Vlier.

• Johan

Is het waar dat in Israel een arts middels (dubbelblind) onderzoek heeft vastgesteld dat het gebruik van vlier (in welke vorm en op welke manier weet ik niet precies) het aantal grieppatienten drastisch deed dalen ? Het schijnt in de Telegraaf te hebben gestaan 1 of 2 jaar geleden.

• Irm

Ik kom uit een dorpje in de bergen elders in Europa. Mijn grootmoeder plukte vroeger elk jaar heel veel vlierbessen en maakte er sap van. De hele winter moesten wij kinderen elke dag een glaasje drinken. Het smaakte afschuwelijk (vond ik toen), maar het maakt je immuunsysteem sterk. Verder is vlierbessensap bloedreinigend en wordt vaak gebruikt bij Rheuma, jicht of huidziektes. Het is een heel oud huismiddeltje.

Ook werden soms de bloemen van de vlier gebruikt om thee te maken. Je moest er vreselijk van zweten.

Ik heb ook gelezen dat men in Israel onderzoek heeft gedaan met extracten van de vlierbessen en dat de resultaten goed waren. Gezien de ervaringen uit mijn kindheid verbaast het mij niet.