Donkere kringen onder ogen

• Kees Gort

Ik ben een man van in de veertig. Ik heb de laatste jaren donkere kringen onder mijn ogen, ook als ik voldoende slaap. Vind ik erg vervelend. De huid is op die plaatsen niet echt gezwollen.

Wat kan ik hier aan doen? Een camouflagestift vind ik niet zo goed helpen. En een oogcrème hielp ook niet.

Ik hoop dat jullie iets weten.

• sarahdewa

Beste Kees,

Als je het werkelijk vlgs de alternatieve geneeswijzen wilt benaderen is dat een andere manier dan ter plekke er iets opsmeren. De benadering van bv de Traditionele Chinese Geneeswijze (waar o.a. acupuntuur vandaan komt) gaat er vanuit dat dat gebied onder je ogen met je nierenergie te maken heeft. Dit wil niet zeggen dat er iets hopeloos mis is met je nieren, maar wel met je basisenergie waar je nieren o.a. mee te maken hebben. Voldoende slaap is in ieder geval een begin om het aan te pakken, maar ws is je energie al lange tijd min of meer ondermijnd en kom je er niet alleen met die maatregel, dus kun je kijken naar je leefpatroon: hoe (te veel) aan stress levert bv. je baan op, hoe is je werk-rust verdeling, krijg je genoeg lichaamsbeweging, buitenlucht etc. Ook kun je kijken naar je voedingspatroon. Je bent in de 40 dus de jaren hebben inmiddels hun sporen nagelaten door het leefpatroon wat je hebt opgebouwd. M.i. zul je hierin een keuze moeten maken of je dit patroon op een aantal punten wilt doorbreken. Als je dit zou willen is het m.i. wel verstandig om daar ondersteuning bij te zoeken. Welke therapie dan het beste bij je past kan ik niet zo 1, 2, 3, zeggen, maar ga eens op onderzoek uit op internet, bibliotheek etc. en/of probeer eens ergens een behandeling uit. Zelf werk ik met voetreflexologie en andere massages waarbij ik o.a. inzichten vanuit de Chinese geneeswijze toepas en geef ik hierbij adviezen voor een bewuster/gezonder leefpatroon. Er is een voetreflexologie.pagina dus als dat je wat lijkt kun je ws daar wel een adres in je directe omgeving zoeken. Een voetreflexbehandeling is sowieso een weldaad om te ondergaan. Verder is het verstandig gewoon eens naar je huisarts te gaan voor en je eens goed door te laten lichten (algemeen bloedonderzoek ed) om er in ieder geval zeker van te zijn dat je niet iets ernstigs onder de leden hebt.

Succes ermee!!

• Kees Gort

Sarahdewa,

Mijn leefpatroon is inderdaad al heel lang verkeerd op veel van de gebieden die je noemt. Heel goed dat je me daar op wijst.

Ik zal naar m'n huisarts gaan en een alternatieve behandeling overwegen.

Waarom zou buitenlucht belangrijk kunnen zijn, afgezien van de psychische invloed?

• sarahdewa

Beste Kees

In de buitenlucht krijg je meer en verse zuurstof (vooropgesteld uiteraard dat je niet langs de snelweg gaat joggen). Zuurstof is zeer belangrijk voor de stofwisseling van je cellen en dus al je lichaamsfuncties. En wat de psychische invloed betreft : dat is voor mij niet los te koppelen van het lichamelijke. Immers als je beter voelt wanneer je bv een fikse wandeling hebt gemaakt is dat dan omdat je lichamelijk beter gaat funtioneren en je je dan geestelijk ook beter voelt of dat je geestelijk bent uitgewaaid en je daardoor lichamelijk beter voelt. In de alternatieve geneeswijzen zijn lichaam en geest beide van belang omdat men er vanuit gaat dat ze altijd van invloed zijn op elkaar. Hoewel we dat eigenlijk zo toch ook wel weten, want wie heeft er niet eens bv. buikpijn of hoofdpijn gekregen als er iets spannends te gebeuren stond. Ok, genoeg nu, want ik ben net klaar met mijn werk en ga nu dus lekker naar buiten….

Hartelijke groet,

Sarahdewa

• Kees Gort

Sarahdewa,

Bedankt voor je antwoord.

• Saskia

Soms is het familiair.

• Hemera

Hallo Kees,

Wel meer dan een maand later, maar hier nog een berichtje (komt overeen met dat van sarahdewa)

Wallen/donkere kringen in onder de ogen staat ivm de werking van de nieren. Vaak is er sprake van hele simpele reden waardoor de nieren het gewoonweg niet aankunnen. Hieronder een aantal van deze “oorzaken” met een simpele oplossing

Het lichaam krijgt te weinig vocht binnen. Drink minimaal 2-3 liter vocht (bronwater, vruchtensap) per dag.

Het lichaam krijgt te veel zuren binnen via de voeding. (suiker, vlees, vis, brood, boter, kaas en eieren laten na verbranding een zuurvormende rest achter) Gebruik meer basenvormende voedingsmiddelen (aardappelen, groenten en fruit) en laat de zuurvormende (zoveel mogelijk) staan.

De nieren regelen de vochthuishouding én de emotionele huishouding. Je emotionele en psychische gesteldheid heeft dan ook invloed op de samenstelling van de lichaamsvochten (het water). De lichaamsvochten kunnen verontreinigd raken door slechte voeding. Ze kunnen echter ook vervuilen door niet goed verwerkte emoties. Je nieren zorgen voor een emotioneel evenwicht op lange termijn.

Er is sprake van een mineralen (Kalium) tekort.Kalium zit van nature in aardappelen, olijven, appelstroop, waterkers, gedroogde vruchten enz. De kaliumopname wordt negatief beïnvloed door koffie, alcohol, (geraffineerde) suiker.

Groet, Diana

www.hemera.nl

• Kees Gort

Dank je Diana.