is melk slecht ?

• marco

Hallo internetter,

In verband met de klachten van een chronische voorhoofdsholte-ontsteking (waar ik al twee jaar mee loop te sukkelen), namelijk de hele dag hoofdpijn, heb ik laatst het advies gekregen om geen melk (en ook geen suiker) meer te gebruiken.

Ik ben graag bereid om dit te gaan proberen en ben benieuwd naar ERVARINGEN van anderen op dit vlak; ik heb hier al hele positieve verhalen over gehoord.

Verder vraag ik me af of melk nu - in het algemeen - zo slecht is zoals hier en daar wordt beweerd; wie kent een goede site hierover ?

Graag je medewerking !

Hartelijke groet,

Marco

• poopiejoopie

De consumptie van melkproducten wordt steeds vaker in verband gebracht met klachten zoals migraine, huidproblemen, astma, bronchitis, voorhoofdsholte-ontsteking, chronische verkoudheid, allergieën en artritis. Amerikaanse onderzoekers hebben twaalf jaar lang de melk consumptie van 121 duizend verpleegsters tussen de 39 en 54 jaar bijgehouden. De vrouwen die twee glazen melk of meer dronken liepen 45% meer kans op een gebroken heup in vergelijking met vrouwen die één glas of minder dronken. Nog een glaasje melk?

Als je op het web zoekt dan vindt je over melk tegenstrijdige berichten. Als je echter de wetenschappelijk informatie bestudeert kan je maar één conclusie trekken: melk is niet erg gezond maar wel erg goed voor de Nederlandse economie. op onderstaande website vind je een aantal standpunten, en een aantal wetenschappelijk bewezen feiten over melk en ook over calcium. http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/main/artikelen/melk1.html

• bamboesa

He he eindelijk de waarheid over melkproducten, maar dat geldt ook voor vlees, en vleesproducten, het verzuurd je hele systeem.Dat bedoel ik nou met het zogenaamde zuur base evenwicht.

gr Bamboesa.

• haba

Vlees is absoluut niet slecht. Het bevat zuren, maar die tref je ook in appels.

Je lichaam is heel goed in staat om met de zuren om te gaan.

Als je al naar de site van willy hebt gekeken, lees dan ook

www.newtreatments.org

• Hans

Simplist!

En als je het steeds over verzuren hebt, schrijf het dan tenminste goed.

Hans

• Monique

Kijk eens daar de dierenwereld. Geen enkel andere wezen gebruikt melk na de zuigelingenperiode.

Ik zelf zal geen melk drinken (smaakt me absoluut niet).

En pannekoeken, daar gebruik ik water voor om het te mengen, absoluut geen melk.

• astrid

“Kijk eens daar de dierenwereld”; daar eten ze ook niet met mes en vork, dus daar ook maar mee gaan stoppen? Ik zie nog niet zo snel gebeuren dat een hyena naar de plaatselijke afrikaanse supermarkt gaat en in de rij gaat staan om een pak halfvolle melk af te rekenen!

astrid

• joepie

Hihi, er is ook geen enkel ander wezen dat pannenkoeken eet hoor!

• Johan

Monique schreef:

>

> Kijk eens daar de dierenwereld. Geen enkel andere wezen

> gebruikt melk na de zuigelingenperiode.

Wat wil je daarmee zeggen dan?

Melk is niet slecht, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor jullie stelling. Typisch weer alternatief geleuter… Heb net nog even gezocht in de wetenschappelijke literatuur en daar is NIETS te vinden over gezondheidsproblemen door melk.

Wel is het zo dat sommige mensen een lactoseintolerantie hebben (lactase deficientie) en sommigen een koemelkallergie. Voor de rest van de mensheid: melk is goed, het helpt osteoporose voorkomen.

Johan

• poopiejoopie

'MELK VOORKOMT OSTEOPOROSE? " ONZIN!!!!!!!!!

"Ik meende zeker te weten dat melk ontzettend goed was. En ik was dus elke keer ook weer geschokt als ik hoorde van een geval van osteoporose. Wat vreselijk, dacht ik dan, als die mensen meer melk gedronken hadden, dan hadden ze dat kunnen voorkomen. Wat was het toch verschrikkelijk, dacht ik, dat zoiets nog voorkomt in een welvarend land als het onze, waar iedereen melk kan betalen.

Ik dank het aan mijn pleegzoon uit Vietnam dat ik tot het juiste inzicht ben gekomen. Hij had last van lactose-intolerantie. Hij was opgegroeid zonder melk. Pas op zijn 15e kreeg hij bij mij zijn eerste glas. Zijn huid werd meteen rood en hij begon over te geven. Ik gaf hem nog eens melk. Hij werd weer rood en begon opnieuw over te geven. Ik ben er toen maar gauw mee opgehouden en ontdekte dat veel Vietnamezen geen melk kunnen verdragen.

Dan zou er in Vietnam ongetwijfeld heel veel osteoporose voorkomen, dacht ik. Mijn pleegzoon had er nog nooit van gehoord. Maar ja, hij was nog jong toen hij uit Vietnam vertrok en het was heel goed mogelijk dat hij het woord toen gewoon nog niet kende. Ik besloot op onderzoek uit te gaan. Als er een land was waar helemaal geen melk gedronken werd, dan moest osteoporose daar toch wel welig tieren. Als ik zo'n land kon vinden, dan had ik meteen het beste bewijs om tegen de consument te zeggen: we moeten meer melk drinken in Amerika.

Nou, ik vond dat bewuste land. In Afrika. Nul komma nul melkgebruik. Alleen borstvoeding. Maar wat bleek? Helemaal geen osteoporose. Weet je wat botontkalking veroorzaakt? Te veel eiwit in de voeding. Amerikanen krijgen veel meer eiwit binnen dan noodzakelijk en dat onttrekt kalk aan de botten zodat het overschot aan aminozuren kan worden opgeslagen. Ik ben met die kennis naar m'n vrienden in de zuivelindustrie gerend. ‘Luister eens,’ zei ik. ‘Jullie moeten natuurlijk zelf weten wat jullie met jullie geld doen, maar op het moment geven jullie 200 miljoen dollar per jaar uit om mensen drie glazen melk per dag te laten drinken omdat er zoveel calcium in zit en het osteoporose tegengaat. Maar dat is helemaal niet waar. Sterker nog: het is onzin!’ Weet je wat ze tegen me zeiden? ‘Ach, maak je niet zo druk. Onze taak is nu eenmaal melk verkopen. Jullie taak is om jezelf daartegen te beschermen.’ Het laatste sprankje hoop dat de industrie misschien van binnenuit te hervormen zou zijn, was daarmee ook verdwenen."

“Maar gelukkig kunnen we als consument zelf iets doen,” besluit Lyman. “Wij kunnen hun Gouden Regel veranderen. Want per slot van rekening komt het Goud oorspronkelijk uit onze portemonnee. Misschien moesten wij als consumenten daarom maar eens zélf de Regels maken. We moeten het producenten voor eens en voor altijd duidelijk maken: niet alleen gaan we niet op jullie veld met jullie bal en volgens jullie regels spelen, we gaan spelen op ons eigen veld, met onze eigen bal en onze eigen regels. Wij als consumenten hebben wel degelijk invloed. Want wij hebben het Goud in handen en wij moeten dus ook de Regels maken.”

Dit artikel komt uit Gezond_Idee nr: 29 pagina 28. Publikatie datum: winter 1994/1995