is melk slecht ?

• poopiejoopie

Zuivelprodukten bieden een vals gevoel van veiligheid aan diegenen die bezorgd zijn over osteoporose. In landen waar zuivelprodukten over het algemeen niet gebruikt worden, is er zelfs minder osteoporose dan in de Verenigde Staten. Studies hebben aangetoond dat zuivelprodukten weinig effect hebben op osteoporose.13 De Harvard Nurses' Health Study volgde 78.000 vrouwen gedurende 12 jaar en stelde vast dat melk niet beschermt tegen beenderbreuken. Het is zelfs zo dat diegenen die drie glazen melk per dag dronken méér breuken hadden dan diegenen die zelden melk dronken.14

Er zijn veel goede bronnen van calcium. Boerenkool, broccoli en andere groenten met groene bladeren bevatten calcium dat gemakkelijk door het lichaam opgenomen wordt. Een recent rapport in de American Journal of Clinical Nutrution stelde vast dat calcium absorbeerbaarheid zelfs hoger was voor boerenkool dan voor melk, en besloot dat “groene groenten zoals boerenkool beschouwd kunnen worden als ten minste zo goed als melk in termen van hun calcium absorbeerbaarheid.”15. Bonen zijn ook rijk aan calcium. Verrijkt sinaasappelsap levert ook grote hoeveelheden calcium op een smakelijke manier.16

Caclium is slechts een van de vele factoren die het bot beïnvloeden. Andere factoren zijn onder meer hormonen, fosfor, boor, oefening, roken, alcohol, en medicijnen.17,20. Eiwit is ook belangrijk in de calcium balans. Dieëten die rijk zijn aan proteïne, voornamelijk aan dierlijke proteïne, moedigen het verlies van calcium aan.21-23.

Omdat jullie wetenschappers dat graag hebben hieronder de referenties:

13. Riggs BL, Wahner HW, Melton J, Richelson LS, Judd HL, O’Fallon M. Dietary calcium intake and rates on bone loss in women. J Clin Invest 1987;80:979-82.

14. Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. Am J Publ Health 1997;87:992-7.

15. Heaney RP, Weaver CM. Calcium absorption from kale. Am J Clin Nutr 1990;51:656-7.

16. Nicar MJ, Pak CYC. Calcium bioavailability from calcium carbonate and calcium citrate. J Clin Endocrinol Metab 1985;61:391-3.

17. Dawson-Hughes B. Calcium supplementation and bone loss: a review of controlled clinical trials. Am J Clin Nutr 1991;54:274S-80S.

18. Mazess RB, Barden HS. Bone density in premenopausal women: effects of age, dietary intake, physical activity, smoking, and birth control pills. Am J Clin Nutr 1991;53:132-42.

19. Nelson ME, Fisher EC, Dilmanian FA, Dallal GE, Evans WJ. A 1-y walking program and increased dietary calcium in postmenopausal women: efect on bone. Am J Clin Nutr 1991;53:1304-11.

20. Nielsen FH, Hunt CD, Mullen LM, Hunt JR. Effect of dietary boron on mineral, estrogen, and testosterone metabolism in postmenopausal women. FASEB J 1987;1:394-7.

21. Zemel MB. Role of the sulfur-containing amino acids in protein-induced hypercalciuria in men. J Nutr 1981;111:545.

22. Hegsted M. Urinary calcium and calcium balance in young men as affected by level of protein and phosphorus intake. J Nutr 1981;111:553.

23. Marsh AG, Sanchez TV, Mickelsen O, Keiser J, Mayor G. Cortical bone density of adult lacto-ovo-vegetarian and omnivorous women. J Am Dietetic Asso 1980;76:148-51.

• poopiejoopie

Ondanks uitzinnig populaire melkreclames met lollige koebeesten treft melkvee een droef lot.

Een koe moet elk jaar baren zonder moeder te mogen zijn, haar kalf wordt

haar steeds direct ontroofd en met kunstmelk gevoed opdat onze zuivelbergen

groeien. Deze weeskalfjes worden vervolgens, zoals iedereen intussen moet

weten, op schandelijke wijze versleept om in kistjes vetgemest te worden, de

heks van Hans en Grietje is er niks bij. En koeien worden selectief

doorgeteeld op steeds fantastischer melkafgifte, zodat de tranen je in de

ogen springen als je langs een weiland rijdt - voorzover de koe de wei nog

in mag - en je ziet die stumpers hun wanstaltige roze zwellingen torsen. Ons

is geleerd niet beter te weten dan dat dit normaal is, heilzaam zelfs.

Terwijl het welbeschouwd absurd is. Koemelk is van nature nooit bedoeld voor

menselijke consumptie. Het is koeienkindjesvoedsel. ‘Us mem’ in Leeuwarden

en de koe die de reiziger op Schiphol verwelkomt blijven echter hardnekkig

symbool voor welvaart en gezondheid. De melkproductie per koe is opgeblazen

tot gemiddeld 6500 liter melk per jaar. In 1950 was dat nog maar 3.300

liter. Als ik me voorstel wat het betekent voor zo'n dier, dat er dagelijks

eeltige klauwen of zuignappen aan haar tepels @!#$, dan krimp ik ineen met

m'n armen voor m'n borsten.

Dat melk slecht zou zijn voor mannen vind ik een dus een welkom verhaal, en

ik verwacht zelfs dat het uitgebreid gaat worden met de waarschuwing het

eten van eieren en kaviaar te laten, evenals de gemalen baarmoeder die in de

frikadel verwerkt wordt: net als melk ook de vrouwelijkste producten van het

vrouwelijk lichaam, waarschijnlijk vol voor het mannelijk geslacht funeste

hormonen.

Als tegenhanger verwacht ik verder dat vlees eten als een oorzaak van

vrouwelijke kankersoorten ontmaskerd gaat worden. Dieren die vlees leveren

zijn immers overwegend mannetjes. Het veeteeltbedrijf is extreem

seksistisch: vrouwtjesdieren fokt het groot om aan de lopende band te laten

jongen of uitzuigen. Aan mannetjes heeft het daarentegen weinig, op die ene

fokstier of prijsbeer na, dus jongetjesdieren worden snel vetgemest voor de

dood, voor de pan. Als vrouw moet je dus misschien geen malse kalfslapjes of

speenvarken meer eten - allemaal herenvlees, vol boosaardige hormonen -

hooguit een ouwe soepkip of een sudderlap van een uitgemolken koe

(damesvlees).

Als bovengenoemd onderzoek waar is dan kunnen alleen vrouwen nog melk

drinken, en is vlees eten slechts onschadelijk voor mannen. Al ben ik zelf

een vrouw die melk ronduit vies vindt. Het smaakt wee en de gedachte

borstvoeding te krijgen op m'n oude dag vind ik ook onsmakelijk. En, is het

van een man met geheime fantasieën over borsten nog begrijpelijk als hij

melk drinken lekker vindt, het idee dat oudere vrouwen aan de melk moeten om

osteoporose te voorkomen is belachelijk, en gelukkig achterhaald. Het was

ook een onlogisch idee. Waarom zou de natuur zo zijn ingericht dat het

geslacht dat melk produceert juist voor haar gezondheid afhankelijk is van

het drinken van melk? Was dat waar, dan zouden vrouwen die hele omslachtige

tussenschakel van de koe wel weg kunnen laten en gewoon haar eigen tepels in

de eigen mond steken. Kortom, deze onderzoeksuitslag opent perspectieven op

de afschaffing van de gehele deerniswekkende melkveestapel. Kies voortaan

uit de overvloed aan vrouw- en diervriendelijk voedsel die de natuur ons ook

biedt. Lekker en gezond.

• Johan

Wat je beschrijft over je pleegzoon is een geval van lactose intolerantie (de roodheid zou meer duiden op allergie, maar dat is niet waarschijnlijk aangezien hij nooit eerder melk heeft gedronken). Komt heel veel voor in de wereld, dat klopt. Maar wil dat zeggen dat mensen die geen lactoseintolerantie hebben, zoals de meeste Nederlanders, maar geen melk moeten drinken?

Uiteraard is melk niet de enige bron voor calcium. Je kunt ook prima op andere manieren aan kalk komen. Feit is alleen dat veel mensen onvoldoende calcium binnenkrijgen via de voeding en dan is elke dag een glas melk een goede oplossing. En dat er landen zijn waar geen melk wordt gedronken en toch weinig osteoporose voorkomt, toont alleen maar aan dat die mensen op een andere manier aan hun calcium komen.

“Amerikanen krijgen veel meer eiwit binnen dan noodzakelijk en dat onttrekt kalk aan de botten zodat het overschot aan aminozuren kan worden opgeslagen.”

Typisch geval van klok en klepel. Al tientallen jaren is bekend dat mensen die veel eiwit binnekrijgen, meet calcium uitscheiden. Echter, nog nooit is vastgesteld dat dit calcium aan het skelet wordt onttrokken, dit is slechts een onbewezen hypothese… Een andere theorie geeft weer aan dat mensen die (te) weinig eiwit binnekrijgen, een verhoogde kans op osteoporose hebben. Ook deze theorie is onbewezen.

Wat wel vaststaat, is dat Amerikanen te zwaar zijn en te weinig aan lichaamsbeweging doen. Dat zijn 2 bewezen factoren in het ontstaan van osteoporose. Als ze nou wat meer melk zouden drinken…….

Kortom, je verhaal hangt van los zand aan elkaar. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Waaruit moet blijken dat melk geen osteoporose kan voorkomen? Je laat alleen zien dat er ook andere bronnen van calcium zijn die tegen osteoporose beschermen…. Phoephoe, wat een wereldschokkende ontdekking! Wat heb je nou eigenlijk tegen melk?

Johan

P.S. ik ga ff een glaasje melk halen. Als de melk zelf niet goed is voor de botten, dan toch in elk geval de wandeling naar de koelkast ;-)

• Caithlin

Zie: http://www.innerned.com/verzuring.html

artikel van:

Richard Groeneveld is van oorsprong chemicus. In 1986 raakte hij geïnteresseerd in de orthomoleculaire geneeskunde. Van kleins af aan is hij gefascineerd door de relatie tussen voeding en gezondheid. Sindsdien is hij zich verder gaan bekwamen in alles wat daar mee te maken heeft.

Hij genoot zijn opleidingen aan het ORTHO-INSTITUUT te Gendringen en de Sociale Academie voor Natuurgeneeskunde Homeopathie en Orthomoleculaire voeding te Breukelen.

Hij geeft voedingsadviezen ter verbetering van de gezondheid, bescherming tegen ziekten en verbetering van het energiepeil.

Ervaringsdeskundige is hij in de volgende sporten: triatlon, atletiek, fitness, krachttraining en tennis. Tevens geeft hij je persoonlijk advies welke vitamines, mineralen, enzymen, aminozuren en/of fytotherapie extra nodig blijken te zijn of waar juist een tekort aan is (ontstaan) in je specifieke situatie.

• haba

Is dit spam? Heeft Richard ‘patienten’ nodig? Hij zou dan eerst eens naar hen moeten LUISTEREN.

Ik ben dat geleuter wel zo zat! Al jullie therapeuten geven de prachtigste theorieen over voeding en verzuring, aangevuld met onderzoeksrapporten van deskundigen maar tot nu toe is er niet een die mij heeft kunnen helpen. NIET EEN! Maar - zo verklaarde men - dat lag natuurlijk aan mij………

En ook zo ergerlijk is dat er altijd de nodige pillen gekocht moeten worden die bij niet-werkzaamheid weer doodleuk worden vervangen door iets anders (onnodigs).

Werkelijk Waardeloos! Een schande is het dat jullie met je hoopgevende praatjes een ieder aan het lijntje houdt!

• Hans

Afgestudeerd in onzin!

Diep treurig.

Hans

• Anti-septica

Dit prikbord is bedoeld voor aanhangers van alternatieve geneeswijzen om hun ervaringen te delen.

• Anti-septica

Dit prikbord is bedoeld voor aanhangers van alternatieve geneeswijzen om hun ervaringen te delen

• Mirna

Hallo ik heb ook vaak een voorhoofdholte ontsteking gehad ik gebruik nu als de R in de maand begint vooral de oosten wind is de boosdoender dat het daar op vast slaat ter voorkoming Echinafors heb je de voorhoofdholte toch dan gebruik ik Cinnabaris marco schreef:

>

> Hallo internetter,

> In verband met de klachten van een chronische

> voorhoofdsholte-ontsteking (waar ik al twee jaar mee loop te

> sukkelen), namelijk de hele dag hoofdpijn, heb ik laatst het

> advies gekregen om geen melk (en ook geen suiker) meer te

> gebruiken.

> Ik ben graag bereid om dit te gaan proberen en ben benieuwd

> naar ERVARINGEN van anderen op dit vlak; ik heb hier al hele

> positieve verhalen over gehoord.

>

> Verder vraag ik me af of melk nu - in het algemeen - zo