• joan

Hallo

Ik wil even wat rechtzetten.

De mail was niet door mij gemaakt,mijn dochter vertelde vanavond tijdens het eten wat ze had gedaan,sorry maar kinderen in de pubertijd kunnen ook een mening geven op een onverwachte manier.

Wat jammer dat er op een rare manier word gereageerd.Eigenlijk hoef ik hier niet op te reageren,maar ik kies liever voor duidelijkheid.

Een andere duidelijkheid ik vind nog steeds dat oplichtingspraktijken moeten worden aangepakt.

Nogmaals ik vind het vervelend wat er is gebeurd.

Groetjes

• Frank

Beste Ruth,

Je miste in je betoog de meest gevaarlijke groep kwakken: de mensen met een afgeronde medische opleiding van 6-10 jaar die allerlei onbewezen ellende lopen te promoten.

Mensen als Valstar, Houtsmuller en zo is er nog een handvol in Nederland op internet actief.

Enfin, 2 a 3% van de Nederlanders schijnt een psychiatrische stoornis te hebben, dus dat tref je ook onder medici aan.

Groetjes,

Frank

• Barf

Goed punt Frank.

Prettige van dit soort kwakzalvers is dat je dit soort de artsentitel kan afnemen in de hoop dat dit zijn aanhangers wakker schud.

Houtsmuller; is dat niet die arts die claimde kanker bij zichzelf te hebben genezen? Inmiddels ontmaskerd, maar hij is nog steeds actief met een (nieuwe?) behandeling waarbij de behandelde een soort “overdosis” vitamines moet slikken, uiteraard exorbitant geprijsd.

Vertel eens over Valstar?

• Ruth

Punt voor Frank (en Barf)!

Deze groep (gezien hun authoriteit in dit geval zeker de gevaarlijkste) was ik even uit het oog verloren; sorry! Mag wat mij betreft bovenaangezet worden!

groetjes, Ruth

Barf schreef:

>

> Goed punt Frank.

> Prettige van dit soort kwakzalvers is dat je dit soort de

> artsentitel kan afnemen in de hoop dat dit zijn aanhangers

> wakker schud.

>

> Houtsmuller; is dat niet die arts die claimde kanker bij

> zichzelf te hebben genezen? Inmiddels ontmaskerd, maar hij is

> nog steeds actief met een (nieuwe?) behandeling waarbij de

> behandelde een soort “overdosis” vitamines moet slikken,

> uiteraard exorbitant geprijsd.

>

> Vertel eens over Valstar?

• Namo

Theoretisch heb je gelijk dat er een medisch tuchtcollege bestaat, maar je kunt je afvragen of deze ook werkt. Een arts die een grote fout maakt, wordt ook niet meteen uit z'n ambt gezet. Natuurlijk; het is beter dan niets, maar niet iets waar we trots op kunnen zijn of een “veiligheid” aan kunnen ontlenen.

Ik geloof ook dat IEDEREEN het erover eens is dat kwakzalvers een plaag zijn, maar als de discussie hierover gaat dan is die vaak zo ongenuanceerd. Die vereniging tegen kwakzalvers zijn toch ook een soort omhoog gevallen conservatieve dokters die hun titel gebruiken om de deur gesloten te houden voor nieuwe ontwikkelingen (concurrenten?). Waar het mijns inziens om gaat is dat de voorstanders inderdaad proberen de werking te bewijzen, maar ik vind eigenlijk ook dat de tegenstanders zich wat beter moeten verdiepen in de desbetreffende therapie en een eerlijk tegenonderzoek moeten houden. Eerlijk bedoel ik mee dat veel alternatieve therapien op het individu zijn gericht en alleen op die manier werken, dus dit gegeven moet je dan ook meenemen in de onderzoeken. Dan pas zullen we een gedegen uitspraak kunnen doen over de werking ervan.

• angel

Zo Namo

Een grappige naam,ik ben het volkomen met je eens.

• Barf

> Theoretisch heb je gelijk dat er een medisch tuchtcollege

> bestaat, maar je kunt je afvragen of deze ook werkt. Een arts

> die een grote fout maakt, wordt ook niet meteen uit z'n ambt

> gezet. Natuurlijk; het is beter dan niets, maar niet iets waar

> we trots op kunnen zijn of een “veiligheid” aan kunnen ontlenen.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Net als een democratie of een rechtbank niet altijd goed functioneert, functioneert ook een medisch tuchtcollege niet altijd als bedoeld. Maar er is geen beter alternatief.

Ik ben van mening dat je wel degelijk terecht kan bij een medisch tuchtcollege met een klacht. En ik ben ook van mening dat een arts die een fout maakt wel degelijk bestraft wordt door dit college. Dat hoeft mijns inziens niet direct de hoogste straf te zijn. Net als bij een echte rechtbank krijgt de beklaagde de kans zijn smet te schonen. Echter bij herhaling zal de straf steeds hoger worden.

Wanneer zo'n kwakzalver (want zo iemand is in mijn ogen ook een prutser) zijn/haar artsentitel moet inleveren, stel je zijn patiënten veilig. Zijn/haar praktijk met patiënten wordt overgenomen en zijn gered uit de klauwen van een prutser.

En je voorkomt dat hij een nieuwe praktijk op zet, want het onterecht voeren van een artsentitel is strafbaar.

Hij kan zijn patiënten in ieder geval nooit om de tuin leiden dat hij arts is.

Bij het alternatieve heb je helemaal niets.

Geen enkele prutser geeft toe prutser te zijn. Intussen is wel duidelijk dat diegene geen arts is. Mogelijk heeft hij altijd al arts willen zijn, maar miste hij de kwaliteit. Mogelijk vindt hij zichzelf belangrijk, maar om welke reden dan ook, onze niet-arts gaat de titel “healer” voeren.

MAAR hij mist de kwaliteit die een arts verplicht is te bieden aan een patiënt.

Hij is niet gebonden aan privacy-wetgeving (je gegevens zijn in het ergste geval dus chantabel).

Hij is niet gebonden aan afspraken die zijn gemaakt over het geven van zorg.

Hij kan zijn praktijk en behandeling naar eigen dunken invullen.

Mocht er dan iets misgaan, kan je met je klacht NERGENS terecht.

Niemand kan de prutser een halt toeroepen en die kan dus vrolijk verder gaan met het maken van volgende slachtoffers en de volgende en de volgende……..

De vraag is dus bij wie je het meest veilig bent.

In mijn ogen blijft dat een arts die jaren gestudeerd heeft en verantwoordelijkheid draagt voor zijn behandeling. Bij wie je gegevens veilig zijn (hij MAG zonder jouw toestemming niets bekend maken). Bij wie kwaliteit voor jouw zorg controleerbaar is en waar je ook terecht kan voor een second opinion. Iemand die gebonden is aan regels en niet vrij kan knutselen aan je gezondheid. Iemand met verstand van zaken.

En voor jou?

> Ik geloof ook dat IEDEREEN het erover eens is dat kwakzalvers

> een plaag zijn, maar als de discussie hierover gaat dan is die

> vaak zo ongenuanceerd.

Voel je vrij genuanceerd te discussieren. Volgens mij zitten hier een aantal mensen die wat dat betreft al hun best doen, maar als je het gevoel hebt iets aan de discussie toe te kunnen voegen, ga je gang.

> Die vereniging tegen kwakzalvers zijn

> toch ook een soort omhoog gevallen conservatieve dokters die

> hun titel gebruiken om de deur gesloten te houden voor nieuwe

> ontwikkelingen (concurrenten?). Waar het mijns inziens om gaat

> is dat de voorstanders inderdaad proberen de werking te

> bewijzen, maar ik vind eigenlijk ook dat de tegenstanders zich

> wat beter moeten verdiepen in de desbetreffende therapie en een

> eerlijk tegenonderzoek moeten houden. Eerlijk bedoel ik mee dat

> veel alternatieve therapien op het individu zijn gericht en

> alleen op die manier werken, dus dit gegeven moet je dan ook

> meenemen in de onderzoeken. Dan pas zullen we een gedegen

> uitspraak kunnen doen over de werking ervan.

Het werkt andersom. Degene die een stelling doet, zal ook met het bewijs daarvoor moeten komen.

Los daarvan zijn de claims die gedaan worden vaak van zo'n onzin gehalte dat het tijdverspilling is daar nog onderzoek naar te doen. Een mooi voorbeeld hiervan is de claim van CZ, waarbij verondersteld wordt dat zilver (een edelmetaal) onder zwakstroom reageert met gedistilleerd water.

Denk je werkelijk dat een wetenschapper hier zijn tijd aan moet verspillen? Ik niet, het is al bekend dat dit niet kan. Aangezien dit nou juist de kern van het verhaal is, is de uitkomst dus al bekend. Het kan niet.

Toch kan ik je een beetje geruststellen. Er wordt onderzoek gedaan, en tot nu toe tot grote teleurstelling van mensen als Joan (die hieronder ook weer haar steun betuigd in een nieuw jasje).

Deze mensen WILLEN eenvoudigweg niet geloven dat er geen resultaat is en willen keer op keer dat het onderzocht wordt met de hoop dat het DEZE keer dan wel echt is.

Tot op heden is de uitslag van al die brouwsels, therapieën en behandelingen negatief. Maar dat betekent niet dat er niet geluisterd wordt.

Uiteindelijk zijn ook artsen NOOIT klaar met (kanker/aids e.d.) onderzoek.

• joan

Goede avond Barf

Ik begin sympathie voor je te krijgen,jij bent en blijft netjes ondanks alles,daar kunnen een aantal mensen een voorbeeld aannemen.Inderdaad zat ik de boel een beetje te voeren

Even uitgetest tot hoever mensen willen gaan,een goede discussie moet kunnen maar het blijkt toch voor een aantal mensen moeilijk te zijn om niet op een aggresieve manier te reageren.

Wat mijzelf betreft waren dat geen onwaarheden.

• Frank

Valstar is een omstreden figuur. Hij is basisarts en heeft biologie gestudeerd. Hij heeft een praktijk in Den Haag, waar hij onder meer de niet toxische tumor therapie uitvoert. Zijn prooien zijn onder meer uitbehandelde terminale kankerpatienten. Een vriendin van mij heeft hem opgebeld: hij had het zo druk dat er een wachtlijst was van een half jaar. “Kom dan nog maar eens terug, als je nog leeft” was zijn devies.

Valstar is vooral bekend van zijn ingezonden stukken in het nvtg.

De preparaten die hij voorschrijft komen voor een deel als eigen bereiding uit een apotheek in Mierlo-Hout. De desbetreffende verantwoordelijke apotheker heet Durlacher, als ik me niet vergis. Een pot capsules met 5 mg kinine en andere plantenmeuk erin kost zo 500 piek voor 2 weken.

Het duo weet dus op deze wijze terminale patienten in de laatste maanden van hun leven vaak enkele duizenden guldens uit de zak te kloppen.

Maar ja, wat is geld nog waard als je dood gaat?

Als je meer info wil, vraag het. Overigens werk ik aan een lijst met links die kwakken in NL inventariseert en er gevaarcodes aan toekent. T.z.t. zal die wel op het net verschijnen. Er zijn meer mensen mee bezig.

Groetjes,

Frank

• Barf

Walgelijk he dit soort lieden? Mijn nekharen staan altijd overeind bij dit soort verhalen. Vraag me ook altijd af of dit soort geen gene of geweten hebben.

Voor wat betreft je lijst met links: die zie ik graag tegemoet. Hoe meer bekendheid je aan dit soort lieden geeft, hoe meer mensen je kan waarschuwen niet in zee te gaan met dit soort knoeiers, charlatans en (nog eenmaal dat alles omvattende woord) kwakzalvers.