Inenting DTP en BMR: wel of niet doen?

  • Pil

    Als een ouder hardop haar/zijn twijfels uitspreekt over enten vind ik dat best begrijpelijk.

    In de reacties mis ik op een enkele uitzondering na de filosofische kant van het verhaal.

    Je ziet in de huidige samenleving een verschuiving van het algemene naar het individuele belang. Als een individu vindt dat het algemene belang strijdig is met het eigen belang, dan kiest men tegenwoordig makkelijker voor het eigen belang.

    Wat enten betreft praat je over risico’s. Enten heeft risico’s (klein, maar ze zijn er), niet enten heeft risico’s.

    Stel je voor dat je niet ent, en er breekt een epidemie uit. Stel dat de onderzoekingen er toe leiden dat jouw kind een schakel was in de besmettingen en er na die schakel nog 50 kinderen overleden zijn. Deels kinderen van ouders die ook niet enten wilden, en deels kinderen van ouders die uit landen komen waar niet geent werd.

    Wat zeg je dan? Eigen schuld dikke bult? Of zeg je dan, ik heb het druk genoeg met mijn eigen verdriet?

    Ik zou me best kunnen voorstellen dat een overheid een contract aangaat met mensen die niet enten willen. Niet enten? Prima, maar dat betekent dat je geen toegang krijgt tot bepaalde voorzieningen etc.

    Mijn advies? Wel enten, jouw beslissing heeft mogelijke gevolgen voor anderen, voor andere kinderen en andere ouders, neem dat in elk geval in je overwegingen mee.

  • Jolanda M

    Hallo

    Ik vind de reakties van de meesten behoorlijk kortzichtig. Om op de laatste reaktie terug te komen: iemand uitsluiten die niet ingeent is?? Was toch de keuze van de ouders??!!

    Verder: leven en laten leven, respecteer elkaars meningen en opvattingen. Meteen zeggen: uitsluiten van voorzieningen, wat schiet je daar nou mee op? Je doet een ander daar mee te kort.

    Ieder maakt voor zich zelf uit of hij/zij z'n kinderen wil laten inenten, wel over wogen wordt een besluit genomen. Dat vindt ik getuigen van moed, tegen de gevestigde orde, die klakkeloos achter de overheid aanloopt, durven in gaan. Mijn petje af.

    Enne inenten is duur? Dacht het niet, een ouder die thuis moet blijven omdat z'n kind ziek is, die is pas duur. Dus..weer afwegingen maken.

    Gr. Jolanda

  • Pil

    Dit uitsluiten zou niet gebeuren als een soort straf, maar meer omdat een overheid zou kunnen zeggen, je maakt een bepaalde keuze, je ent je kind niet in, dat respecteren wij, maar de gevolgen moet je ook zelf dragen, ofwel daar spenderen wij geen algemene middelen aan.

    Op het moment dat middelen schaars worden moeten er keuze gemaakt worden. Stel je voor dat je maar beperkte middelen hebt om mensen met astma te helpen, en je weet dat een percentage van de astmaleiders rookt, en je weet ook dat dat een negatieve invloed op hun astma heeft, moet je dan een aantal niet rokers hulp onthouden omdat de middelen naar de wel rokers gaan, wat een soort water naar de zee dragen is? Of zeg je op dat moment niet rokers eerst?

    Ik vind het kortzichtig als mensen zeggen, ik ent mijn kind niet in, en als dat gevolgen heeft dan moet de overheid daar maar voor opdraaien. Ik als individu breng daar tegenin dat ik er geen behoefte aan heb dat mijn belastinggeld gaat naar mensen die niet geent hebben en vervolgens in een epidemie terecht komen, Keuzes hebben gevolgen.

  • J.H.

    Ben het eens met Phil. Als je keuzes maakt, moet je ook bereid zijn de gevolgen van eventuele negatieve consequenties te dragen.

  • Joke.

    Hoi.

    Op zich ben ik het ook eens met Pil.

    Maar………… als je astma hebt en je rookt……….is dat èèn en de zelfde persoon.

    Dan moet hij ook maar voor de gevolgen opdraaien.

    Maar besluit een ouder om een kind iets te onthouden.

    Dan gaat dit over het hoofd van een derde.

    Kan dat kind het helpen, dat die moeder zo nodig NEE wou zeggen?

    Daarom moet dat kind dan maar de klos worden?

    Beetje krom.

    Misschien een ander soort verzekering?

    Duurder?

  • Pil

    Ben blij met deze gelijkluidende meningen. Als ik een beslissing nam over het hoofd van mijn kind, dan zorgde ik in ieder geval dat alles in orde was, ofwel ik nam contact op met mijn verzekering.

    Mijn kinderen zijn geënt en hebben daar niets aan over gehouden Dit enten is trouwens niet onnadenkend gebeurd, ik heb voor en tegen afgewogen, gekozen en de kinderen goed in de gaten gehouden de eerste 24 uur na het enten.

    Sommigen gedragen zich hier wel eens alsof ze de enigen zijn die bewust omgaan met allerlei zaken. Je kunt ook kiezen voor de reguliere geneeskunde en op een integere manier met vragen des levens omgaan.

  • yvon

    Ik zag dit artikel en ik dacht ik plak het hier maar ergens tussen.

    Ieder moet er maar mee doen wat ie wil groetjes Yvon.

    RIVM: Kindervaccinaties kunnen hersenvliesontsteking veroorzaken

    Kindervaccinaties als DKTP en BMR kunnen hersenvliesontsteking en hersenontsteking veroorzaken. Dat zegt Ruud Burgmeijer, hoofd van het Laboratorium Veldonderzoek Vaccins van het Rijks Instituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in het AVRO-radioprogramma 1 op de Middag vandaag.

    Vanuit het huidige vaccinatieprogramma wordt er momenteel gevaccineerd tegen difterie, kinkhoest, tetanus en polio (DKTP-vaccin en DTP-vaccin), tegen Haemophilus influenzae type B (Hib-vaccin) en tegen bof, mazelen en rodehond (BMR-vaccin). Het RIVM produceert alle vaccins voor het Rijks Vaccinatie Programma en inventariseert daarnaast alle klachten, die binnenkomen bij huisartsen en consultatiebureaus.

    Volgens Burgmeijer komt hersenvliesontsteking bij ongeveer 1 op de 100 duizend prikken voor. Jaarlijks worden 2,2 miljoen vaccinaties toegediend. "De risico*s van de kindervaccinaties zijn bij zulke grote aantallen klein te noemen; die nemen we dus op de koop toe*, aldus Burgmeijer.

    Van de 2,2 miljoen vaccinaties die jaarlijks

  • Jolanda M

    Niet alleen deze gevolgen, het wordt steeds duidelijker dat inentingen en autisme samen gaan.

  • Jolanda M

    Je belastinggeld vliegt nu Afghanen om de oren.

    Iedereen heeft recht op zorg en iedereen heeft het recht om zich van zorg te onthouden.

    Jolanda

  • Pil

    Middelen zijn niet onbeperkt, en er komt een moment dat we keuzes moeten maken.