Inenting DTP en BMR: wel of niet doen?

  • Rosa

    Ik heb voor mijn dochter van 9 jaar een oproep gekregen voor de DTP en BMR prik (wordt hier in Nederland standaard gegeven voor zuigelingen-verschillende keren- en 4- en 9-jarigen. De eerste vaccinaties heeft zij gekregen, de laatste jaren echter ben ik anders(bewuster) gaan nadenken, ik vind dat je niet zomaar klakkeloos iets moet volgen omdat “het nu eenmaal zo hoort”, en iedereen het doet. ik heb al verschillende voors en tegens gehoord, graag verneem ik ook jullie mening.Moet ik haar die laatste prikken nu ook laten geven, of bieden die eerste voldoende bescherming? Graag hoor ik het vanuit de alternatieve hoek, en niet vanuit het reguliere circuit. ( daar zijn ze het eensluidend over eens dat het onverantwoord is om het niet te doen, maar ik vraag me af, is dat nu wel zo? ) Ik sta ook open voor andere zienswijzen. Dus ben erg benieuwd naar jullie reacties!!!

  • TJa

    Je wilt dus alleen antwoord uit de alternatieve hoek? Dan is ook wel duidelijk wat je wil horen. .

    Je zegt dat het reguliere eensluitend is, maar dat is niet genoeg voor je.

    Je hoeft van mij de mening van gestudeerde medici niet serieus te nemen, van mij mag je geloven wat de eerste de beste tarotlegger je wil wijsmaken.

    Het gaat echter in dit geval niet om jouw gezondheid, maar om die van je kind. Om die reden reageer ik toch op jouw stukje, al is mijn mening mogelijk ongewenst.

    Misschien dat een hardere realiteit je wakker schudt?

    We zitten in een bio-oorlog, waar nu (alleen?) nog maar antrax wordt verspreid. Wil je dat je kind slachtoffer wordt van een verspreide ziekte terwijl immuniteit voor je kind voor het grijpen ligt?

    Neem toch geen risico. De risico's van het enten wegen niet op tegen de risico's die het kind loopt als het niet ingeënt is. Je hoeft mij niet te geloven, vraag het na bij de GGD van je woonplaats. Zij hebben onderbouwing van deze feiten die niet opwegen bij de meningen van mensen op een prikbord.

    Diffterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio zijn geen prettige ziektes. De bescherming hiertegen ligt letterlijk op de hoek. Vraag jezelf af of je je kind recht doet het risico van zo'n ziekte te lopen.

    Ik wens je veel wijsheid in je beslissing.

  • yvon

    Ja,

    maar hoe zit dat dan met Bof Mazelen en Rode Hond.?

    Ik dacht dat de Bof alleen gevaarlijk is bij volwassen mannen en niet wanneer je het als kind krijgt.

    De Mazelen heb ik als kind ook gewoon gehad dat was toen een normale kinderziekte die welliswaar soms blindheid kon veroorzaken maar dat was toch uitzonderlijk, dan speelde er vaak meerdere dingen tegelijk weinig weerstand of meerdere ziekten tegelijk of i.d. Maar juist wanneer deze dingen aan de hand zijn bij een inenting is het ook riskant dus als moeder begin je behoorlijk te twijfelen

    De Rode Hond was alleen gevaarlijk wanneer een vrouw in verwachting het kreeg.

    Dus toen mijn dochter ook ingeënt moest worden op 9 jarige leeftijd voor de BMR had zij al een inenting voor de Mazelen met de 4 jaar en toen ze ik dacht 9 maanden was, gehad. Ik vond die 3e keer voor de Mazelen eigenlijk teveel van het goede en voor de Bof(als ziekte) was ik niet zo bang voor der en voor de roden hond ook niet.

    Dus ik belde het consulatiebureau hierover en de GGenGD en die vertelde mij dat dat helemaal niets uitmaakte en dat ze gewoon ingeënt kon worden. Dat heb ik toen ook laten doen.

    Ik had er toen en nu nog steeds geen goed gevoel bij Inmiddels heb ik vanuit de natuurgeneeskunde ook gehoord dat het niet altijd goed is om inte enten.

    Het lichaam is jaren bezig om te herstellen en heeft de kracht als kindzijnde niet opgebouwd. Een van de dingen zijn de steeds meer voorkomende allergieën en luchtweg irritaties Persoonlijk heb ik bij de DTP geen bezwaren maar bij de BMR wel en al helemaal omdat de meisjes en jongens allemaal dezelfde combinatie inenting krijgen.

    En omdat dit volgens mij welliswaar vervelende kinderziektes zijn. Maar die over het algemeen goed te doorstaan zijn Het lichaam sterkt wanneer het een ziekte overwonnen heeft.

    Voor Rosa is dit niet echt een antwoord maar het blijft een keuze die je zelf moet maken Ik zou het bij de natuurgeneeskunde toch nog eens goed navragen als ik jou was.

    Ik hoop dat er nog veel mensen zullen reageren op de vraag wel of niet…………………………En dat jij de voor jou juiste beslissing neemt.

    groetjes Yvon

  • sjors

    “…En dat jij de voor jou juiste beslissing neemt.”

    Ik hoop toch wel dat je de juiste beslissing voor je kind bedoelt i.p.v. voor jou!

    Zo lopen er al genoeg rond in nederland die zich troosten met het idee dat ze vanuit hun overtuiging de juiste beslissing namen terwijl de kinderen een kans op een normaal leven voorgoed is ontnomen!

    sjors

  • Math

    Blij dat je noet bang bent voor de bof Yvon. Heb je je wel eens gerealiseerd wat je van de bof allemaal kunt krijgen? Simpele kinderziekte toch? Kan geen kwaad. Paar daagjes binnenblijven, lekker warm houden, volslagen ongevaarlijk.

    Inenten? Welnee, waarom zou je voor zo iets onschuldigs?

    Slaap maar lekker door meid en maak je zelf maar wat wijs.

    Helaas is het niet zo dat de bof zo ongevaarlijk is als jij het wil doen voorkomen. Je kunt er doof van worden. Je kunt er als jongen zijnde, impotent worden, blind worden is ook een leuke optie. Er zijn nog wat andere mogelijke bijwerkingen en complicaties mogelijk maar voor de verdere rest kan bof geen kwaad.

    Ik zie sommigen al weer denken wat lult die vent nu uit zijn nek? Ik praat uit ervaring. Ik kreeg met 11 jaar de bof. Van vandaag op morgen hoorde ik aan 1 kant niets meer. Evenwichtsorgaan naar de knoppen wat mij een half jaar revalideren kostte, gezichtsvermogen aangetast.

    Nog altijd ben ik blijvend doof aan 1 zijde terwijl het gehoor aan de linkerzijde ook deels is aangetast.

    Nog altijd heb ik last van evenwichtsorgaanstoornissen omdat de hele handel niet werkt. Mijn gezichtsvermogen is met een bril met sterke glazen enigszins op peil gebleven.

    Het hele akkefietje heeft een duidelijke impact op mijn verdere leven gehad. Inenten?

    Ben je gek,m meid, moet je niet doen. Lekker natuurlijk doen. En de risico's? Zijn te verwaarlozen. En als je kind het toch moet krijgen, en er treden zoals bij mij zware complicaties op, nou dan moet je maar denken dat je kind dan pech heeft gehad.

    Slaap zacht.

    Math

  • yvon

    Math,

    Ik had het over het algemeen…. uitzonderingen zijn er altijd Er zijn ook uitzonderingen waarbij het bij een inenting helemaal mis ging.

    Dus mijn idee om ALLES uit te zoeken OOK het niet inenten. ALLES uitzoeken is alles behalve verder slapen,. Daarbij was het ook een vraagstelling als je het goed gelezen hebt.

    Maar wanneer iemand blokt bij het lezen van mijn eerste zin en verder schijnbaar niet geïnterreseerd is daar schiet Rosa nu ook niets mee op.

    En dan ja, wanneer je voor je kind de juiste beslissing hebt genomen heb je dat ook voor jezelf gedaan Dat bedoel ik met de voor jou juiste beslissing.

    Kun je in het vervolg wat minder kattig reageren.Dan kan er misschien een oplossing gevonden worden.

    groeten Yvon

  • yvon

    Het voorgaande stukje was ook gedeeltelijk voor sjors bedoelt.

    En nog iets ik was niet zo bang voor der omdat ze een meisje is Dat vind ik ook het probleem van die combinatie inenting.

    Enfin ik hoop dat er nog meer mensen reageren maar dan proberen oprecht iets goeds aan te dragen of het nu voor of tegen is.

    yvon

  • Joke.

    Inenten is duur.

    Als het allemaal zulke onschuldige ziektes waren, gingen ze er echt geen geld in steken en het ook naar de derde wereldlanden brengen.

    En uitzonderingen…….over welke percentage denk je dan?

    1 op de 1000? Je kind zal maar net die 1e zijn.

    Zou je je dan niet voor je hoofd slaan, dat je zonodig op je princippes moet staan?

    Risico's lopen we allemaal in het leven, waarom onnodige lopen?

    Joke.

  • Mission control

    Zoals te verwachten was, een paar voor en een paar tegens.

    Ik heb zelf 3 kinderen, en heb ze alle drie in laten enten tegen ziektes die we met die simpele handeling onder controle hebben.

    Trouwens, ook mijn 2 katten en hond zijn ingeënt tegen ziektes die schadelijk voor hun zijn. Mochten ze desondanks toch ziek worden, weet ik in ieder geval dat het niet aan mij gelegen heeft.

    Maar laat even weten wat je nu zelf besloten hebt naar aanleiding van je oproep.

  • yvon

    wie heeft het over principes?