flauwvallen

• hannydoornkamp

Hallo ik ben hanny doornkamp zorgmanager in een vezorgingsflat.

Ik wilde een vraag stellen over een bewoonster bij ons van 89 jaar

Deze mevr die valt steeds flauw en voelt dit niet aankomen,ze ligt zomaar ineens op de grond.

ze is al in 3 verschillende ziekenhuizen geweest cardiologie,neurologie maar de doktoren kunnen niets vinden.

mevr is ten einde raad en durft de deur haast niet meer uit terwijl ze nog zo graag zou willen

misschien dat er iemand een oplossing weet in de alternatieve genezing

hartelijk bedankt alvast

Hanny Doornkamp

• Jos de Vrome

Hoi Hanny,

ALTERNATIEF GENEZER

Fijn dat je je best doet voor je bewoonster. Misschien moet je eens overleggen met een goed bekend staande acupuncturist of homeopaat? En misschien kun je zo iemand zelfs een dag in de week in vaste dienst nemen voor alle patienten?

Mijn andere ideeën zijn misschien onorthodox. Maar misschien kunnen ze inspireren?

STRESS EN VOICE-CHAT

Kan er misschien een verband bestaan met psychische factoren, zoals depressie of eenzaamheid? Psychosomatische klachten kunnen nog veel dramatischer vormen aannemen dan flauwvallen! Dat kan namelijk zelfs de vorm aannemen van o.a. onverklaarbare verlammingen en hevige pijnen!

Misschien kan ze zich psychisch beter voelen als ze leert om te internetten? Chatten kan tegenwoordig heel goedkoop en makkelijk met (beeld en) geluid! (Bijv. met de programma's: Skype en Paltalk) Voor veel eenzame bejaarden kan dat een grote uitkomst zijn!

Verder kun je denken aan een huisdier en massages tussen de bewoners onderling. Een gezamenlijke knuffelhond kan erg goed werken! Die kan eventueel door het personeel worden uitgelaten.

En waarom niet af en toe eens een spannende mannelijke stripper uitnodigen in het huis? Er is vast wel een scholier die dat voor een zacht prijsje wil doen. En je kunt misschien op internet video-fragmenten vinden van ‘oude’ artiesten, zoals Dorus en Wim Kan?

Verder kan het verdampen van hash erg goed helpen om stress te verlagen. Er komt dan geen rook in de longen.

HERSENBESCHADIGING

Als het hoofd hard tegen de muur zou slaan bij een val, kan er eventueel blijvende hersenbeschadiging ontstaan, zoals je weet. Zeker als dat regelmatig gebeurt. Ik dacht dat er dan bijvoorbeeld epilepsie kan onstaan door een bloedstolsel in de hersenen.

HELM

Daarom lijkt het me erg belangrijk dat die bewoonster een soort helm draagt. Misschien kan een hoedenmaker een helm inbouwen in een mooie hoed of zo? Bijvoorbeeld een helm die gebruikt wordt bij paardrijden, fietsen, honkbal of bergbeklimmen. En als die dame het leuk vind om zich sportief te kleden, hoeft een hippe fietshelm zonder meer, die kleurt bij de kleding, niet te misstaan. Op dat gebied is er veel ervaring bij de patienten-verenigingen van epileptie-patienten.

Verder kan ze onder wijde, sportieve kleding lichaamsbeschermers dragen, die worden gebruikt door skaters. (Knieen, ellebogen, polsen, enkels.)

ROLSTOEL EN ALARM

Het gebruik van een rolstoel lijkt me verder een goede opslossing. Evenals een speciaal alarm op haar lichaam dat automatisch afgaat als ze valt. (Dat kan bijv. met een ‘kwikschakeling’.)

VALKOORD

Als deze dame veel behoefte heeft aan beweging, kan dat misschien door in haar kamer aan het plafond een rail te maken. Daarlangs glijdt dan een ring, waaraan een dik, elastisch koord zit. Ze draagt onder haar kleding een ‘klimharnas’. Dat harnas kan ze dan aan dat koord klikken met een veer-karabiner. Dat is een speciale ring die met een veer open en dicht klikt. (Info over zulke systemen vind je bij bij winkels voor veiligheidsartikelen en bergsport.)

En zo'n klimharnas kun je misschien ook vastmaken aan een looprek op wieltjes dat rondom de persoon doorloopt??

BEKLEDING

Verder kan het zinvol zijn om harde uitstekende punten en randen in haar kamer te bekleden met schuimplastic, overtrokken met skai.

HELPERS

Scholieren zijn heel goedkoop. Misschien kunnen jullie hen inhuren om bewoners te begeleiden bij een wandeling? En misschien zijn er bewoners van een asielzoekerscentrum die dit werk willen doen? Ik zie nooit een oproep van een verzorgingstehuis voor dit soort werk. Misschien kun je eens zo'n oproep doen op een forum voor mensen die psychische problemen hebben?

• Verheijden

Hoi Hanny,

Kan er sprake zijn van een allergische reactie? Zo ja, reageer dan even.

Groet Lenard