Beste mensen,
De titel zegt al genoeg Niet wat men zegt(in discussies) maar…HOE iets gezegd wordt in discussies
staat centraal en heeft niks te maken met “censuur” “partijdigheid ”
enz. ,enz …Wel met , respect , intellectuele eerlijkheid , etiquette , ethos
of de grond waarop de motivatie stoelt om iets bij te treden of af te breken…
Dus als de webmaster –na maanden van tolerantie!!–schrijft :
Auteur: Beheerder ()
Datum: 25-08-02 17:26
==================
De discussies gingen in vele opzichten te ver (ik heb tientallen mailtjes gehad van mensen die om die reden afhaakten).
De opzet van dit prikbord was om gelijkgestemden met elkaar in contact te brengen.
Niet om het bestaan van alternatieve geneeswijzen ter discussie te stellen.
=========================================================
Auteur: Beheerder ()
Datum: 25-08-02 15:31
==================
Dit prikbord is van oorsprong bedoeld om te discussieren over alternatieve geneeswijzen. Niet om te bewijzen dat alternatieve geneeswijzen wel of niet werken. Dat is m.i. een discussie die niet op dit prikbord thuishoort en gezien de starre meningen bij de voor- en tegenstanders, tot een oeverloze discussie leidt..
==========================================================
En Yohan , u vergist zich want Luc heeft mij –zwaar aangeslagen–gemaild
en is niet betrokken bij wat u daarover beweerd …!
Er was ooit 'n man die zei :Doe nooit aan een ander , wat gij niet zou
willen dat men aan jou doet …
=========================================================
Hierna 'n artikel van de beroemde dokter Kris Merckx
vriend en stadsgenoot van mij ..
=========================================
kris merckx
28-06-2002
Voor een meer genuanceerde mening
Het is een feit dat onze geneeskunde compleet verziekt wordt door de druk van de farmamultinationals om voor alle medische problemen (die vaak een psycho-sociale componente hebben) als ?oplossing? een geneesmiddel te pushen (dat liefst zo duur mogelijk is). Dat komt ook veel artsen in onze prestatiegeneeskunde ?voordeliger? uit dan tijdrovende en weinig lucratieve gedragstherapieën of… politieke acties. Dit belet niet dat sommige geneesmiddelen een reële aanwinst zijn als zij op een verantwoorde manier worden toegediend. Bovenstaand artikel, dat een scherpe en terechte aanklacht vormt tegen de commerciële exploitatie van het probleem van hyperactiviteit bij kinderen, zou aan geloofwaardigheid winnen indien het dat erkende. Daarom vroeg ik de mening aan PVDA-dokter Marc Martens uit Genk. Hij heeft veel ervaring met ADHD (het ?Attention Deficit and Hyperactivity Disorder? of ?Aandachtstoornis met hyperactiviteit?) en het gebruik van Rilatine daarvoor. Marc levert met volgende commentaar zijn bijdrage aan het debat:
?Ik merk ook wel dat er bij een aantal artsen een neiging is om te simplificeren (hyperactiviteit = Rilatine) en een aantal kinderen krijgen misschien wel Rilatine die het zeer waarschijnlijk niet nodig hebben. Maar dat doet voor mij geen afbreuk aan de waarde van het medicament op zich. En persoonlijk denk ik dat op dit ogenblik het aantal kinderen waar de ADHD niet correct wordt gediagnosticeerd en correct behandeld, nog veel groter is. Ik ken geen enkel ander even goed alternatief voor Rilatine, met even weinig bijwerkingen (want objectief gezien: in de praktijk vallen de bijwerkingen meestal heel goed mee). Wat moet je gaan doen bij kinderen die er wel zeer goed mee zijn ? Wat gaan we doen als het niet meer te krijgen zou zijn ? Ik hoor daarop geen antwoord.
Ik schrijf nooit als huisarts zelf Rilatine voor zonder eerst voorafgaand advies van een dienst waar het kind multifunctioneel is getest en er duidelijk is gebleken dat het niet om een hyperkinetisch gedrag als reactie op een sociale situatie (“probleemgezin”) of om een duidelijk opvoedingsprobleem gaat. Kinderen die geen grenzen en structuur aangeboden krijgen, kunnen zich ook hyperactief gaan gedragen. Verder moet er ook altijd minstens vooraf een EEG gebeuren om epilepsie uit te sluiten, want sommige vormen van epilepsie veroorzaken ook een hyperkinetische gedrag en verder is Rilatine E-drempelverlagend. Je kan voor verassingen komen te staan (epilepsie-aanvallen) bij een kind dat niet vooraf is getest.
We hebben hier in Limburg een kinderpsychiater die zelf zeer hyperkinetisch was als kind en die de materie zeer goed kent en opvolgt en die was op een bijscholing aan onze huisartsenkring formeel: Rilatine werkt niet verslavend bij kinderen. Volgens haar zijn er geen studies die bewijzen dat kinderen eraan verslaafd zouden geraken. Het is gewoon absurd van het als een drug voor te stellen.
De auteur heeft de clou gemist in d
——————————————————————————–
Zelzaatse burgemeester (SP.A) laat zich inpakken door farmagroep
Gina De Smedt
14-06-2002
Ik zou graag ook de inhoud van de volksvergadering kennen, via dit kanaal. Het is zeer bruikbaar om mee te werken. Wat ik daarin ook zou willen behandeld zien is onze oplossingen die we naar voor schuiven nationaal als GVHV om dergelijke toestanden bij de wortel uit te roeien. En dat is toch nog altijd ons goede remedie: de nationalisatie van de farmaceutische industrie en een Nationale Gezondheidsdienst die uitmaakt welke preventieve campagnes we organiseren ten dienste van de gehele bevolking. Daar zullen jullie ongetwijfeld aan gedacht hebben, ik had het eigenlijk ook ergens willen zien vermeld staan in het artikel, of ernaar verwezen. Misschien moeten we best die materie nog eens uitvoerig op papier zetten met voldoende argumenten zodanig dat het een basistekst is die kan gebruikt worden telkens we voor het probleem komen te staan. Veel succes met de volksraadpleging en met jullie strijd en strijdvaardigheid.
==========================================================
http://www.newtreatments.org/dutchindex
http://www.czmedicinfo.nl/
==================================
Veel leesgenot en tracht wat vriendelijkker te zijn
tegen anderen a.u.b pardon… ik bedoelde s.v.p O+ ;D:D
groetjes van George Wullems :+