Beste George,
Je zei:
"u hanteert graag dit argument en schijnt niet te beseffen dat Reiki niet pretenteert 'n wetenschap te zijn en derhalve ook nooit –omwille daarvan–zal
kunnen vermeld worden in 'n b.v “The Lancet” ,want Reiki stoelt niet op diezelfde voorwaarden als de geijkte wetenschappen waarover u spreekt.
Reiki is één van de vele alternatieve “behandelingwijzen”dewelke 'n ander pad qua bewijs van geneeskracht behoeven "
De bekende uitvlucht van de alternativo's en paranormalo's, zo ontkom je dus aan de noodzaak tot wetenschappelijke bewijsvoering… maar zo simpel is het niet, George. Wetenschap is geen bepaalde theorie die al dan niet toepasbaar is voor een methode. Wetenschap is de benaderingswijze om hypothesen te toetsen. De wetenschap is per definitie de enige juiste benadering, daarover is nou eenmaal geen discussie mogelijk.
Waarom zou de wetenschappelijke methode niet van toepassing zijn bij Reiki?
De werkzaamheid van Reiki is zeer eenvoudig te onderzoeken:
Behandel een groep patienten met Reiki en een andere groep met een placebo-therapie en bekijk de verschillen in resultaat. Ik schets het nu heel simpel, maar dit is het principe van wetenschappelijk onderzoek. Waarom is dat niet van toepassing op Reiki?
Ik begrijp het wel, jullie weten dat een dergelijk onderzoek een teleurstellend resultaat zal hebben en dat kunnen jullie niet gebruiken natuurlijk….
Je bent natuurlijk liever Reiki dan Armi (hahaha, grapje tussendoor), dus dat zou inkomstenderving zijn…
In dat opzicht ben ik van mening dat Reiki oplichterij is, doordat de beofenaars zich stelselmatig onttrekken aan goed gefundeerd wetenschappelijk onderzoek. In de reguliere geneeskunde is het absoluut ondenkbaar dat een therapie toegepast wordt zonder dat er degelijk onderzoek is gedaan.
Dan de inmiddels beruchte uitspraak van Luc: Elke ziekte is te genezen. Waarom blijf je stug volhouden dat Luc dat nooit bedoeld kan hebben? Wel eens gehoord van Jomanda? Die beweert hetzelfde hoor, dus zo evident is het niet dat het een ‘vertyping’ betreft. Ik denk dat Luc HEEL BEWUST deze uitspraak heeft gedaan, dus je hoeft hem niet zo de hand boven het hoofd te houden.
"Geef Reiki 'n kans en ga in op het aanbod van Ivar Mol !
Gij hebt schrik om uw gezicht te verliezen ,pure angst om gekonfronteerd te
worden met ‘n andere wereld dan die der wetenschap , angst voor ’n wereld
buiten jouw "referentiekader(tje)
O, je denkt me te kennen, je denkt dat je kunt verplaatsen in mijn belevingswereld? Ach, ik ga hier verder niet op in. Ik heb niets te zoeken bij een Reiki behandeling. Je hoeft niet alles zelf te ervaren om er een mening over te kunnen hebben….
,maar zelfs de grote “Shakespeare”
zei ooit:" There are more things in heaven and earth,Horatio,
than are dreamt of in your philosophy… of :
Daar is méér in de hemel en op aarde ,vriend Horatio,dan waarvan…
uw wijsheid dromen kan…! en “heaven” zonder hoodletter duidt hier
op het “nauwelijks waarneembare” en het tastbare op :“ onze aarde ”!!
"
De ‘grote Shakespeare’ stond niet bekend om zijn enorme intelligentie en wetenschappelijke inzicht. Het was een groot schrijver. Schoenmaker hou je bij je leest, is een goed Hollands spreekwoord wat hierop van toepassing is.
Groet,
Yohan