ben met die kennis naar m'n vrienden in de zuivelindustrie gerend. ‘Luister eens,’ zei ik. ‘Jullie moeten natuurlijk zelf weten wat jullie met jullie geld doen, maar op het moment geven jullie 200 miljoen dollar per jaar uit om mensen drie glazen melk per dag te laten drinken omdat er zoveel calcium in zit en het osteoporose tegengaat. Maar dat is helemaal niet waar. Sterker nog: het is onzin!’ Weet je wat ze tegen me zeiden? ‘Ach, maak je niet zo druk. Onze taak is nu eenmaal melk verkopen. Jullie taak is om jezelf daartegen te beschermen.’ Het laatste sprankje hoop dat de industrie misschien van binnenuit te hervormen zou zijn, was daarmee ook verdwenen."
“Maar gelukkig kunnen we als consument zelf iets doen,” besluit Lyman. “Wij kunnen hun Gouden Regel veranderen. Want per slot van rekening komt het Goud oorspronkelijk uit onze portemonnee. Misschien moesten wij als consumenten daarom maar eens zélf de Regels maken. We moeten het producenten voor eens en voor altijd duidelijk maken: niet alleen gaan we niet op jullie veld met jullie bal en volgens jullie regels spelen, we gaan spelen op ons eigen veld, met onze eigen bal en onze eigen regels. Wij als consumenten hebben wel degelijk invloed. Want wij hebben het Goud in handen en wij moeten dus ook de Regels maken.”
Dit artikel komt uit Gezond_Idee nr: 29 pagina 28. Publikatie datum: winter 1994/1995