aambeien

• lin

had vorig jaar veel last van aambeien moest zelf naar de chirurg hiervoor, nu begint het weer uit en inwendig weet iemand iets wat goed help, want over een paar weken gaan we een grote reis naar china maken en wil dan graag dat het over is

• annet

probeer je ontlasting soepel te houden zodat je niet te veel hoeft te persen.

• Willem Brezand

Vaseline erop smeren helpt tegen de klachten. Ik weet niet zeker of dat ook in de anus mag. Vaseline verhelpt vermoedelijk niet de oorzaken.

misschien kun je zoeken in combinatie met het zoekwoord: huismiddeltjes? of in combinatie met homeopatie of acupunctuur enz?

en stel je vraag op www.huidarts.com.

succes

• LaMar

aloe vera gel met hoge concentratie aloe (liefst barbendensis miller)

• Willem Brezand

LaMar,

Aambeien is iets dat helaas heel veel mensen treft. Maar het onderwerp doet het slecht op een verjaardag. Daarom heb ik er nog een paar vragen over. Misschien weet iemand een paar antwoorden?

1. Welk merk adviseer je van die Aloë vera gel?

2. Waar kan ik dat kopen?

3. Wordt het misschien ook vergoed door het ziekenfonds?

4. Mag je die gel ook aan de binnenkant van de anus smeren?

5. Wat is de maximale gebruiksduur als je het binnen de anus gebruikt?

6. Hoe vaak mag je het maximaal per dag gebruiken? (Dit vraag ik er bij omdat de wand van de endeldarm natuurlijk veel meer doorlaatbaar is voor stoffen dan gewone huid.)

7. Zijn er misschien nog mensen die andere producten kennen tegen aambeien?

8. Is bijvoorbeeld Sperti misschien een oplossing? Ik heb zelf de indruk dat Sperti niet veel beter werkt dan vaseline.

9. Het schijnt ook wel goed te zijn om een aambei voorzichtig met een vinger ‘terug te duwen’ in de anuswand.

10. En een warme kruik ertegen kan geloof ik ook de klachten verminderen. Hiervoor kun je misschien een platte shampoo-fles gebruiken, of een metalen heupflacon, waar men normaal sterke drank in draagt? (in dumpwinkels te koop)

Hartelijk bedankt.

Willem Brezand

• Saskia

KOUD water compressen. Doet de zwelling verminderen.