Wanhopige moeder!

• Dalila

Beste medelezers,

Ik heb een zoon van 8. Hij is heel erg druk, en omdat ik zelf emocioneel niet helemaal in orde ben, is sfeer in huis vaak haotisch en luid. Dat is natuurlijk heel ongezond en leidt nergens naar toe. Ik wil graag dat wij allebei naar therapie gaan, maar ik weet niet welke therapie is juiste voor ons.

Hier is alvast korte info over onze achtergrond:

Mijn man en ik komen uit oorlogsgebied en wonen hier al 12 jaar. Qua gezondheid is mijn man in orde (daarmee bedoel ik dat hij nog steeds normaal is, terwijl ik helemaal doorgedraaid ben). Daardoor ben ik heel ongeduldig, vaak overgespannen, etc. Ik ben ook nog constant depressief, dus daarom gebruik ik antidepresiva. Mede daardoor is (denk ik) ook onze zoon zo druk geworden, omdat de sfeer in huis vaak gespannen en haotisch is.

Nu heb ik gehoord, dat een magnetiseur kan heel goed helpen. Wat mij betreft, ik wil gewoon hulp krijgen, want ik ben heel wanhopig geworden en wil mijn kind, man en mijzelf verdere lijden besparen als het mogelijk is.

Is er iemand die dit herkent, en weet antwoord wat moet ik doen, en bij wie moet ik aankloppen?

Alvast bedankt voor reactie Dalila

• anneke

een klassiek Homeopaat en een goede psychotherapeut?

• Jessika

Naar wat jij vertelt, is het bijna logisch dat er dingen niet lopen zoals het zou moeten. Dat jij doorgedraaid bent vind ik niet gek, als ik alleen maar bedenk wat je meegemaakt zult hebben draai ik al bijna door. Ik denk daarom dat het advies van Anneke heel goed is, voornamelijk en in eerste instantie een psychiater of psycholoog. Misschien is een vorm van gezinstherapie voor jullie ook een goede keus, zodat je zoontje ook geholpen zal worden. Bespreek dit eens met jullie huisarts. Hij/zij kan jou/jullie doorverwijzen naar een maatschappelijk werker of psycholoog maar wacht niet te lang, hoe sneller je geholpen word, hoe beter het is.

Sterkte, Jessika

• Jean

Kijk eens op www.centrum45.nl Hier worden ook mensen zoals u geholpen.

Daarnaast kan een behandeling op alternatief gebied belangrijke ondersteuning geven.

Zelf heb ik goede ervaringen met voetreflextherapie. Hier gaat een diepgaande ontspanning vanuit.

Heel veel sterkte!!

• Hans

Is dit wel de juiste plek voor een vraag om hulp?

Dit forum gaat over behandelingen en middelen waarvan de werkzaamheid niet aangetoond is. Behandelaars komen dan altijd met goede ervaringen van hun klanten, maar dat geeft geen enkele garantie voor succes.

Mijn advies: probeer eerst eens een echte psycholoog/psychiater. De huisarts kan daar naar doorverwijzen.

Hans

• Jean

Beste Hans,

Bestudeer eerst maar eens de website van het centrum '45, voor je je commentaar levert. Dit is een zeer professionele instellingen waar zeer gericht therapie wordt gegeven aan door oorlogsgeweld getraumatiseerde mensen. Men kan er terecht zonder doorverwijzing van een huisarts. De gang naar de huisarts heeft Dalila overigens al gemaakt, ze slikt immers een antidepressivum. Dat ze hiernaast eventueel ondersteuning zoekt in de alternatieve hoek is aan haar!! Overigens in elke reactie op haar kun je lezen dat in eerste instantie wordt aangeraden om een psycholoog/psychiater te raadplegen en nergens wordt beweerd dat de een of andere alternatieve behandeling DE oplossing voor haar is.

• Jean

Sorry, voor het centrum '45, heb je wel een verwijzing nodig.

• paulien

Hoi Dalila,

Mijn aanpak zou zich op twee sporen richten. Ten eerste moet er zo snel mogelijk druk van de ketel. Vraag hulp. Als het jou te veel is, zorg dan dat er mensen zijn die je met de praktische dingen van het leven kunnen helpen, zoals thuiszorg (of lukt het huishouden nog wel?) of aardige buren of ouders van klasgenootjes. Wees niet bang hulp te vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen. Misschien dat maatschappelijk werk nog wat kan doen. Ik heb het idee dat zij beter weten om te gaan met de praktische kanten van het leven. En ze hebben niet zo'n wachtlijst lijkt me als psychiaters.

Als jij en je man op elkaars zenuwen werken, zorg dan dat je niet continue op elkaars lip zit.

Ten tweede moet je zelf beter in balans komen. Als jij je beter voelt zal je zoon zich ook beter gaan voelen. Dit vergt lange termijn. Dat is een proces wat je al in gang hebt gezet (anders zou je hier geen oproepje hebben geplaatst). Hiervoor heb je energie nodig, je leven moet weer een beetje op orde zijn.

En ja, wat de aanpak dan is? Datgene wat jou het meeste aanspreekt! De een zoekt het bij voeding of kruiden, de ander bij een klassiek homeopaat, weer een ander gaan naar een psycholoog of een magnetiseur. Zorg dat je je geen oor laat aannaaien dus dat je in je wanhoop je vertrouwen legt bij mensen die het niet waard zijn. Dus blijf kritisch en voor jezelf opkomen. En luister naar je gevoel. Dan kom je er zeker!

Over de anti-depressiva: kijk eens naar de bijsluiter. Heel wat mensen worden zieker in plaats van beter van die pillen. Vooral agressie komt best veel voor (ongeremdheid). Artsen willen nogal snel met die pillen op de proppen komen zonder de werkelijke oorzaak van het probleem aan te pakken.

Stop echter niet abrupt en bespreek het met je arts. Er zijn alternatieven voor antidepressiva die veel minder bijwerkingen geven.

Veel succes ermee.

groeten

Paulien

www.me-zelf.nl

• Dalila

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor reacties. Ik ga z.s.m. stappen ondernemen. Eerst via de maatschappelijke werk, en dan kijk ik wel verder.

Nogmaals bedankt.

Dalila