Echinacea tegen tandvleesontsteking

• Gert Fray

Dank je wel Mo.

• Saskia

Van saliethee krijg je zwarte tanden.

Een goed middel om mee te spoelen is Ratanhia mondware van Weleda.

www.weleda.nl

Gebruik je anti-depressivum ? Dat kan funest zijn voor de tanden.

• Gert Fray

Saskia,

Ik gebruik geen AD, maar inderdaad, alle medicijnen die een droge mond veroorzaken, kunnen de kans op cariës verhogen.

Zwarte tanden? Is dat niet meer schoon te krijgen? En zijn er meer mensen die daar last van hebben?

• An

Een ontsteking = woede.

Als er iets met je tanden is denk dan aan uitspraken als:

Ergens je tanden inzetten,

Van je af bijten,

Je ergens in vast bijten enz.

Als je last hebt van een ontsteking bij je gebit dan kan je bv niet goed genoeg van je afbijten en blijf je zelf met je woede en frustratie,s zitten.

Je zegt dat er sprake is van stress.

Probeer dat voor jezelf duidelijk te krijgen waar die stress over gaat en gebruik dan bv echinacea of een ander middel om de ontsteking weg te krijgen.

• Gert Fray

An,

Bedankt voor je adviezen. Ik geloof trouwens meer in de heilzame werking verdraagzaamheid dan in van me af bijten.

• An

Maar dan slik je blijkbaar meer dan goed voor je is !!!??

• Gert Fray

An,

Soms wel. Maar ik ontloop mensen die onvriendelijk zijn en ik probeer conflicten te voorkomen. Want conflicten ‘uitvechten’ leidt vaak tot nog meer stress. Dat hebben we in de afgelopen dertig jaar kunnen leren.

Assertiviteit is in bepaalde gevallen wel hard nodig, maar de ‘assertiviteits-trend’ is naar mijn mening wat doorgeslagen naar egoïsme, onverdraagzaamheid en agressiviteit en heeft onze samenleving daardoor niet minder stressvol gemaakt.

Bovendien voel ik me ook verantwoordelijk voor de gezondheid van anderen. Als iedereen wat meer verdraagzaam zou zijn, zouden we allemaal meer ontspannen en gezond zijn.

'Peace man.' :-)

• an

We kunnen een hele abstracte discusie opzetten over assertief en agressief in de maatschappij maar dat helpt jou niet van je tandvleesontsteking af.

Ik ga er van uit dat je best voor je zelf op mag komen en dat hoeft inderdaad niet op een agressieve egoistische manier.

Helaas lukt het niet altijd vervelende mensen/ situaties te ontlopen en is het af en toe nodig om je belangen te verdedigen, maar wel op een manier die bij je past.

Observeer jezelf eens, zonder te oordelen, en observeer de situaties die je normaal gesproken zou vermijden omdat ze stress en conflicten opleveren, kijk wat er gebeurd, hoe jij je gedraagt en wat je les zou kunnen zijn.

• Gert Fray

An schreef: “Observeer jezelf eens, zonder te oordelen, en observeer de situaties die je normaal gesproken zou vermijden omdat ze stress en conflicten opleveren, kijk wat er gebeurd, hoe jij je gedraagt en wat je les zou kunnen zijn.”

Heel mooi en wijs gezegd An. Ga ik zeker doen. Dank je wel. :-)

• Mo

Zwarte tanden? Nog nooit last van gehad. wat doe jij met dat spul? :-)