Zwangerschap

• Gijs

Iemand in mijn bekende groep is momenteel ongeveer 8 weken zwanger. Welke alternatieve geneeswijzen/produkten moet zij mee oppassen gedurende de zwangerschap? Ik weet bijvoorbeeld dat Pepermuntolie de eerste drie maanden niet zo goed is.

• Jessika

In principe is ook reflexologie een van de dingen die wordt afgeraden tijdens zwangerschap, ook een aantal homeopatische middelen zijn dan not-done, zeker in hoge potenties, net zoals veel reguliere middelen overigens, dus misschien is het goed om bij twijfel een homeopaat te raadplegen. Ook veel kruidenmiddelen zijn schadelijk in de zwangerschap.

Groet, Jessika

• Johan

Homeopathische middelen zijn juist per defnitie niet schadelijk in de zwangerschap. Het gaat immers om eindelos verdunde ‘potenties’, waardoor er geen molecuul van de stof meer aanwezig is. En water is natuurlijk onschadelijk, ook tijdens de zwangerschap. Met andere alternatieve middelen is het natuurlijk wel uitkijken, zowel tijdens de zwangerschap als zonder zwangerschap. Het gaat immer som middelen waarnaar geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan en waarvan de werking niet bekend is, laat staan de eventuele bijwerkingen….

Groet,

Johan

• Taffus

Je kunt hele sloten homeopathische medicatie innemen, maakt allemaal niks uit.

• reflexzonetherapeut

Voetreflexologie wordt alleen in de eerste drie maanden afgeraden, vanwege het mogelijke risico op een spontane abortus Daarna is het juist een goed middel om wat ondersteuning te bieden bij de ongemakken die zich bij een zwangerschap kunnen voordoen, bv. obstipatie. Verder kan het helpen de bevallig wat soepeler te laten verlopen. Zelf heb ik een paar vrouwen tijdens hun tweede zwangerschap behandeld, die een problematische eerste bevalling hadden gehad. Zij hadden een medische indicatie voor ziekenhuisbevalling, maar zijn uiteindelijk zonder problemen thuis van hun tweede kindje bevallen. Je zegt dat pepermuntolie niet zo goed is, maar deze olie kan juist helpen bij ochtendmisselijkheid bij zwangersschap. Er gewoon aan ruiken is voldoende. Etherische olien die afgeraden worden bij zwangerschap zijn o.a. Engelwortel en Grapefruit.

Een combinatie van de etherische olien Jasmijn ( 1dr.) en Scharlij (een paar dr.)op 50 ml basisolie (bv. zoete amandelolie of perzikpitolie) kan als massage-olie op buik en onderrug worden gebruikt in het beginstadium van de weeen. Dit helpt de pijn te verlichten en de weeen te versterken. Deze twee laatstgenoemde etherische olien dus ook niet in een eerder stadium van de zwangerschap gebruiken.

• Taffus

Het spijt me zeer en ik wil je niet beledigen, maar geloof je werkelijk zelf in je eigen therapieën? Ik heb zelf ook op de afdeling neurologie gewerkt als co-assistent en ben geen neuroloog, maar weet wel dat een reflex niets anders is dan een zenuwvoortgeleiding, die niet via de hersenen verloopt en onwillekeurig. Ik begrijp er niets van dat als dat helend zou zijn, niet de gehele populatie neurologie-patiënten niet allemaal plots een stuk fitter worden.

Zou je mij dat heel kort uit kunnen leggen?

Met vriendelijke groet

Taffus

• reflexzonetherapeut

Beste Tafus,

Uit je vraagstelling meen ik op te maken dat je niet zozeer wilt weten of ik er in geloof, maar wil je eerder aangeven dat jij er niet in gelooft. Niettemin wil ik je best wat uileg geven hoor:

Een reflex zoals jij die beschrijft is puur fysiologisch bekeken. Het begrip reflex betekent ook: weerschijn of weerspiegeling. In de reflexzonetherapie wordt er vanuit gegaan dat op diverse lichaamsdelen gebieden te vinden zijn, de zgn. reflexzones, die corresponderen met de diverse organen. Deze zones kun je o.a. terugvinden op de voeten, handen en oren, maar ook bepaalde spieren hebben een connectie met een orgaan. Door deze zones bewerken (o.a. masseren) kun je de organen beinvloeden, maar je kunt het ook toepassen bij bv. gewrichts- of spierklachten. Ja, ik geloof hierin. Heb dit zelf aan de lijve ondervonden, maar heb hier ook goede resultaten mee geboekt bij andere mensen. Nee, niet de gehele populatie zal hierbij gebaat zijn, maar dat geldt voor alles zowel in de reguliere als in de alternatieve zorg.

• Taffus

Het spijt mij, ik kan dit fysiologisch niet verklaren, maar dat geeft niks. Je doet er vast een heleboel mensen goed mee, die er wel in geloven en dat is prima.

Met dank voor de uitleg,

Taffus

• sjors

Aantonen d.m.v. gepubliceerd onderzoek graag anders is het weer het zoveelste “gebakken lucht therapietje”. Als het puur gebaseerd is op “geloven” kan je net zo goed twee struiken witlof in je oren stoppen! (geloof ik…)

sjors

• reflexzonetherapeut

www.reflexology-usa.org

klik bij: history reflexology