spiercellen

• Refereelover

Hoi Allemaal,

mijn alternatieve arts heeft nu tot 2 keer toe geconstateerd dat de hoeveelheid spiercellen in mijn lichaam aan het afnemen is.

De laatste keer was het in 1 maand tijd gedaald met 0.6 kg.

Ik weet niet precies hoe mijn hoeveelheid spiercellen is. Het zat iig niet zo ver van het laagste van het gemiddelde dat het moet zijn af. Niet goed dus.

Hoe kan het komen dat mijn lichaam geen spiercellen meer aanmaakt maar ze alleen maar afbreekt?

Wat kan het zijn?

Mijn vriendje denkt dat ik ms heb. Kan het dat zijn?

Ik ben wel snel moe, heb best veel last van mijn spieren, ik blijf een druk in mijn rechterkuit houden, sneller last van mijn ogen (ben ik al een paar keer aan geopereerd) en nog wat dingen.

Ik hoop dat ik iets van jullie hoor.

• paulien

Hoi,

Of het MS is is echt een vraag voor je arts.

Heb je soms een virusinfectie zoals pfeiffer gehad? Die kan ook in je spieren gaan zitten. Heb ik zelf ook gehad. Post-viraal syndroom. Had behoorlijke spierslapte, moest thuiszorg inschakelen voor hulp in huishouden. Is gelukkig met een gerichte behandeling van 2 jaar uiteindelijk overgegaan.

Ben je al eens uitvoerig medisch onderzocht? Hoe zijn je schildklierhormonen? Hoeveel beweeg je? Eet je goed? Heb je een schimmel infectie?

groeten,

Paulien

• Refereelover

Hoi Paulien,

Sorry voor de late reactie. Druk gehad op school.

Nee ik heb geen virusinfectie gehad. En ook geen pfeiffer.

Ik ben laatst uitvoerig medisch onderzocht en daar waren veel afwijking uit gekomen. Ik weet ze zo niet meer uit mijn hoofd.

De schildklierhormonen waren dacht ik goed.

Ik beweeg genoeg. Elke dag te voet naar de bushalte en op school best veel lopen.

Ik heb altijd gevoetbalt maar dat kon ik niet meer door de spierproblemen. Nu doe ik aangepast fitnessen. Maar dan in het water allemaal oefeningen enz.

Ik eet goed volgens de arts want ik heb een maand bij moeten houden wat ik allemaal eet. Ik ben geen grote eter maar dat maakt niet uit.

Ik heb geen schimmel infectie.

Dinsdag moet ik weer naar de arts terug. Ik ben benieuwd.

De druk in mijn rechterkuit is na maanden nog steeds niet weg.

Ik heb ook wat meer last van mijn ogen. Dat ze beetje zeer doen en soms ook dat ik vaag zie. En mijn keel geeft ook een vaag gevoel. Kan het niet omschrijven.

En ben snel moe.

Groetjes Suzanne

• paulien

Hoi Suzanne,

Geeft niet als je niet direct reageert hoor. Een paar dagen vind ik nog best snel!

MS is een ziekte die zich vooral openbaard bij mensen rond de 30. Problemen met het zien hoort wel bij deze aandoeningen maar afname van spiermassa niet (/ niet zo snel). Bij MS worden je zenuwen aangetast, niet je spieren. Wel vaak zenuwen die je spieren aansturen, dus daarom denken veel mensen dat MS een spierziekte is ipv een zenuwziekte. Omdat je je spieren dan minder kan gebruiken worden ze ook dunner, net zoals iemand die een tijdlang gips om z'n been heeft gehad een dunnere been krijgt. Maar dat is bij jou nu niet het geval want je gebruikt je spieren nog gewoon.

Je spieren bevatten relatief veel eiwitten. Eet je wel voldoende eiwitten? Eiwitten zitten in eieren, bonen, linzen, kaas, vis en vlees. En hoe is je eiwitvertering? Is je maagsap aanmaak wel voldoende? Als je iets eet, heb je dan het gevoel dat je eten niet goed je maag in wil en ‘in je slokdarm wil blijven hangen’? Ik heb dat zelf ook gehad, ik kon maar kleine hoeveelheden tegelijk eten omdat het me dan ging tegenstaan.

Misschien dat je arts hier eens naar kan kijken.

groetjes,

Paulien

• sunny

als het MS is kijk dan eens op de site www.ziemszo.nl

• Refereelover (niet ingelogd)

Ik kon helaas niet inloggen omdat ik achter de pc van mijn ouders zit.

Ik weet wat MS is. Ik heb erover gehoord en gelezen.

Ik denk zelf ook niet helemaal dat het dat is maar ik weet het niet.

Wat kan het wel zijn met zo'n snelle afname van de spiermassa? Weet jij dat?

Ik heb een beetje op internet zitten kijken maar kan niet echt iets vinden.

Ik gebruik mijn spieren zeker nog gewoon. Ik kan ze wel minder gebruiken dan anders. zo kan ik geen hele voetbalwedstrijd blijven staan. Dat is erg vervelend vooral omdat mijn vriend voetbalscheidsrechter is.

Ik merk ook dat ik als ik sport (dat doe ik in het water) dat ik dan veel druk op mijn rechterkuit heb en ook snel last van mijn spieren. Maar wel minder snel dan buiten het water. Ik sport bij een gezondheidscentrum en die houden me goed in de gaten bij wat ik doe. Ze hebben ook een schrift waar alles instaat.

Ja ik eet voldoende eiwitten. Dat is allemaal tijdens mijn voeding die ik bij moest houden bekeken. Eieren eet ik best vaak. En kaas elke dag. Ik ben echt een kaasmonster ;) Kaas vind ik zo lekker. Ik weet niet hoe het met mijn eiwitvertering en maagsap zit. Ik heb niet het gevoel dat het in mijn slokdarm blijft hangen.

Groetjes Suzanne

Die de laatste tijd best snel moe is.

paulien schreef:

>

> Hoi Suzanne,

>

> Geeft niet als je niet direct reageert hoor. Een paar dagen

> vind ik nog best snel!

> MS is een ziekte die zich vooral openbaard bij mensen rond de

> 30. Problemen met het zien hoort wel bij deze aandoeningen

> maar afname van spiermassa niet (/ niet zo snel). Bij MS

> worden je zenuwen aangetast, niet je spieren. Wel vaak

> zenuwen die je spieren aansturen, dus daarom denken veel

> mensen dat MS een spierziekte is ipv een zenuwziekte. Omdat

> je je spieren dan minder kan gebruiken worden ze ook dunner,

> net zoals iemand die een tijdlang gips om z'n been heeft

> gehad een dunnere been krijgt. Maar dat is bij jou nu niet

> het geval want je gebruikt je spieren nog gewoon.

>

> Je spieren bevatten relatief veel eiwitten. Eet je wel

> voldoende eiwitten? Eiwitten zitten in eieren, bonen, linzen,

> kaas, vis en vlees. En hoe is je eiwitvertering? Is je

> maagsap aanmaak wel voldoende? Als je iets eet, heb je dan

> het gevoel dat je eten niet goed je maag in wil en 'in je

> slokdarm wil blijven hangen'? Ik heb dat zelf ook gehad, ik

> kon maar kleine hoeveelheden tegelijk eten omdat het me dan

> ging tegenstaan.

> Misschien dat je arts hier eens naar kan kijken.

>

> groetjes,

> Paulien

• Diana Bakker

Hallo refereelover,

Naar wat voor alternatief therapeut ga je. En met welke klachten. Kan die je niet vertellen wat de reden is dat de hoeveelheid spiercellen afneemt? En kan hij/zij daar niet aan doen.

Ben je aan het vermageren, is je eiwitspiegel niet goed? Is er sprake van een spierziekte.

als je al onder behandeling bent zou ik zeker verder navraag doen.

Groet,

Diana

• Refereelover

Hoi Diana,

Ik ga naar een gezondheidscentrum toe. Mijn arts is een integraal therapeut.

Ik ben er toendertijd door mijn vriendje heen gestuurd omdat ik veel last had van mijn spieren tijdens het voetballen, toen ik 2 weken niet getraind of gevoetbald had ineens pijn in mijn rechterkuit wat nog niet weg is, een peesontsteking in mijn lies die na 1 jaar nog niet genezen was terwijl ik pas ging voetballen toen het van mijn fysiotherapeut mocht en snel moe was. En ook nog dat ik vanaf mijn 4e geen tot weinig vlees meer kon eten. Eerst had ik daar niet zo'n moeite mee maar mijn vriendje moet er rekening mee houden, hij vindt dat niet erg maar ik wel omdat we constant moeten kijken waar we gaan eten. Of er iets is wat ik lust.

Kortom een hoop klachten en er waren nog andere dingen die niet goed waren uit testen gekomen. Een moeilijk geval dus. Er zijn gelukkig wel al wat dingen opgelost.

Hij is allemaal aan het kijken wat de reden is waarom de hoeveelheid spiercellen afneemt. Hij heeft er echter nog geen verklaring voor. Ook niet omdat er een hoop mis is in mijn lichaam.

Als er dinsdag tijdens de test weer uit is gekomen dat de hoeveelheid spiercellen af is genomen dan vreest hij voor een spierziekte en gaat hij dat onderzoeken.

Het 1e wat het belangrijkste nu is zijn mijn spieren. De andere dingen die verbeterd moeten worden komen er na wel zegt ie. Als de spieren niet snel aangepakt werden was hij bang dat hij er helemaal niets meer aan kon doen.

Ik ben aan het vermageren ja terwijl ik gewoon hetzelfde eet als anders. Niets minder. Dus dat vind ik al raar. Mensen die me een tijd niet gezien hebben (zelfs 2 maanden niet gezien hebben) zeggen ook al van je bent mager geworden.

Ik ben 1.72 m en weeg maar rond de 58 kg. Dat is eigenlijk niet echt best.

Ik woog als kind altijd al te weinig maar de lijn met mijn lengte ging altijd goed mee.

Van mijn eiwitspiegel weet ik niets. Dat zou ik dinsdag moeten vragen als ik het niet vergeet. Ik zal als ik er aan denk de dingen opschrijven die ik wil vragen.

Groetjes Suzanne

• Diana Bakker

Hoi Suzanne,

Omdat ik niet weet hoevaak je op het prikbord komt heb ik een mail naar je priveadres gestuurd.

Groet,

Diana