Bloedgroep-Dieet

• Reinhold

Hallo

Ik ben aan het informeren over de

bloedgroepdieet en heb een boek

hierover. Het lijkt behoorlijk

ingewikkeld allemaal als jij je

maaltijden op deze dieet wild

afstemmen. Zijn er mensen

op het prikbord die ervaringen of

weten over deze bloedgroepdieet

hebben. Graag wat informatie.

Deugd deze dieet, klopt dat met

de bloedgroep.

V.g. Reinhold

• sjors

D'Adamo is degene die het bloedgroepdieet “ontwikkelde” en daar vervolgens boeken over geschreven heeft. Een deel van de ergste onzin is door de vertaler kennelijk geschrapt, want de opmerking dat de vegetariër Hitler een gemuteerd A-type is, staat niet in de Nederlandse uitgave. In de Engelse inleiding wordt gespeculeerd over een reden waarom allerhande Afrikaanse parasieten het immuunsysteem niet stimuleren. Maar immuunglobuline E is voor zover bekend juist tegen parasieten gericht. De opmerkingen over de bloedgroep (B) van de Asjkenazim en de Sefardim volgens D'Adamo joodse sekten zijn door de vertaler weggelaten. Waar in het Nederlands het Romeinse rijk door de barbaarse horden onder de voet gelopen wordt, staat in het Engels dat die horden “sliced through the soft underbelly of many collapsing civilisations”.

Van D'Adamo wordt gesuggereerd dat hij arts en/of gepromoveerd is. Hij heeft echter slechts een opleiding tot natuurgenezer-homeopaat gevolgd aan het John Bastyr College in Seattle. Er zijn geen medici (M.D.) verbonden aan de staf van de ‘natuurgeneeskundige faculteit’ van deze instelling. D'Adamo laat zich in zijn praktijk bijstaan door een deskundige op het gebied van aderlaten…

D'Adamo is een , in vele opzichten, op z'n minst twijfelachtig figuur met zeer dubieuze denkbeelden die nog eens op geen enkele manier wetenschappelijke wijze ondersteund zijn en qua bloedgroepkennis, en de eigenschappen die hij daar aan verbindt, volslagen ridicuul zijn!

sjors

• sjors

Ik was vergeten de bron te vermelden: http://www.skepsis.nl/bloedgroepdieet.html.

Het lijkt me erg verstandig het hele artikel eens te lezen voordat je aan dit soort dieeten begint!

sjors

• arend

Je noemt hier wel een organisatie op zeg! Je kunt op hun site geeneens reageren op artikelen en ze durven geeneens een forum op te zetten. Dit wil niet zeggen dat ik niet skeptisch ben maar je kunt ook te fanatiek worden!sjors schreef:

>

> Ik was vergeten de bron te vermelden:

> http://www.skepsis.nl/bloedgroepdieet.html.

> Het lijkt me erg verstandig het hele artikel eens te lezen

> voordat je aan dit soort dieeten begint!

> sjors

• sjors

Ik weet ook wel dat er ook bij Skepsis af en toe erg rechtlijnig gedacht wordt maar de feiten die Skepsis te berde brengt over dit “dieet” blijven overeind! (is erg makkelijk te controleren).

Het gaat in dit geval niet over de boodschapper maar over de boodschap…

m vr gr sjors (en het beste voor het nieuwe jaar!)

• Reinhold

Beste Sjors,

Bedankt voor de verwijzing na Skepsis,

Is een goede informatiebron en heeft

mij goed geholpen. Ik had al bij het lezen

van het boek een raar gevoel. Ma ja als

leek ben je op hulp aangewezen.

V.g. Reinhold