homeopathie bij ontstekingen

• kattekop

Heeft iemand hier ervaring met homeopathie bij ontstekingen? Ik maak me nl. wel eens zorgen over de frequentie waarmee ik antibioticakuren tot me moet nemen. Alvast bedankt.

• Johan

Wat voor ontstekingen heb je het over? Waar gebruik je antobiotica voor? Welke antibiotica gebruik je?

Johan

• kattekop

Ja eigenlijk staat dat ook al op een ander pb. Maar ik heb vaak ontstekingen, als kind zo'n 5 keer per jaar, nu zo'n 3 keer per jaar. Keel, bijholten, voorhoofdsholten, speekselklieren, abces in de keel, abces aan mijn been, blaasontsteking, eierstokontsteking en een lichte vorm van astma. Ik vraag me af of er alternatieven zijn voor antibiotica. Met name voor de bijholtenontsteking, want ik wil liever niet de voorgeschreven operatie aan mijn neustussenschot, aangezien dat vaak niet afdoende blijkt. De ab varieert van doxicycline (heel vaak) tot diverse tetracycline antibiotica. De astma (op latere leeftijd ontwikkeld) zou volgens bepaalde bronnen wel eens veroorzaakt kunnen zijn door de grote hvh antibiotica. Ik maak me kortom wel eens zorgen over de hvh antibiotica die ik binnenkrijg. Heb nog nooit gebruik gemaakt van alternatieve geneeswijzen en zou dus wel meer over homeopathie bij weerstand en ter voorkoming van ontstekingen willen weten. Of zelfs ter behandeling van ontstekingen. Mijn huisarts kan of wil hier niet zoveel mee.

• Johan

Ik geloof niet dat antibiotica gebruik leidt tot astma. Daarover is niets bekend in de medisch-wetenschappelijk literatuur. Het zou betekenen dat astma meer voorkomt in de wat armere landen, omdat daar relatief veel antibiotica worden geslikt (kun je in veel landen nl. vrij verkrijgen). In Nederland zijn we over het algemeen vrij restrictief met het voorschrijven van AB. Astma komt echter het meest voor in de rijkste landen, waaronder Nederland.

Waarom gebruik je altijd antibiotica voor je bijholte ontstekingen? Deze gaan in principe vanzelf over… Teveel AB is zeker niet goed, omdat je resistentie kweekt bij de bacterien, waardoor de AB de volgende keer minder effectief zijn. Ik zou geen homeopatisch middel proberen! Alternatieve geneeswijzen zijn onbewezen, er is geen wetenschappelijk onderzoek voorhanden en er is dus ook niets bekend over eventuele bijwerkingen…. Niet aan beginnen dus…

Groet,

Johan

• kattekop

Ik gebruik juist zo zelden mogelijk AB bij bijholtenontsteking, maar het blijft chronisch aanwezig. En nee, dat is niet het gevolg van een allergische reactie, wel van een scheef neustussenschot.

Dat AB kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van astma, daar is overigens wel degelijk onderzoek naar verricht. Kinderen die jong antibiotica toegediend krijgen hebben een significant grotere kans om astma te ontwikkelen, aldus New Scientist. Bij het toedienen van breed-spectrum antibiotica is die kans zelfs 8,9 keer groter dan bij andere kinderen. Helaas kan je alleen als betalend abonnee in hun archieven bladeren, anders had ik het desbetreffende artikel wel even geplaatst.

Homeopathie heb ik geen ervaring mee, maar er zijn mensen die er baat bij lijken te hebben en die mensen zou ik graag iets van horen. En ik ben bereid om het eens te proberen, hoewel ik er zeker ook mijn twijfels bij heb.

• Johan

Hoi kattekop,

Ik heb nog even gezocht in de literatuur en ben inderdaad 2 studies tegengekomen die concluderen dat AB gebruik bij jonge kinderen (kort na geboorte) een verhoogde kans op asthma geeft:

Hopkin JM. Early life recipt of antibiotics and atopic disorder. Clin Exp All 1999;29:733–734.

McKeever TM, Lewis SA, Smith C, Collins J, Heatlie H, Frischer M, Hubbard R. Early exposure to infections and antibiotics and the incidence of allergic disease: a birth cohort study with the West Midlands General Practice Research Database. J Allergy Clin Immunol 2002;109:43–50.

De gedachte is dat dat AB bij deze groep een verstoorde rijping van het immuunsysteem kan geven. Dit principe speelt echter geen rol bij volwassenen en bij heb is dan ook geen verband aangetoond tussen AB gebruik en asthma.

Groetjes,

Johan

• kattekop

Zou toch kunnen verklaren waarom ik zo frequent last heb van ontstekingen. Dank je voor de info!

kattekop

• Aart

Voor het verhelpen van onstekingen is er goede alternatieve remedie en nieuwe techniek genaamd tachyontherapie in combinatie met hunzakristalzout voor het ontgiften van het lichaam. Deze therapie brengt het lichaam weer volledig in balans. Je kunt hierover meer informatie op internet opvragen.

• marjan

hoi kattekop, ik heb vwb de bijholte ontstekingen goede ervaring met cinuforce van dr. vogel (drogist, tabletjes, gebruiksaanw. lezen) het verhelpt de ontsteking niet, maar als je tijdens een verkoudheid begint voorkomt het erger. misschien kun je je zuivelinname eens onder de loep nemen, melk is slijmvormend en zou je kunnen beperken of stoppen en vervangen door andere calciumhoudende voedingsmiddelen.

verder doe je er goed aan je weerstand zoveel mogelijk op te krikken lijkt me, veel in de buitenlucht, een goeie multivitamine, evt. extra vitamine c en wat je daar verder aan kunt doen? (dr.kneipp zweert bij wisseldouches, warm eindigen, ik heb er eerlijk gezegd de moed niet voor!)

succes, marjan

• sunny

Astma en A.B. kunnen wel degelijk met elkaar in verband gebracht worden!

Door het gebruik van A.B.worden alle bacterieen gedood, dus ook bacterieen die je niet ziek makend zijn!

In je darmen bevinden zich bacterieen die nodig zijn bij de vertering van je voedsel, die worden door het gebruik van A.B. ook gedood met als gevolg dat je voedsel niet goed afgebroken wordt.(je kan dan klachten krijgen als diarree of opstipatie)

Als je voedsel niet goed wordt verteerd kan het lichaam zijn afval-stoffen niet goed kwijt via de natuurlijke weg en zoekt het andere manieren.

De longen en de huid zijn ook een uitscheidingsorganen en die vormen de volgende schakel bij het weg werken van afvalstoffen.

Er kunnen dan Cara klachten ontstaan en/of exceem, vaak wisselt het elkaar af.

Probeer dus A.B. te laten staan.

Je darmflora kan je met jaccult en dat soort produkten wel weer opbouwen.

Er zijn spullen die de darmflora en de bacterieen in de longen weer opbouwen symbioflore 1 en 2 , ik heb ze via een heilpraktiker ooit gekregen voor mijn zoon.

Je kan via een Klassiek Homeopaat iets aan je constitutie laten doen, (die worden ook wel vergoed door de meeste zorgverzekeraars) want zo te horen ben je erg bevattelijk voor ontstekingen en het zou een goeie weg zijn om je hele conditie aan te pakken.

Verder kan je echinaforce van Vogel gebruiken om je weerstand op te peppen.

En cinuforce werkt erg goed bij voorhoofdsholte-ontstekingen.