Depressief

• Tine

Hallo,

Ik ben Tine, een meisje van 16 jaar, en ben intussen al enige jaren depressief. Ik loop al tijden bij verschillende psychologen (geen resultaat) en heb al vele verschillende medicijnen geprobeerd. Iets meer dan een half jaar geleden leek het eindelijk te gebeuren: Ik was nog maar een paar dagen aan de lithium en ik voelde me beter. En ik werd steeds beter. Helaas, na een half jaar begon ik me om onverklaarbare redenen weer slecht te voelen. Gelukkig ben ik niet meer zo zwaar depressief als ik eerst was, wat toch waarschijnlijk door de lithium komt, maar een gewoon leven leiden wil niet meer.

Helaas kan ik dus ook niet meer naar school en begin steeds minder zin in alles te krijgen. In de pyscholoog heb ik ook weinig vertrouwen.

Ik vroeg me af, hebben mensen hier ervaring met alternatieve geneeswijzen om depressie te ‘genezen’, en werkte het? Of juist niet?

Mvg Tine

• Tine

En nog een vraagje:

Zijn er voor die geneeswijze ook wetenschappelijke onderzoeken na gedaan en bewijzen gevonden (zoals bij acupunctuur als pijntherapie)?

• Mirjam

Een meisje van 16 aan de lithium, daar word ik echt treurig van… Ik kan je niet helpen meis, maar wil je sterkte wensen.

• Johan

Er zijn geen deugdelijke wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar alternatieve geneeswijzen. Op het moment dat iets wetenschappelijk bewezen werkt, dan is het niet meer alternatief, per definitie. Wat betreft acupunctuur, hier is geen overtuigend wetenschappelijk bewijs voor hor, al denken veel mensen van wel…

Sterkte,

Johan

• Saskia

Lithium bij depressie ? Is dat de goede diagnose, of is er meer aan de hand ?

• Tine

Hallo,

Nee, dit is niet de gangbare medicatie die wordt voorgeschreven, maar mijn neef van dezelfde leeftijd is ook depressief (geweest), en daarbij nog veel meer, en hij heeft na veel verschillende medicijnen te proberen lithium gekregen, wat goed werkte. Vandaar dat ik dit ook kreeg (ik had ook al efexor e.d. geprobeerd)…

Mvg Tine

• Anna

Beste Tine,

Net als jij heb ik ook al heel lang last van depressieve gevoelens en ook angsten. Ik denk niet dat je van een homeopathisch middel moet verwachten dat je ineens beter wordt. Het kan misschien wel wat helpen, maar daarvoor zou ik me laten adviseren door een goede homeopathische arts (niet zomaar zelf dingen kopen bij de drogist, want daar schiet je niet veel mee op). Het enige dat ik je echt zou willen aanraden is een dagbehandeling. Je schrijft dat je niet meer naar school gaat, dus waarom zou je het niet proberen? Als je een goede psycholoog, psychiater of huisarts hebt zou ik er gewoon eens over gaan praten. Ikzelf ben ook behoorlijk vooruitgegaan door goede therapie, niet genezen maar het hielp wel veel.

Mijn emailadres zit onder mijn naam, dus als ik je nog ergens mee kan helpen (ik ben inmiddels ervaringsdeskundige kan ik wel zeggen). Veel sterkte en laat je helpen hoor!

• marjan

lieve tine, het is vreselijk vervelend om depressief te zijn, dat weet ik uit ervaring. maar ik wil je met klem afraden om te gaan rommelen met zelfgekochte alternatieve medicijnen! deze kun je niet zomaar combineren met reguliere anti-depressiva, een middel als st. janskruid bijv. heeft wel degelijk de nodige bijwerkingen. je bent 16 en misschien nog in de groei? dat zou kunnen betekenen dat de medicijnen die je nu neemt bijgesteld moeten worden, dat is een klusje voor een psychiater lijkt me, verder denk ik dat als je geen vertrouwen hebt in je psycholoog, je dan een andere moet zoeken! er is ook vastgesteld dat mensen met een depressie baat hadden bij lichaamsbeweging in combinatie met gesprekstherapie. leen een hond en ga lopen, stevig stappen niet slenteren, geen oude hond dus ;-)! probeer om een dagritme te houden nu je niet naar school gaat, ik weet dat het niet meevalt, je zult jezelf echt uit je stoel moeten trekken! je mag me mailen als je wilt kletsen, sterkte,

marjan

• Barbera Venema

Beste Tine,

wat je zou kunnen proberen is de methode Repairing Balance. Dit kan via Mountain View (www.mountainviewadvies.nl). Maar het kan ook zijn dat jij jezelf meer herkent in De Drempel (www.dedrempel.nl).

Als je hierover nog vragen hebt mag je me gerust prive mailen. Ik ben zelf begeleider bij De Drempel.

Sterkte,

Barbera