Patricia schreef:
>
> Gelijk heb je…..
> En die sceptici die hangen op alle borden rond die te maken
> hebben met het alternatieve.
Vervelend, dat er mensen zijn, die jouw geloof in twijfel trekken, zeg!
Hans
Nee, vind ik helemaal niet vervelend….maar soms gaat het wel eens irriteren.
Maar even voorop gesteld, ik ben zelf zo kritisch als wat….neem niet zomaar alles aan. Maar ik vind mijn eigen ervaringen nu eenmaal heel veel waard. Als bij mij iets wel werkt en een of ander onderzoek beweert het tegenovergestelde…..ja, dan wordt het voor mij lastig. Zeker als mijn ervaringen keer op keer WEL positief zijn…..En eerlijk gezegd vertrouw ik toch wel op mijn eigen gevoel en ervaringen.
En verder, er zijn ook zat onderzoeken te vinden die zeggen dat accupunctuur wel werkt. Maar ja, als ik daar mee aan kom dan zijn die nooit geldig volgens de sceptici……
Patricia schreef:
>
> Nee, vind ik helemaal niet vervelend….maar soms gaat het
> wel eens irriteren.
Ik heb me eens afgevraagd, wat ik zou denken bij het omgekeerde: iemand post de resultaten van een onderzoek over een middel/behandeling in de reguliere geneeskunde en er komen reakties met ervaringen, die het tegendeel beweren.
Ik zou ze waarschijnlijk gewoon negeren. Niet relevant.
> Maar even voorop gesteld, ik ben zelf zo kritisch als
> wat….neem niet zomaar alles aan. Maar ik vind mijn eigen
> ervaringen nu eenmaal heel veel waard. Als bij mij iets wel
> werkt en een of ander onderzoek beweert het
> tegenovergestelde…..ja, dan wordt het voor mij lastig.
> Zeker als mijn ervaringen keer op keer WEL positief
> zijn…..En eerlijk gezegd vertrouw ik toch wel op mijn eigen
> gevoel en ervaringen.
tjsa,
> En verder, er zijn ook zat onderzoeken te vinden die zeggen
> dat accupunctuur wel werkt. Maar ja, als ik daar mee aan kom
> dan zijn die nooit geldig volgens de sceptici……
Het blijkt meestal, dat het de slecht uitgevoerde onderzoeken zijn, die positieve(re) resultaten melden. Dat betreft dan meestal een slechte opzet, bijv. niet duidelijk geformuleerde vraagstelling, zodat de indruk ontstaat, dat er achteraf een passende selectie gemaakt is van gewenste resultaten. Soms eenvoudig een te kleine groep om significante uitspraken te doen, soms slechte verslaglegging, van wat nou eigenlijk gemeten is, etc, etc.
Hans
mollepoot schreef:
>
> M@rjo,bedankt voor je antwoord.
>
> En de anderen, wat is belangrijker : dat je beter wordt OF
> wie/wat jou beter maakt ?! Ik wil gewoon van de pijn af. Wie
> dat doet en hoe die dat doet, is niet zo belangrijk.
Als je het zelf doet is dat wel het goedkoopste en als het vergeleken met acupunctuur niets uitmaakt, misschien wel het beste. Maar misschien zijn er nog andere oplossingen…
> Ik kijk naar negatief en positief, en neem mijn eigen beslissingen.
Groot gelijk!
Ik wilde je alleen maar helpen een verantwoorde keus te maken.
Hans
En DAT moeten we dan wel geloven?
Weet jij wel HOE diep je moet prikken om de longen te doorboren? En weet je wel hoe ONdiep naalden gezet worden? En weet jij wel dat acupunctuurnaalden maar 0,1 millimeter dik zijn en dat je dan wel eeeeeeeeeeeeeerg veel naalden moet plaatsen op hetzelfde punt om zoveel problemen te veroorzaken dat een klaplong ontstaat?
Let op: Ik zeg niet dat er GEEN fouten gemaakt worden door therapeuten. Net als bij de reguliere medici worden fouten gemaakt.
Maar in dit geval moet ik zeggen: Eenn beetje een stompzinnige reactie hoor. Een injectienaald is ongeveer 2 millimeter dik en daarmee zul je zelfs in de meeste gevallen GEEN klaplong veroorzaken. Zou je dat dan wel kunnen met een naaldje van o,1 millimeter ????
Nog vooropgesteld dat je met de doorgaans gebruikte wegwerpnaalden zo diep zou kunnen prikken. Dat haal je wel met een injectienaald (behalve een insulinenaald maar met een acupunctuurnaaldje???????
Jammer dat dit soort berichten de wereld in worden gestuurd door de tegenstanders die geen greintje verstand hebben van hetgeen waarover ze praten.
Dat doet op zich de niet-reguliere geneeskunde geen goed en wakkert zonder enige noodzaak de strijd aan.
Gelukkig geloof ik er in dat de natuur alles recht zal zetten en dat deze zaken ter zijner tijd helder worden en de waarheid aan het licht komt. Dan zullen het de regulieren zijn die tot hun schade en schande moeten bekennen dat ze verhalen hebben rondgestrooid die ze niet waar kunnen maken, alleen omdat ze hun eigen belangen of eigen beperkte mening naholden.
Nico schreef:
>
> En DAT moeten we dan wel geloven?
Ga eerst het hele artikel eens lezen of beter: lees het originele artikel in het
“Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde”, voordat je dit als onzin beoordeelt!
> Weet jij wel HOE diep je moet prikken om de longen te
> doorboren? En weet je wel hoe ONdiep naalden gezet worden?
Blijkbaar diep genoeg soms.
> En weet jij wel dat acupunctuurnaalden maar 0,1 millimeter dik
> zijn en dat je dan wel eeeeeeeeeeeeeerg veel naalden moet
> plaatsen op hetzelfde punt om zoveel problemen te veroorzaken
> dat een klaplong ontstaat?
Een heel klein gaatje is genoeg. Er verdwijnt lucht uit de long in de ruimte tussen borstholte en longvlies. Daardoor wordt de longcapaciteit minder.
> Let op: Ik zeg niet dat er GEEN fouten gemaakt worden door
> therapeuten. Net als bij de reguliere medici worden fouten
> gemaakt.
Weer dat eindeloze gezeur, dat er in de reguliere geneeskunde ook wel eens wat fout gaat. Dat gebeurt ook, maar die geneeskunde is tenminste kritisch ten aanzien van het eigen handelen. Daar wordt geregeld onderzoek gedaan naar de werkzaamheid en de eventuele schadelijkheid van behandelingen en middelen!
Alterneuten zien het direkt als een aanval op hun geloof door de gevestigde orde.
Daar kom je natuurlijk nooit verder mee. Zo blijft de kwaliteit van de oosterse geneeskunde die van 3000 jaar geleden.
> Maar in dit geval moet ik zeggen: Eenn beetje een
> stompzinnige reactie hoor. Een injectienaald is ongeveer 2
> millimeter dik en daarmee zul je zelfs in de meeste gevallen
> GEEN klaplong veroorzaken. Zou je dat dan wel kunnen met een
> naaldje van o,1 millimeter ????
hangt er van af waar je prikt. Met een injectienaald wordt in de regel niet in de rug ter hoogte van de longen geprikt.
> Nog vooropgesteld dat je met de doorgaans gebruikte
> wegwerpnaalden zo diep zou kunnen prikken. Dat haal je wel
> met een injectienaald (behalve een insulinenaald maar met een
> acupunctuurnaaldje???????
>
> Jammer dat dit soort berichten de wereld in worden gestuurd
> door de tegenstanders die geen greintje verstand hebben van
> hetgeen waarover ze praten.
Jammer dat ze genegeerd worden door mensen, die geen idee hebben hoe een lichaam in elkaar zit en bovendien niet begrijpen hoe wetenschap werkt.
> Dat doet op zich de niet-reguliere geneeskunde geen goed en
> wakkert zonder enige noodzaak de strijd aan.
Mag het even? ‘Zonder enige noodzaak’ ????
Een klaplong lijkt me een serieus probleem. En prikken in bloedvaten, infecties, Hepatitis, HIV, zijn dat ook.
Er gaan soms ernstig dingen mis in de acupunctuur. Bovendien is het effect in het gunstigste geval twijfelachtig.
> Gelukkig geloof ik er in dat de natuur alles recht zal zetten
> en dat deze zaken ter zijner tijd helder worden en de
> waarheid aan het licht komt. Dan zullen het de regulieren
> zijn die tot hun schade en schande moeten bekennen dat ze
> verhalen hebben rondgestrooid die ze niet waar kunnen maken,
> alleen omdat ze hun eigen belangen of eigen beperkte mening
> naholden.
Jouw persoonlijk geloof moet je vooral houden en er blij mee zijn, maar dat mag geen reden zijn om niet kritisch t.a.v. acupunctuur te zijn. Als het alternatieve circuit ooit enigzins serieus genomen wil worden, zou een dergelijke houding toch het minste zijn, wat er van verwacht wordt. Als de reguliere geneeskunde nooit enige zelfkritiek had gehad, zouden we nu nog dood gaan aan de meest eenvoudige ziekten.
Ga zelf eens wat literatuuronderzoek doen:
http://www.biol.rug.nl/WenS/Wensweb/Onderwijs/EssaySchrijven/Alternatief/artikel4.html
“Het Amerikaanse vaktijdschrift Medical Acupuncture publiceerde twee jaar geleden een hele waslijst van complicaties die samenhangen met acupunctuur. Ze variëren van lastig tot levensbedreigend en zelfs dodelijk. Een kleine greep: bloedingen omdat er - onbedoeld - een bloedvat is aangeprikt, astma-aanvallen, misselijkheid, hoesten, klaplongen, duizeligheid, beschadigingen aan de rugwervel, in de huid afgebroken naalden en infecties. Laatstgenoemde complicatie komt het vaakst voor. ”
Hier is wat de ‘The National Council Against Health Fraud’ er van vindt:
1. Acupuncture is an unproven modality of treatment;
2.Its theory and practice are based on primitive and fanciful concepts of health and disease that bear no relationship to present scientific knowledge
3. Research during the past twenty years has failed to demonstrate that acupuncture is effective against any disease
4. Perceived effects of acupuncture are probably due to a combination of expectation, suggestion, counter- irritation, operant conditioning, and other psychological mechanisms
5. The use of acupuncture should be restricted to appropriate research settings
6. Insurance companies should not be required by law to cover acupuncture treatment
7. Licensure of lay acupuncturists should be phased out.
zie http://www.ncahf.org/pp/acu.html
Hier staat nog een artikel MET een hele lijst referenties:
http://www.quackwatch.org/01QuackeryRelatedTopics/acu.html
Maar Nico zal dat ongetwijfeld allemaal onzin vinden en bovendien schadelijk voor het alternatieve circuit. Doet me aan struisvogels denken.
Hans
Nico; En DAT moeten we dan wel geloven?
Hans; Ga eerst het hele artikel eens lezen of beter: lees het originele artikel in het “Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde”, voordat je dit als onzin beoordeelt!
Nico; Weet jij wel HOE diep je moet prikken om de longen te doorboren? En weet je wel hoe ONdiep naalden gezet worden?
Hans; Blijkbaar diep genoeg soms.
Nico; En weet jij wel dat acupunctuurnaalden maar 0,1 millimeter dik zijn en dat je dan wel eeeeeeeeeeeeeerg veel naalden moet plaatsen op hetzelfde punt om het problemen te veroorzaken dat een klaplong ontstaat?
Hans; Een heel klein gaatje is genoeg. Er verdwijnt lucht uit de long in de ruimte tussen borstholte en longvlies. Daardoor wordt de longcapaciteit minder.
Een naald wordt doorgaan 3 milimeter diep gezet en op gevoelige plaatsen maar 1 milimeter. Hoe puncteer ik dan het longvlies?
Nico; Let op: Ik zeg niet dat er GEEN fouten gemaakt worden door therapeuten. Net als bij de reguliere medici worden fouten gemaakt.
Hans; Weer dat eindeloze gezeur, dat er in de reguliere geneeskunde ook wel eens wat fout gaat. Dat gebeurt ook, maar die geneeskunde is tenminste kritisch ten aanzien van het eigen handelen. Daar wordt geregeld onderzoek gedaan naar de werkzaamheid en de eventuele schadelijkheid van behandelingen en middelen!
Tja, als de opmerking die door SKEPP en de pseudo-wetenschappers altijd wordt gehanteerd een keer door een niet-reguliere wordt gehanteerd is het makkelijk om dan opeens van “gezeur” te spreken.
Hans; Alterneuten zien het direkt als een aanval op hun geloof door de gevestigde orde. Daar kom je natuurlijk nooit verder mee. Zo blijft de kwaliteit van de oosterse geneeskunde die van 3000 jaar geleden.
De oosterse geneeskunde was 3000 jaar geleden al ontzettend veel verder dan de westerse, die bestond namelijk nog niet. Probeer het met de westerse eerst maar eens 3000 jaar vol te houden.
Een aanval? Nee, dat is alleen mogelijk als er enige kennis van zaken achter zit.
Nico; Maar in dit geval moet ik zeggen: Een beetje een stompzinnige reactie hoor. Een injectienaald is ongeveer 2 millimeter dik en daarmee zul je zelfs in de meeste gevallen GEEN klaplong veroorzaken. Zou je dat dan wel kunnen met een naaldje van o,1 millimeter ????
Hans; hangt er van af waar je prikt. Met een injectienaald wordt in de regel niet in de rug ter hoogte van de longen geprikt.
Dan valt die mogelijkheid af.
Nico; Nog vooropgesteld dat je met de doorgaans gebruikte wegwerpnaalden zo diep zou kunnen prikken. Dat haal je wel met een injectienaald (behalve een insulinenaald) maar met een acupunctuurnaaldje???????
Jammer dat dit soort berichten de wereld in worden gestuurd door de tegenstanders die geen greintje verstand hebben van hetgeen waarover ze praten.
Hans; Jammer dat ze genegeerd worden door mensen, die geen idee hebben hoe een lichaam in elkaar zit en bovendien niet begrijpen hoe wetenschap werkt.
Je realiseerd je toch wel dat de meeste acupuncturisten in Nederland Arts-Acupuncturist zijn en dat de rest een opleiding van 4 tot 5 jaar (inclusief demedische vakken) heeft gehad?
Nico; t doet op zich de niet-reguliere geneeskunde geen goed en wakkert zonder enige noodzaak de strijd aan.
Hans; Mag het even? ‘Zonder enige noodzaak’ ???? Een klaplong lijkt me een serieus probleem. En prikken in bloedvaten, infecties, Hepatitis, HIV, zijn dat ook.
Er gaan soms ernstig dingen mis in de acupunctuur. Bovendien is het effect in het gunstigste geval twijfelachtig.
Ja, zonder noodzaak, het spreidt alleen gebrek aan kennis ten toon. Kaplongen worden niet veroorzaakt door acupunctuur. Prikken in bloedvaten komt zelden voor (regulier zeker zo vaak als niet-regulier) en bovendien worden wegwerpnaalden gebruikt dus overdracht van ziekte is bijzonder twijfelachtig.
Nico; Gelukkig geloof ik er in dat de natuur alles recht zal zetten en dat deze zaken ter zijner tijd helder worden en de waarheid aan het licht komt. Dan zullen het de regulieren zijn die tot hun schade en schande moeten bekennen dat ze verhalen hebben rondgestrooid die ze niet waar kunnen maken, alleen omdat ze hun eigen belangen of eigen beperkte mening naholden.
Hans; Jouw persoonlijk geloof moet je vooral houden en er blij mee zijn, maar dat mag geen reden zijn om niet kritisch t.a.v. acupunctuur te zijn. Als het alternatieve circuit ooit enigzins serieus genomen wil worden, zou een dergelijke houding toch het minste zijn, wat er van verwacht wordt. Als de reguliere geneeskunde nooit enige zelfkritiek had gehad, zouden we nu nog dood gaan aan de meest eenvoudige ziekten.
Jij mag je geloof ook houden.
Han'; “Het Amerikaanse vaktijdschrift Medical Acupuncture publiceerde twee jaar geleden een hele waslijst van complicaties die samenhangen met acupunctuur. Ze variëren van lastig tot levensbedreigend en zelfs dodelijk. Een kleine greep: bloedingen omdat er - onbedoeld - een bloedvat is aangeprikt, astma-aanvallen, misselijkheid, hoesten, klaplongen, duizeligheid, beschadigingen aan de rugwervel, in de huid afgebroken naalden en infecties. Laatstgenoemde complicatie komt het vaakst voor. ”
Hier is wat de ‘The National Council Against Health Fraud’ er van vindt:
1. Acupuncture is an unproven modality of treatment;
2.Its theory and practice are based on primitive and fanciful concepts of health and disease that bear no relationship to present scientific knowledge
3. Research during the past twenty years has failed to demonstrate that acupuncture is effective against any disease
4. Perceived effects of acupuncture are probably due to a combination of expectation, suggestion, counter- irritation, operant conditioning, and other psychological mechanisms
5. The use of acupuncture should be restricted to appropriate research settings
6. Insurance companies should not be required by law to cover acupuncture treatment
7. Licensure of lay acupuncturists should be phased out.
Het gebrek aan kennis is duidelijk. Afgebroken naalden? Infectie? Nonsens, de gebruikte wegwerpnaalden zijn veel flexibeler dan injectienaalden.
Maar als dit allemaal zo overtuigend is, waarom heeft de EU acupunctuur dan WEL op de lijst van geaccepteerde geneeswijzen geplaatst? Of zouden zij meer kennis van zaken hebben?
Hans; Maar Nico zal dat ongetwijfeld allemaal onzin vinden en bovendien schadelijk voor het alternatieve circuit. Doet me aan struisvogels denken.
Doet mij aan gebrek aan respect voor elkaars mening denken.
Nico schreef:
> Een naald wordt doorgaan 3 milimeter diep gezet en op
> gevoelige plaatsen maar 1 milimeter. Hoe puncteer ik dan het
> longvlies?
Jij hebt misschien nog nooit een longvlies lekgeprikt. Anderen blijkbaar wel.
> Je realiseerd je toch wel dat de meeste acupuncturisten in
> Nederland Arts-Acupuncturist zijn en dat de rest een
> opleiding van 4 tot 5 jaar (inclusief demedische vakken)
> heeft gehad?
“Telde Nederland rond 1970 nog slechts vijf acupuncturisten, inmiddels zijn dat er ruim 1000. Minder dan de helft van hen heeft een artsenopleiding gevolgd. ”
> Ja, zonder noodzaak, het spreidt alleen gebrek aan kennis ten
> toon. Kaplongen worden niet veroorzaakt door acupunctuur.
> Prikken in bloedvaten komt zelden voor (regulier zeker zo
> vaak als niet-regulier) en bovendien worden wegwerpnaalden
> gebruikt dus overdracht van ziekte is bijzonder twijfelachtig.
infecties staan wel bovenaan het lijstje problemen.
> Het gebrek aan kennis is duidelijk. Afgebroken naalden?
> Infectie? Nonsens, de gebruikte wegwerpnaalden zijn veel
> flexibeler dan injectienaalden.
> Maar als dit allemaal zo overtuigend is, waarom heeft de EU
> acupunctuur dan WEL op de lijst van geaccepteerde
> geneeswijzen geplaatst? Of zouden zij meer kennis van zaken
> hebben?
Dat moet een vergissing zijn, begaan onder druk van niet-wetende consumenten en profiterende kwakzalvers.
> Hans; Maar Nico zal dat ongetwijfeld allemaal onzin vinden en
> bovendien schadelijk voor het alternatieve circuit. Doet me
> aan struisvogels denken.
>
> Doet mij aan gebrek aan respect voor elkaars mening denken.
Voor niet willen lezen van onwelgevallige berichten, kan ik inderdaad weinig respect hebben.
Hans
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?