verwaarloosde hersenschudding

• reneey

Hoi,

in december heb ik met badminton een shuttle op mijn slaap gekregen. Dit was een keiharde smash van mijn partner.

Ik heb nog steeds een gekneusde zenuw en, naar nu blijkt naar een bezoek aan een neuroloog, een verwaarloosde hersenschudding. Ze kan niks voor me doen. Ik moet rustig aan doen. Dat doe ik dus al bijna een half jaar. Niet meer sporten, niet meer wandelen , weinig bewegen.

Ik kan niet meer tegen drukte om mij heen en daardoor kan ik niet werken.

Wie heeft voor mij een tip om mijn genezing te bevorderen.?

Alvast bedankt,

Reneey

• SarahJ

Beste Reneey,

Ik werk met reflextherapie (o.a. via de voeten, maar ook op andere delen vh lichaam) en ik kan je dit aanbevelen. Wel zou ik je dan het advies geven om naar iemand toe te gaan die met “segmentale innervatie” werkt (= reflexpunten die specifiek op het zenuwcentrum werken). Als je een behandeling ondergaat worden, behalve deze punten, je beide voeten volledig gemasseerd om ander blokkades die mogelijk ontstaan zijn door je hersenletsel aan te pakken. Het beste is om een aantal keer 1x p.w. een behandeling te ondergaan. Na ong. 5 behandelingen zou je iets van resultaat moeten bemerken. Verder geef ik mijn clienten vaak “huiswerk” mee. Dwz: je kunt een aantal punten zelf dagelijks behandelen, of laten doen door je partner. Ik kan je in ieder geval de huiswerkpunten aanraden, zodat je daar vast mee kunt beginnen en wie weet heeft het al dusdanig resultaat dat je daar al een heel eind mee komt:

1. De toppen van beide grote tenen en de zijkanten tot aan de basis van de tenen flink bewerken door er met de duim- of wijsvingernagel in te prikken. De kun je ook door je partner laten doen en dit is eigenlijk ook beter, vanwege een betere energiedoorstroming

2. Met duim- of wijsvingernagel van je ene hand de duimtoppen en -randen van je andere hand bewerken

3. Tussen duim en wijsvinger flink je oren masseren.

Dan zou ik je adviseren om vooral toch wel te blijven bewegen. Rustig aan doen wil nl. niet zeggen dat je volledige rust moet houden (RUST ROEST!!!) , maar goed je grenzen verkennen in tot hoever je WEL kunt gaan. Als je nl helemaal niets meer doet kom je in een neerwaartse spiraal terecht en gaat je conditie (ook geestelijk)achteruit waardoor je je weer extra moe voelt bij de geringste inspanning. Dit kost je dan weer extra moeite om je er toe te zetten iets te doen enz. enz. Bij een klacht als geen drukte om je heen kunnen verdragen is buiten wandelen juiste een goede remedie. Lekker uitwaaien dus en elke dag minimaal een half uur, waarbij rustig begint en geleidelijk aan je tempo opvoert. Gebruik de situatie waar je nu inzit ook ten positieve: het leert je nl ook in andere opzichten je grenzen te verkennen en aan te geven. Heb je er moeite mee om zelf dit op te pakken laat je dan hierin begeleiden. Vraag bv hulp aan je omgeving ( je partner, familie, vrienden) om met je mee te gaan. Ook een aanrader is om naar een Sportmedisch Adviescentrum te gaan (SMA). Hier werken sportartsen die je een goed advies kunnen geven wat je momenteel wel kan en mag doen en verder is daar in de regel een fitnnessruimte waar je onder begeleiding kunt sporten.

Het allerbeste en ik hoop dat je hier wat aan hebt. Laat t.z.t. nog eens weten hoe het met je gaat

Hartelijke groet, SarahJ

• reneey

Hoi Sarah,

bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik zal meteen beginnen met de massage.

Wat dat wandelen betreft, na plm een kwartier lopen, voelt het alsof er een zware steen in mijn hoofd zit. Ik loop dan ook heel langzaam en doe bijna alles in slow motion. Het is moeilijk om deze pijn te negeren.

Ik zal het wel doen.

bedankt,

vriendelijke goeten ,

Reneey

• SarahJ

Hoi Reneey,

Geen dank! Ik blij altijd nadenken over zaken, zoals in jouw geval. De klachten die jij hebt lijken op die bij een whiplash. Meestal wordt bij een whiplash alleen maar gedacht dat dit t.g.v. een aanrijding van achteren is, maar er zijn meerdere oorzaken, zoals sportletsels en bovendien kan de klap ook van opzij gekomen zijn, zoals bij jou het geval is. Als je “whiplash” als zoekterm invoert vind je heel veel info waar je mogelijk wat aan zou kunnen hebben, al was het alleen maar als steun, want na een half jaar wordt je vaak niet meer serieus genomen.

Als je bij wandelen al na een kwartier behoorlijk last hebt, is kennelijk je grens al bij ong. 10 minuten bereikt. Probeer dan meerdere keren pd 10 min. (bv 3x) en voer de tijd per keer langzaam op tot bv 2 a 3 x 15 min. Dit is een suggestie, dus ga van alles uitproberen, zodat je uitvindt wat goed voor jou is. Hoe belabberd je je ook voelt: geef de moed niet op!! Ook niet bij het vinden van de juiste oplossing voor jou.

Succes en hartelijke groet weer,

SarahJ

• Morrison

Ook al is het al een tijd geleden dat je een bericht geplaatst heb en weet ik uberhaupt niet of je nog veel hoofdpijn hebt, wil ik je toch graag mijn ervaring laten weten.

Ik heb in 2005 een zware hersenschudding opgelopen met een vechtpartij en ik heb deze ook verwaarloosd. Was erg eigenwijs en ondanks de erge hoofdpijn heb ik toch nog 4 weken door gewerkt voordat ik naar de dokter ben gegaan.

Dacht dat de pijn vanzelf wel minder zou worden en nam dagelijks behoorlijk wat pijnstillers om het vol te houden op het werk.

Dat heb ik helaas wel moeten bekopen. Ik heb echt enorm veel hoofdpijn gehad.

Zeer zware hoofdpijn (alsof er een strakke band om je hoofd is gebonden)

Ook zat het vaak achter mijn ogen en kon ik gewoon scheel kijken vd pijn en was ik erg duizelig.

4 weken na het incident ben ik toch maar naar de dokter gegaan en heb ik allerlei onderzoeken gehad (oa scan) en toen bleek dat ik een verwaarloosde (zware) hersenschudding had.

Ik ben vervolgens echt overal geweest, 2 ziekenhuizen, allerlei therapeuten (mensendieck, chiropractor, magnetiseur, manueel therapeut enz) maar niets hielp.

Uiteindelijk ben ik 2 jr geleden in de hoofdpijn kliniek terecht gekomen en daar heb ik medicijnen gekregen wat super goed heeft geholpen.

Het heet Amitriptyline en wordt veelal voorgeschreven (in lagere dosis) bij mensen die spanningshoofdpijn hebben. Het zorgt ervoor dat je zenuwgestel minder pijn prikkels af geeft waardoor de hoofdpijn veel minder wordt.

In het begin was het nog even zoeken naar de juiste dosis maar uiteindelijk heb ik er enorm veel baat bij gehad. Ik kan gewoon weer heerlijk werken en in principe alles doen. De medicijnen moet ik nog wel blijven slikken (pijn kwam weer terug toen ik ermee stopte) en ik blijf onder controle.

Kijk anders ook eens op de navolgende site:

http://www.hoofdpijncentra.nl/hoofdpijn/centra/dokkum.php

Ze hebben verschillende centra's in Nederland!

Suc6 en sterkte (mocht je er nog steeds veel last hebben)