candida

• Mirjam

Hallo Mirjam(wat een populaire naam opeens)

Als je meer wilt weten over het KISS-syndroom kun je kijken op www.kiss-kinderen.nl of op www.kisskids.tk

Het is een aandoening die vaak ontstaat bij de geboorte omdat het helaas niet wordt herkent en de kindjes ermee door “lopen” wordt het na de 2-jarige leeftijd het KIDD-syndroom met de bijbehorende symptomen.

Het is niet wetenschappelijk bewezen maar ik heb zelf ervaren dat de artsen je in de kou laten staan en omdat hun niets kunnen vinden(omdat ze simpelweg niet naar de hoge nekwerveltjes kijken) zeggen ze dat er niets is.

De manueeltherapeut of osteopaat kan echter wel heel goed helpen, niet een klein beetje maar echt direct resultaat. En zo'n klein babietje kan echt nog geen placebo-effect nabootsen. Maar dat houdt de artsen niet tegen die zeggen dan weer dat het aan de ouders ligt, wat pertinent niet waar is!

• Johan

Beter lezen, Carlijn, ik ga het niet nog een keer uitleggen…

• Johan

Mirjam schreef:

>

> Leuk dat je wilt waarschuwen Johan, maar mijns inziens komt

> het meer dat artsen het niet willen accepteren omdat ze zo'n

> bekrompen gedachtengang hebben dan dat er niet voldoende

> informatie is.

Waarom denk je dat artsen een bekormpen gedachtengang hebben? Als er 1 beroepsgroep niet bekrompen is, dan is het wel de artsenwereld. Ik, en met mij de meeste artsen, hou wekelijks de wetenschappelijke literatuur bij om me te verdiepen in de laatste inzichten. Bekrompen betekent dat je alleen afgaat op je eigen bevindingen en waarnemingen en je niet verdiept in de bevindingen van anderen.

> Als het bewijs niet in hapklare brokken wordt aangeleverd dan

> telt het blijkbaar niet, want zich verdiepen in keihard

> klinisch bewijs is te moeilijk denk ik.

Ik zou graag dat keiharde klinische bewijs willen inzien, want zoals ik al zei, ik ben

zeer geinteresseerd in nieuwe gezichtspunten. Helaas ben ik in de vakliteratuur nooit iets tegengekomen over de systemische candida. Behalve dan systemische candida bij immuungecompromiteerden. Deze groep gaat helaas meestal dood aan de candida… wel iets anders dan waar jij het over hebt dus.

Ik krijg echt het

> idee dat ze alleen maar kunnen zeggen dat er geen

> wetenschappelijk bewijs is.

Zorg dan maar eens voor dat bewijs. Het zal je niet lukken, want er zijn nog niet de kleinste aanwijzingen dat het candida syndroom bestaat…

> Sorry Johan maar ik ben zelf ook erg actief omtrent het

> KISS-syndroom wat volgens sommige artsen ook niet bestaat.

> Vind ik persoonlijk erg kortzichtig.

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ieder zijn ding. Ik heb in elk geval jaren gestudeerd en denk dat ik wel enig verstand heb van de geneeskunde. Knap dat jij dat ook kan zonder medische kennis… DAT noem ik nu kortzichtig. Kom op Mirjam, de geneeskunde is erg ingewikkeld, overschat je eigen kunnen niet zo…

Groet,

Johan

• Mirjam (de andere)

Goed zo Johan…:( Door zo'n toon aan te slaan zorg je wel dat mensen echt niet meer naar je luisteren! Terwijl wat je zegt best zinnig is.. Jammer

• Mirjam mv Brand en Rein

ik zal het nogmaals proberen. Voor klinisch bewijs kun je het beste contact opnemen met CSN denk ik. Die zullen voldoende adressen hebben van mensen die wel degelijk baat hebben gehad van de behandeling. Dat zullen waarschijnlijk mensen zijn die door de artsen niet geholpen konden worden en wel alle verschijnselen hadden die bij candida horen en die zich na het volgen van o.a. het dieet geen last meer hadden van de symptomen, dus echt significant verschil.

Maar ik vergelijk dit nu met KISS en ik weet niet of dat terecht is, ik weet wel dat ik zelf gezien heb dat het dieet helpt.

Volhouden aan het feit dat er geen wetenschappelijk bewijs is vind ik een zwak argument, zulke onderzoeken kosten tijd en geld en zijn dus niet altijd voorhanden. Sommige ziektebeelden lenen zich ook niet voor wetenschappelijk onderzoek maar dat kan toch niet betekenen dat het niet bestaat! Dat is waarom ik sommige artsen(gelukkig echt niet allemaal) bekrompen/kortzichtig durf te noemen.

Ik geef onmiddelijk toe dat ik geen geneeskunde heb gestudeerd en ik zal mijn kennis ook nooit of te nimmer vergelijken met die van een arts maar ik denk wel dat op sommige punten de kennis van de arts tekortschiet.

Je moet zeker niet denken dat ik niet blij ben met de artsen, ik ben zeker blij dat ze er zijn maar ze kunnen niet makkelijk toegeven dat ze fout zitten. Maar dat is mijn ervaring die ik heb opgedaan omtrent het kiss-syndroom.

Maar als ik het mag omdraaien waarom moet ik dan niet geloven in het bestaan?

• Johan

Mirjam mv Brand en Rein schreef:

>

> ik zal het nogmaals proberen. Voor klinisch bewijs kun je het

> beste contact opnemen met CSN denk ik. Die zullen voldoende

> adressen hebben van mensen die wel degelijk baat hebben gehad

> van de behandeling.

Is dat klinisch bewijs? Hebben ze bij dat CSN ook de adressen van de mensen waarbij het niet heeft geholpen? Dit is dus de manier waarop alternativelingen ‘wetenschap’ bedrijven…. Stel, er is een aantal mensen dat van zijn klanten af is na het volgen van zo'n dieet, is dat een bewijs dat het door dat dieet komt? Misschien staan daartegenover wel veel meer mensen waarbij het niet geholpen heeft. Bovendien, waren de klachten misschien vanzelf over gegaan, zonder dieet? Of speelt het placebo effect misschien een doorslaggevende rol? En zo zijn er nog meer punten waardoor je niet zomaar kunt spreken van klinisch bewijs.

In de medische wereld worden hele hoge eisen gesteld aan wetenschappelijk bewijs. Dat is een teken van het feit dat wij nie kortzichtig zijn. Wij zullen niet zo gauw beweren dat iets ‘werkt’. De gouden standaard is het dubbelblind gerandomiseerde onderzoek. De medische stand is zo ver als hij is door deze hoge eisen. Helaas zijn er een hoop leken die niets begrijpen van wetenschap die dit alles in twijfel trekken en liever afgaan op hun ‘gevoel’, ‘ervaring’, of wat voor onbetrouwbare maatstaf dan ook. Jij noemt artsen die niets moeten hebben van alternative geneeswijzen kortzichtig, ik noem het vaklui en ik reken mezelf daar ook toe. Ikzelf ben trouwens ook arts en wetenschapper en doe al jaren medisch wetenschappelijk onderzoek, naast mijn klinische werkzaamheden.

Dat zullen waarschijnlijk mensen zijn die

> door de artsen niet geholpen konden worden en wel alle

> verschijnselen hadden die bij candida horen en die zich na

> het volgen van o.a. het dieet geen last meer hadden van de

> symptomen, dus echt significant verschil.

En hoe weet men dat die verschijnselen duiden op candida? Het klachtenpatroon dat bij ‘candida’ hoort is vaag en aspecifiek. Hoe tonen jullie candida aan? Welke diagnostische tests zijn hiervoor? Wat zijn de sensitiviteit en specificiteit van deze tests?

> Volhouden aan het feit dat er geen wetenschappelijk bewijs is

> vind ik een zwak argument, zulke onderzoeken kosten tijd en

> geld en zijn dus niet altijd voorhanden. Sommige

> ziektebeelden lenen zich ook niet voor wetenschappelijk

> onderzoek maar dat kan toch niet betekenen dat het niet

> bestaat!

Zwak argument? Het is geen argument, maar een waarheid als en koe! Geen wetenschappelijk bewijs = niet waar tot het tegendeel bewezen is.

Onderzoek kost inderdaad tijd en geld, maar als candida zo'n gezondheidsprobleem is, dan lijkt het me niet meer dan logisch dan dat jullie dit graag willen bewijzen zodat de medische wereld er iets mee kan.

Ziektebeelden die zich niet lenen voor wetenschappelijk onderzoek? Hier wil ik graag wat meer info over… begrijp ik helemaal niks van… Candida is een gist. Als deze gist een bepaald klachrtenpatroon veroorzaakt, dan zou je heel gemakkelijk bij een grote groep mensen met dit klachtenpatroon en een groep mensen zonder dit klachtenpatroon kunnen testen op de aanwezigheid van candida. Als deze gist bij de groep met de klachten significant vaker wordt gevonden dan bij de groep zonder klachten heb je een aanwijzing dat er een verband is tussen candida en het klachtenpatroon… da's toch niet zo moeilijk?

> Maar als ik het mag omdraaien waarom moet ik dan niet geloven

> in het bestaan?

Geloven doen we niet aan in de geneeskunde. Daar zijn mijn patienen niet bij gebaat. Ik hou me bij de feiten en sta altijd open voor nieuwe feiten. Speculaties en vermoedens kan ik niks mee…

Groeten,

Johan

Johan, jij begint nu over dingen die ik niet heb gezegd en waar ik het ook niet mee eens ben. Ik heb nog NOOIT gezegd dat artsen die niet openstaan voor alternatieve geneeskunde kortzichtig zijn, ik ben zelf ook sceptisch over alternatieve geneeswijzen!

Ik ben niet thuis in het fenomeen Candida en kan dus ook zo niet vertellen wat er wel aan bewijs is maar daar kan CSN je vast meer over vertellen, want ik heb al wel dingen gelezen zijn die in tegenstrijd zijn met wat jij erover schrijft.

Daarom wil ik graag meer weten over candida, maar wat er gebeurd is dat ik een reactie krijg van een arts, die zegt dat er geen wetenschappelijk bewijs is.

En die discussie heb ik al gevoerd en daar heb ik geen zin meer in. Vandaar dat ik wat fel gereageerd heb. En wat ik kortzichtig vind en blijf vinden zijn artsen het bestaan van bepaalde ziektebeelden ontkennen uitsluitend met het argument dat er geen wetenschappelijk bewijs is.

Als er aan wetenschappelijk onderzoek dan werkelijk zoveel hoge eisen worden gesteld hoe kan het dan dat nog geen 20%(ik dacht zelfs slecht 14%) van de geneeskunde wetenschappelijk is onderbouwd??????

• Marion

De homeopaat kan de candida vaststellen met een bepaalde test!

Ik heb zelf de kombuchathee gebruikt met goed resultaat.

We zijn bij een holistisch therapeut geweest. Zo vaag als het maar kan, lijkt pure hekselarij maar we hebben er wel vertrouwen in, terwijl we zelf helemaal niet zo gek zijn op “alternatievelingen”.

Maar als de arts je niet verder kan helpen moet je toch wat. Ik zal eens kijken naar die thee als ik in de natuurwinkel ben.

• Linda

Hallo,

Al jaren heb ik last van schimmelinfectie, Candida. De huisarts geeft steeds Diflucan. Omdat ik niet de rest van mijn leven medicijnen wil slikken ben ik mij verder gaan orienteren. Ik ben terecht gekomen bij een orthomoleculaire therapeut. Die heeft vastgesteld dat ik inderdaad Candida heb. Omdat ik graag ‘bewijs’daarvan wilde zien ben ik naar een therapeut gegaan die een Levend Bloed Analyse heeft uitgevoerd. 1,5 uur heb ik daar gezeten. Mijn bloed is ter plekke onderzocht en ik heb met mijn eigen ogen kunnen zien dat er tussen de rode bloedcellen schimmels zitten (candida dus), ook zag ik parasieten en darmslakken. Dit alles is dus het bewijs voor mijn klachten. Sindsdien houd ik mij aan het anti-candida dieet en gebruik ik kruiden om mijn bloed te zuiveren. Ik voel mij steeds beter.

Er is dus wel iets aan te doen!

Succes

Linda